A Journey into 3D Printing (vanaf Zero ervaring)

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door DutchRC, 3 okt 2017.

  1. DutchRC

    DutchRC Guest

    Halloa mensen :)

    Hè hè! Ik heb eindelijk een 3D printer aangeschaft.. Dat wilde ik al Jaren, maar kon et me eigelijk niet veroorloven.. inmiddels zijn zulke printers gelukkig een stuk betaalbaarder geworden :)
    Ik verwacht wel tegen wat uitdagingen aan te lopen.. Dat is in ieder geval met de huidige stand van techniek (en dit budget) logisch..

    De printer die ik heb besteld: Creality CR-10 (30x30x40cm)

    In dit topic, of eigelijk de video-serie, neem ik je mee op mijn reis door de 3D-printer wereld. Dit zou een goed beeld moeten geven van hoe moeilijk / makkelijk het is om van kartonnen doos tot functionele print te komen :)



    Specifications:
    Printing size: 300*300*400mm
    Printing type: FDM (Melting touch stack molding technology)
    Body structure: Patent technology V-Slot aluminum bearing
    Nozzle diameter: Default 0.4mm, one 0.3mm nozzle for free
    Filament diam: 1.75mm
    Plug: Default EU plug
    Print speed: 200mm / s, normal printing speed: 100mm / s
    Accuracy: 0.05-0.4mm (adjustable)
    Power supply: Input 110-220V switchable, output 24V
    Actual power: 160-200W
    Menu language: Chinese or English
    Print accuracy: ±0.1mm
    Environmental: 10-30°C, humidity 20-50%
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 6 okt 2017
  2. DutchRC

    DutchRC Guest

    En.. tijd om de printer in elkaar te zetten & print-klaar te maken :)

     
  3. DutchRC

    DutchRC Guest

    Helaas eindigde de vorige episode in tranen :$ ... dat was niet zo mooi natuurlijk!
    Heb ik het probleem inmiddels opgelost?? You betcha! :p

     
  4. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Er is ook een 3D print sectie op het forum ;)

    Ik heb net spullen besteld voor een erg nuttige upgrade voor de CR-10. Low budget maar erg nuttig. Meer info over een paar weken als de spullen er zijn :)
     
  5. DutchRC

    DutchRC Guest

    Grrrr wel rondgezocht.. niet goed gekeken blijkbaar :$
    Aan de andere kant wilde ik ook liever een blog over Mijn ervaringen maken.. DAT gezegd hebbende zie ik jouw (en van anderen) ervaringen uiteraard hier Ook graag :D

    Heb jij de dual-Z-drive upgrade besteld? :)
     
  6. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Ja en nee ;) Ik heb wel een spindel besteld edg maar niet de set met extra stepper. Ik ga een oplossing maken waarbij de 2 spindels via een riem verbonden zijn. Goedkoper, meer DIY en ze blijven perfect in sync wat met de dubbele motor oplossing niet altijd zo is.
     
    DutchRC vindt dit leuk.
  7. DutchRC

    DutchRC Guest

    Slim ja! Dat klinkt inderdaad beter En minder kostbaar :)
     
  8. DutchRC

    DutchRC Guest

    En... tijd voor een update voor mijn 3D-printing project :D

    In deze episode zal ik laten zien hoe je van 'ik heb een printer' tot 'het ding print!' komt :)

    Dat houdt dat ik laat zien hoe je ontwerpen van anderen kunt vinden, maar ook hoe je (in Fusion 360) een eigen ontwerp kunt maken..
    Als laatste passeert het zogenaamde 'slicen' de review. Dit proces vertaald je ontwerp in iets wat een 3D printer snapt :)

     
  9. DutchRC

    DutchRC Guest

    En.. nogmaals een update voor dit project.. Deze keer een aanmerkelijk kostere :)
    In dit geval betreft het een algemene Quick Tip voor slicers (Slic3r in het bijzonder) of electriciteit uit te sparen. Slic3r zet de verwarming van het print-bed niet uit aan het einde van de print..

    Hoe los je dat op:
     
  10. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Andere slicer ;)
     
    DutchRC vindt dit leuk.
  11. DutchRC

    DutchRC Guest

    Ghehe ja wellicht (ik weet niet welke dit wel & niet goed doen) :)
    Ik heb wel enkele andere geprobeerd uiteraard, maar ik vind de user-interface van Slic3r wel makkelijk werken..
     
  12. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Verwarming niet uit aan het eind is gewoon not done. Gelukkig kan je het zelf vaak eenvoudig doen via de start en eind g-code scripts maar het hoort standaard te zijn. Qua nozzle wiping zijn er ook leuke scripts te bedenken, en om de glasplaat clips te ontwijken enz...
     
  13. DutchRC

    DutchRC Guest

    De oorzaak zal er wel in zitten dat Slic3r (Prusa) gemaakt is voor printers zonder verwarmbaar bed.. In de huidige versie kun je gelukkig Wel die verwarming gebruiken tijdens een print, maar ja.. ze hebben vergeten die weer uit te zetten..

    Yep.. der zijn nog wel wat dingen toe te voegen inderdaad en van die clips wil ik zo-ie-zo af! Niet dat ik vaak enorme prints zal maken, maar ze beperken gewoon de theoretisch print-groote..
     
  14. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Ik heb mijn eerste printer gebouwd in de lente van 2013 (een MendelMax 1.5 met verwarmd bed). Ben destijds begonnen met Slic3r en toen zat het uitschakelen van het bed toch echt in de standaard eindcode...
     
    Laatst bewerkt: 28 okt 2017
  15. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.051
    Locatie:
    BLUB
    Stekker d’r uut.:rolleyes:

    Leuk dat u de moeite neemt om dit allemaal op you tube te zetten.

    Komt er nog eens een keertje waarbij u met een ander merk 3D printer een vliegtuig gaat 3D printen?

    Groet:Robin
     
    DutchRC vindt dit leuk.
  16. DutchRC

    DutchRC Guest

    Weird.. ik kan me niet echt een reden voor het verwijderen daarvan bedenken.. Hoe dan ook bleef bij mij de 'bakplaat' aan staan..

    Thanks Robin :) Ik hoop inderdaad in de toekomst ook wel andere printers te testen. En aan een 3D geprint vliegtuig word gewerkt :)

    mvg
    Roeland
     
    mig 3 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina