Nou, maar ff een apart onderwerp dan maar. Had niet zulke mooie antwoorden verwacht. Hier maar gelijk ff de samenvatting. Ik in Blauw en de verder met Quotes.
Ik heb laatst voor 8 euro een bouwdoos van een A2 zwever gekocht, de Saper13. Schijnt HET WK model van 1970 te zijn geweest . Ik wil er een motortje en besturing in gaan bouwen. moet wel leuk vliegen denk ik en op die manier moet het helemaal makkelijk zijn om het veld even goed af te speuren. Lijkt me een goede manier om een "kaart" van het veld in je hoofd te maken.
een NO-Go vind ik wat kort door de bocht eerlijk gezegt. Ja, je moet er geen DLG van willen maken en ook geen 3D stuntvliegtuig, dat had ik echt wel door hoor.
Ik was het zoals Peytr zegt van plan. Gewoon een mooie rustig vliegende zwever die in "dode" lucht nog een tijdje boven kan blijven.
"het gewich niet teveel laten toenemen"..... Uuuh, er zit een zakje met 150 gram lood bij voor in de neus... Als ik dat er nou niet in doe en besturing en een motortje er voor in de plaats zet. En dan niet een megamotor die hem verticaal de hemel in ragt, maar gewoon een lief cd-rommetje die hem rustig kan laten stijgen. Lijkt me prachtig vliegen...
Quote:
Denk hierbij vooral aan minimale daalsnelheid
Nou, das toch iets moois? ook bij een RC model? of zie ik dat nou verkeerd..... En als Vrije vlucht model bouwen kan wel, alleen kan ik hem dan ook wel gelijk ergens ophangen ofzo. Vliegen zal niet echt handig zijn midden in Den Haag.... Al ik besturing erop heb kan ik gewoon s'avonds of op een rustige zomerdag hem rustig laten stijgen, stoeltje en Cola erbij, en genieten maar
Uuuuhm, even een misverstandje denk ik... Ik wil hem helemaal niet sneller en/of zwaarder gaan maken! Zoals gezegd hoort er aardig wat lood in de neus. Dat kan ik volgens mij ook vervangen voor radiobesturing. Dan wordt het dus zegmaar een vrijevluchtmodel, waarvan ik nog wel kan beslissen of ik rechtsom of linksom ga vliegen zegmaar. En omdat 150 gram vrij veel gewicht is aan lood, kan er ook nog wel een motortje op. Ik weet wel hoe het zit met die vleugelprofielen hoor! Maar nogmaals: Het doel is dus niet om hem sneller/zwaarder te maken!!
nou, er zit 150 gram loodkogels in de set inbegrepen. Dus tsja, ik weet het ook niet hoor . Maar goed. De electronica van een microDLG houd het wel en is een stukkie minder dan 150 gram .
Moet lukken lijkt me...
Dat was het tot nu toe. Peytr en Arno, alvast heel erg bedank voor jullie bijdrage. Het is wel goed om de conversatie op gang te houden lijkt mij. Ik vind het in ieder geval bijzonder interessant om meer te leren over vleugelprofielen en vliegeigenschappen. Instelhoeken heb ik nog niet veel mee geëxperimenteerd, dus dat word een mooie voor dit project.
Ik heb laatst voor 8 euro een bouwdoos van een A2 zwever gekocht, de Saper13. Schijnt HET WK model van 1970 te zijn geweest . Ik wil er een motortje en besturing in gaan bouwen. moet wel leuk vliegen denk ik en op die manier moet het helemaal makkelijk zijn om het veld even goed af te speuren. Lijkt me een goede manier om een "kaart" van het veld in je hoofd te maken.
(Arno) Als er iets een "no-go" is, is het wel een vrije vlucht model met radiobesturing ! Waarom? Vrijevlucht modellen zijn ontworpen vanuit een totaal andere invalshoek. Denk hierbij vooral aan minimale daalsnelheid. Wanneer jij een VV model voorziet van RC kun je hiermee nauwelijks sturen. Bij 0 m/sec wind nog wel (alleen is dat er bijna niet) Ik spreek hier uit ervaring. Maar waarom bouw je die Saper niet gewoon af, het is een prachtige kist, en ga er lekker mee VV'n...... Dat is pas fun
(Peytr) Je hebt gelijk, heb ik ooit ondervonden, maar met een paar kleine aanpassingen gaat het wel en nog goed ook. Ik vloog het ding eerst vier keer in de prak, voordat ik erachter kwam wat de crux was.
