A123 Performance veel lager dan A123 systems aangeeft.

A123 systems geeft aan dat ze tot 70A continu kunnen onladen, maar in de praktijk komen onze metingen en getallen veel lager uit, 30A - 35A. Hebben anderen ook deze ervaring?

Heb je de echte cellen? Er zijn meerdere zogenaamde A123 cellen in omloop die veeeel lager presteren.....

Hoe doe je de meting? Wat hou je als richtlijn aan?

Hoe je aan die getallen komt weet ik niet maar in mijn boot presteren deze cellen (A123) echt super. Piekstromen bij het uitkomen vd bocht van 80A kunnen ze makkelijk aan (meting via Eaglteree datalogger). Wij sleuren ze op 7 minuten leeg (5S2P) en dat komt overeen met een gemiddelde stroom van 40A. De snelheid met radargun gemeten was 79km/h.
Getuige dit filmpje: CrdK4iMDNbw[/media] - Hopf Gozilla mono2

Er zijn inderdaad nog andere lifepo's van hetzelfde formaat te koop maar vergelijkende test kwamen steeds in het voordeel van A123 uit.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoe warm worden ze dan bij jullie? Ik kan ze wel boven de 40A laten trekken, maar dan worden ze toch behoorlijk warm en dat komt de gezondheid van die cellen niet ten goede. Volgens http://www.fmadirect.com/support_docs/item_1229.pdf Moet je dat ook niet te vaak doen want het verkort de levensduur van de cellen behoorlijk.

En ja, ik heb de M1 cellen van A123, uit de dewalt packs gehaald en omgesoldeerd.

Mijn cellen zijn 45° als ik ze uit de boot haal na op 7 minuten te zijn leeggemaakt. Levensduur kan mss wel wat korter zijn maar met Nihm's was het helemaal een uitputtingsslag aan het worden (na 7* het beste eraf en eigenlijk niet meer bruikbaar voor competitie). De lifepo's zouden hier toch wel een stevige verandering in moeten brengen. Als ik 100 keer laden ontladen eruit krijg zou ik héél tevreden zijn.

In deze discussie lees ik twee zaken. Leo-rcc vindt dat de A123 accu's goed functioneren bij ontlaadstromen van maximaal 30-35 Ampere. Al Coholica vindt dat zijn cellen prima presteren bij een gemiddelde stroom van 40 Ampere, met uitschieters naar 80 Ampere.

Dat lijkt strijdig met de mening van leo-rcc, maar Al Coholica meldt nog even dat het om een 5S2P pakket gaat. Er staan dus twee cellen parallel! Dat betekent gemiddeld 20 Ampere en maximaal 40 Ampere per cel en dat brengt de meningen van deze twee forumgenoten een stuk dichter bij elkaar.

Mijn eigen ervaringen met A123 cellen (3S1P) zijn na een paar vluchten en een paar testen thuis positief. Het stroomverbruik ligt rond de 40 Ampere en daar kan ik ongeveer 9,5 stijgvluchten van 20 seconden mee maken. De gemeten stijgsnelheid ligt op 10 m/sec. Dus met die 20 seconden motorloop kom ik hoog genoeg. De warmteontwikkeling van het A123 pakket is zeker minder als bij Ni-Cad cellen.

Laatst bewerkt:
Ik heb net vandaag mijn eerste proefdraai gedaan met 8S1P A123 cellen. Bij een belasting van 32Amp was de spanning 23.1V. Dat is redelijk in lijn met wat de fabrikant opgeeft. Als ik het goed begrepen heb kunnen A123 cellen heel goed tegen hoge temperaturen. Aldus de datasheet van A123 is de temperatuur range -30graden tot 60graden. Dit met een levensduur van 1000cycles.

A123 systems geeft aan dat ze tot 70A continu kunnen onladen, maar in de praktijk komen onze metingen en getallen veel lager uit, 30A - 35A. Hebben anderen ook deze ervaring?

Met 70 A continu ontladen is echt niet praktijkgericht ,je hebt dan maar 2 minuten motorlooptijd als je er echt de volle 2300mAh uithaald en dat is dus niet zo want de LVC schakelt je aandrijving eerder uit. Op mijn 13s2p pakket staat dat ik 240A kortstondig kan ontladen, maar dat slaat ook nergens op als ik een vliegtuig op 11.400Watt ga bouwen.

Hoge stromen zijn zo 2007, daar denk je alleen maar aan als je nog met Lipos vliegt want daar is een Lage Volt en hoge stroom nog standaard. Dat gaat dus met A123 niet op, mede doordat je weinig capaciteit hebt.

Hier is dus ook het bewijs dat hoge stromen meer kapot maken dan je lief is. Wil je echt dat je setupje goed blijft werken moet je echt wat meer rekenwerk verrichtten. Een direkte Lipo-A123 swap is maar zelden mogelijk (alleen een 3s1p 2100 Lipo kan makkelijk voor 4s1p A123 gewisseld worden of een veelvoud daarvan).

Meest praktijkgericht is een 15-20C volgas belasting. Dan heb je dus nog veel speelruimte met je setup.

