A123's laden met 20A

op het net kom je dus verschillende paginas tegen over mensen die ze laden met 20A dmv een deftige labovoeding , en wel zo .
je stelt de uitgangsspanning op de max laadvoltage van je aantal cellen ( voor 2 is dat 7.2volt ) , je zet de stroom helemaal dicht . je sluit je accu aanen draai je stroom open tot zove rje wil of kan , de uitgangsspanning zal een beetje zakken om dan langzaam te stijgen naar 7.2volt en dan begint te stroom af te bouwen . als de stroom dan bijna 0 is is je accu helemaal vol
Nu kan je je accu's volladen op 8 min voor 1P pakketen of 16 min voor 2P enz ;)

T.h.o.m.a.s. Dat is feitelijk precies de zelfde manier waarop een LiPo lader werkt. Een (goede) labvoeding kan je daar dus ook voor gebruiken.
MAAR!!! Je moet heel goed weten wat je doet en opletten dat je het goed doet. Één klein instelfoutje van de voeding en het kan je de accu kosten. Een te hoge eindspanning bijvoorbeeld, maar ook een te hoge laadstroom. Te laag kan natuurlijk ook maar dat zal je alleen een niet (helemaal) volle accu opleveren.
Vandaar dat ik deze manier van laden HEEL STERK AFRAAD! Doe het alsjeblieft niet want de kans dat er iets mis gaat is bijna 100%. En kom niet met de dooddoener "zij doen het al jaren en er is nog nooit iets gebeurt". Ja, dat zal wel maar neem mij niet kwalijk als ik daar vraagtekens bij zet. En als het nog niet fout is gegaan dan zal het zeker nog gaan gebeuren.

ik laad nu me 2s pakketjes a123 met een hyperion lader op 10A
na het laden zijn de pakketjes handwarm meer niet ,
als je een nimh laad op 6A ofzo dan is ie heet wanneer je het hebt volgeladen .
dus das op zich al een aanzienlijk verschil . Ik probeer het wel in stapjes en zie hoe het gaat :)

Dat de cellen slechts weinig warm worden betekend dat je nog niet te snel laad. Maar let wel donders goed op! Één klein instel foutje en het kost je op z'n minst een accu. Je bent gewaarschuwd. ;)
Lees ook DIT DRAADJE eens door. Ik weet waar ik over praat. :oops: :oops: :oops:

Laatst bewerkt:
Niet zo geweldig als op het eerste gezicht. Een maximale laadstroom van 20 Ampere klinkt mooi, te mooi om waar te zijn...

Het maximale aantal A123 cellen dat deze lader kan laden is 7 stuks. Dat is dus ongeveer 25 Volt. Omdat het maximale vermogen is gespecificeerd op 250 Watt is de maximale laadstroom met 7 A123 cellen dus 10 Ampere, en dan is nog geen rekening gehouden met in de lader optredende verliezen.

Als je drie A123 cellen laadt zal de gespecificeerde 20 Ampere ongeveer wel haalbaar zijn.

Het is dus niet allemaal goud wat er blinkt!!!

Laatst bewerkt:
Als deze lader voor jou voldoende is, dan is het geen verkeerd apparaat. Als je meer verwacht dat het apparaat kan waarmaken is kopen zonde van het geld.

Back