Het zwaartepunt moet veranderd en de instelhoeken aangepast. Die ouderwetse vijvliegers (de moderne doen het volgens mij nog steeds zo) vliegen met een heel lange tailboom (gewoon zo houden) en daarmee een TVR van tot wel 0.8, en een achterlijk zwaartepunt. Waarom dat zo is laat ik nu maar even in het midden.
Bereken je zwaartepunt met een stabiliteit van tussen de 10 en 20% en pas vervolgens de instelhoeken aan op een fatsoenlijk vlieggedrag en een juiste stand van de romp. Wat je dan krijgt is een langzaam vlieger die alleen de lucht in kan met heel rustig weer. Dus ochtend en avondthermiek, vergeet wind en sterke middagthermiek.
Maar dan kun je er ook mee vliegen wanneer niks meer gaat. Ik heb het zelf gedaan en weet dat er anderen zijn die A2s hebben omgebouwd. Probeer het gewicht niet meer dan 50% toe te laten nemen. Sneller vliegend zijn die oude A2s niet veel waard, dan neemt de profielweerstand teveel toe.
Leuk hoor! Het vliegt een beetje als een mini-gentle lady. Niet vooruit te branden, maar heerlijk rustig en met een heel lage daalsnelheid. De meeste wat oudere ontwerpen hebben een ruw vleugeloppervlak nodig. Dus papier, litespan, mica of weet ik wat er allemaal te koop is tegenwoordig.
een NO-Go vind ik wat kort door de bocht eerlijk gezegt. Ja, je moet er geen DLG van willen maken en ook geen 3D stuntvliegtuig, dat had ik echt wel door hoor.
Ik was het zoals Peytr zegt van plan. Gewoon een mooie rustig vliegende zwever die in "dode" lucht nog een tijdje boven kan blijven.
"het gewich niet teveel laten toenemen"..... Uuuh, er zit een zakje met 150 gram lood bij voor in de neus... Als ik dat er nou niet in doe en besturing en een motortje er voor in de plaats zet. En dan niet een megamotor die hem verticaal de hemel in ragt, maar gewoon een lief cd-rommetje die hem rustig kan laten stijgen. Lijkt me prachtig vliegen...
Quote:
Denk hierbij vooral aan minimale daalsnelheid
Nou, das toch iets moois? ook bij een RC model? of zie ik dat nou verkeerd..... En als Vrije vlucht model bouwen kan wel, alleen kan ik hem dan ook wel gelijk ergens ophangen ofzo. Vliegen zal niet echt handig zijn midden in Den Haag.... Al ik besturing erop heb kan ik gewoon s'avonds of op een rustige zomerdag hem rustig laten stijgen, stoeltje en Cola erbij, en genieten maar
(Arno)
Hi Sietse,
Even een poging dat NO-GO uit te leggen. Het grote verschil tussen een rc zweefkist (de super lichtste die je maar bedenken kunt) en een F1A model is het vleugelprofiel en meer specifiek de welving van het vleugelprofiel. RC zwevers hebben een welving die variiërt van 1.5 % (F3B b.v.) tot ca. 3.5%..... De welving van het vleugelprofiel bij de F1A's zit normaliter tussen de 6 en 7%. Dat verklaart al eens het verschil in vliegsnelheid. Wanneer jij nu die F1A sneller wilt gaan maken door er wat extra gewicht in te gooien of door wat met het zwaartepunt te rommelen (wat sowieso de prestaties negatief zal beiïnvloeden)veroorzaakt dat gewelfde profiel een behoorlijke weerstand. (de weerstand neemt immers toe met kwadraat van de snelheid). Hierdoor zal de daalsnelheid/vliegtijd van een tot rc getransformeerde F1A stukken slechter zijn als die van een vergelijkbaar toestel met een aangepast profiel.............
Dus ga lekker met die F1A vrije vlucht vliegen !! spannend en gezond
Arno
Uuuuhm, even een misverstandje denk ik... Ik wil hem helemaal niet sneller en/of zwaarder gaan maken! Zoals gezegd hoort er aardig wat lood in de neus. Dat kan ik volgens mij ook vervangen voor radiobesturing. Dan wordt het dus zegmaar een vrijevluchtmodel, waarvan ik nog wel kan beslissen of ik rechtsom of linksom ga vliegen zegmaar. En omdat 150 gram vrij veel gewicht is aan lood, kan er ook nog wel een motortje op. Ik weet wel hoe het zit met die vleugelprofielen hoor! Maar nogmaals: Het doel is dus niet om hem sneller/zwaarder te maken!!