Hoe warm worden ze dan bij jullie? Ik kan ze wel boven de 40A laten trekken, maar dan worden ze toch behoorlijk warm en dat komt de gezondheid van die cellen niet ten goede. Volgens http://www.fmadirect.com/support_docs/item_1229.pdf Moet je dat ook niet te vaak doen want het verkort de levensduur van de cellen behoorlijk.

En ja, ik heb de M1 cellen van A123, uit de dewalt packs gehaald en omgesoldeerd.

mijn pakket is na 4keer 3kW vluchten en 4 ladingen (46V,22A) ongeveer 45 graden ZONDER koeling. Dat is dus net onder zijn ideale werktemperatuur. In de praktijk kan je er dus de hele dag onafgebroken na elke 12-14 minuten laden mee vliegen. Daarom is het ook noodzaak om de stromen laag te houden zodat de regelaar en motoren niet af hoeven te koelen anders gaan je magneten achteruit en je regelaar zou thermisch af kunnen slaan. Als je regelaar erg warm wordt gaat ook daar de evensduur van achteruit. en dat is zonde als je een vrij programmeerbare regelaar gebruikt.

hmm, dat valt tegen dan. Ik zat er net aan te denken om in mijn hot/warmliner een A123 pakketje te gaan gebruiken. met 1p wilde ik dan eigenlijk 80-100A trekken. Met stoten van 5-10sec heb ik dan nog een lange vliegtijd.

Toch maar niet doen dan.

Is het niet mogelijk met een celletje meer een andere prop in het veilige gebied te komen met toch weer hoog vermogen?
Dit is wat Eric bedoelt met meer voltage, lagere stroom.

Zelf nu 4 x 3s pakketten klaar liggen en een hyperion EOS0610i duo lader met ingebouwde balancers.
De 2 uitgangen zijn onafhankelijk te gebruiken of in "sync" mode (balancer A kijkt ook naar balancer B), zodat het dan feitelijk 1 grote 360 watt lader wordt.
10 geheugens per uitgang om de instellingen van je cellen te bewaren.

Ook net binnen van aircraft-world 6 cellen 1100. Wat zijn die dingen onhandig groot voor kleine kistjes. Ik denk dat ik daar een pakket van maak met 2 nast elkaar + 1 los bungelend aan een draadje. Dan kan ik het gebruiken als lang-en-plat "h" pakket, of als piramide blokje.

Daar zit wel wat in. Prop wat dan wel wat kleiner, maar dat hoeft geen probleem te zijn.
Setup nu:
Fun500-27 met een 5.2gear
5s 3700mAh Flightpower
15x9,5 prop.
ESC HXT120A

Probleem zit vooral in de regelaar. Deze loopt niet mooi aan, en kan maar tot 25V. Die zal er dan uit moeten...
Welke spanning kan ik verwachten bij 60A per cel? 3,0V ofzo?

Hi Michiel,
Dit is wat je ongeveer kan verwachten aan spanning bij een bepaalde belasting.
252747c95ede5452f.jpg

Groeten,
Bart

Laatst bewerkt door een moderator:
Zie ik in de tabel stroomsterkten van 0,23 tot 6 Ampere??? Als dat juist is, is dat niet erg laag. In te grafiek, bij de temperatuurtabel, wonden ontlaadstromen van 8 C tot 26 C. dus 18,4 tot 59,8 Ampere vermeld.

Ik had er even bij moeten vermelden dat de stroom inderdaad een factoor 10 hoger is dan in de grafiek staat. De 'C' waarden koppen dus wel.

Daar zit wel wat in. Prop wat dan wel wat kleiner, maar dat hoeft geen probleem te zijn.
Setup nu:
Fun500-27 met een 5.2gear
5s 3700mAh Flightpower
15x9,5 prop.
ESC HXT120A

Probleem zit vooral in de regelaar. Deze loopt niet mooi aan, en kan maar tot 25V. Die zal er dan uit moeten...
Welke spanning kan ik verwachten bij 60A per cel? 3,0V ofzo?

De regelaar zal toch vervangen moeten worden want je moet een andere LVC kunnen programmeren van 2.0V/cell. De Spin regelaars werken bij mij erg goed.

Zelf vlieg ik met 13s2p voor een vermogen van 2x1400Watt (twin edf) per motor verteer ik ongeveer 35A wat een volgas vliegtijd van 4 minuten opleverd. Voor hoge spanningen (46V onbelast) heb je een spin77 nodig. Bij andere fabrikanten kan je tot 60V gaan maar die zitten buiten Europa vrees ik.

Als een NiMh pakket strak in een hotliner past dan kan je A123 wel vergeten. ze zijn best groot.

Je kan ook de 1100mAh cellen pakken en dan naar 14s of 16S gaan als de ruimte beperkt is.

Ik heb op de website van A123 systems gelezen dat het mogelijk is rechtreeks bij hen een soort kitje te bestellen van 6 cellen 2300mAH voor 129 $. Weet iemand hier iets meer van? Iemand al geprobeerd ?

Back