(Theo) hmmmm, 150 gram lood in een vrije vlucht model om hem uit te balanceren? Dan doe je toch ergens iets helemaal fout. Dan heb je ongeveer 40% lood aan boord voor een A-2........................
nou, er zit 150 gram loodkogels in de set inbegrepen. Dus tsja, ik weet het ook niet hoor . Maar goed. De electronica van een microDLG houd het wel en is een stukkie minder dan 150 gram .
Moet lukken lijkt me...
(Peytr) Nog even over de vrijvliegerconversie. Je kunt inderdaad gaan vrijvliegen, en da's veel leuker dan je denkt wanneer je het nog nooit gedaan hebt. Maar toch nog even off topic dan:
Quote:
of door wat met het zwaartepunt te rommelen (wat sowieso de prestaties negatief zal beiïnvloeden)
Zwaarder maken is inderdaad funest maar het verplaatsen van het zwaartepunt tot een stabiliteit van 10 of 15% is iets heel anders dan rommelen en heeft, mits uitgevoerd in combinatie met het aanpassen van de instelhoeken geen enkele invloed op het vlieggedrag van een dergelijke kist. Je stelt namelijk de hoofdvleugel gewoon weer in zoals dat was bij de vrijvlieger, maar nu met de mogelijkheid er enige controle op uit te oefenen, alle mythes ten spijt. Met de set up van een normale ouderwetse vrijvlieger (zeer achterlijk zwaartepunt, lange tailboom en het verrekte liftende stabilo) is er niet RC mee te vliegen. Overgevoelig voor pitch control en met een te geringe autostabiliteit. dat werd opzettelijk gedaan om overcompensatie bij verstoringen te voorkomen. Bij een RC model hoeft dat niet. Maar nogmaals: Het beinvloed het gedrag van de hoofdvleugel principieel niet, die wordt hetzelfde aangestroomd als de vrijvlieger.
De dynamiek van een zwever met een dergelijk profiel is, zoals je terecht opmerkt, heel gering, omdat alleen het bovenste gedeelte van de low drag bucket bruikbaar is. Bij lagere instelhoeken komt er alleen maar weerstand uit de vleugel. Omdat zo'n kist dus altijd met een extreem hoge Cl vliegt is bijtrekken in bochten (mits rustig gevlogen) veel minder nodig. In vroeger dagen werden zwevers met dergelijke vleugels (niet per se ex vrij vliegers, hoor) vaak alleen met een richtingsroer uitgerust. Nu RC niks meer kost en niks meer weegt kun je zo'n conversie net zo goed met hoogteroer uitvoeren, meer voor trim dan voor besturing.
Natuurlijk levert zo'n zwever naar hedendaagse normen een vlieggedrag als een dwijl, omdat er geen, maar dan ook echt geen, snelheid mee te maken is. Hence alleen bij windstil weer en rustige thermiek te vliegen. Maar geloof me dat het dan ook leuk kan zijn. Moderne RC zwevers kunnen een Cl van boven de 1 niet bereiken, maar met een dergelijke vleugel lukt dat wel, mits die paar aanpassingen correct zijn uitgevoerd. Bijzonder is dat die vrijvluchtprofielen hun presatie kunnen leveren bij veel lagere Re getallen dan moderne zwevers. De camber is weliswaar groot (7% is wel erg veel!) maar de profielen zijn zonder uitzondering dun. Je kunt er dan in een aasje wind aan de helling mee blijven hangen wanneer niks meer gaat, of op heel lichte avondthermiek vliegen die niemand meer benutten kan. En verder heb je inderdaad niks aan zo'n kistje. Maar om dan van een slechte prestatie te spreken vergt eerst een definitie van goed en slecht presteren.
Dat was het tot nu toe. Peytr en Arno, alvast heel erg bedank voor jullie bijdrage. Het is wel goed om de conversatie op gang te houden lijkt mij. Ik vind het in ieder geval bijzonder interessant om meer te leren over vleugelprofielen en vliegeigenschappen. Instelhoeken heb ik nog niet veel mee geëxperimenteerd, dus dat word een mooie voor dit project.