AA-cellen als ontvangeraccu

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Vincent, 19 dec 2006.

  1. Vincent

    Vincent

    Lid geworden:
    8 jul 2005
    Berichten:
    125
    Locatie:
    Herk-De-Stad (Belgie)
    Kan ik gewone AA-cellen gebruiken als ontvangeraccu in een acro/3D vliegtuig van 2m20 met hierin 3 digitale servo's en 4 analoge servo's. Het pakketje is een 5 cellen Sanyo 2700 mAh.

    Worden de stromen voor deze AA-cellen niet te groot?

    Groeten,
    Vincent
     
  2. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    5 cellen geeft (5 maal 1,2 V) 6 Volt. Ik weet niet of je ontvanger die 6 Volt aan kan.
    Kijk eens welke spanningen je ontvanger aan kan. Dat begint vaak bij 3,5 volt maar waar het eindigt weet ik niet.

    Meestal worden als ontvangeraccu 4 cellen gebruikt (4,8 volt).

    De AA maat is prima. De spanning zou volgens mij het probleem kunnen zijn, niet de stroom.
     
  3. Vincent

    Vincent

    Lid geworden:
    8 jul 2005
    Berichten:
    125
    Locatie:
    Herk-De-Stad (Belgie)
    De spanning wordt begrenst door een voltlimiter tot 5,8V hoor.
    Het is juist de vraag of de accu de stroom aankan?
     
  4. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.998
    Locatie:
    IJsselstein
    Als ze gesoldeerd worden geen enkel probleem.
     
  5. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.835
    Locatie:
    Nootdorp
    Een acro toestel van 2,20 span zou ik voorzien van een degelijk accupakket.
    Zeker als je digitale servo`s gaat gebruiken zou ik kiezen voor sub C cellen.
    Het best kun je dan sanyo 2400 niccads nemen.
    Dus geen aa celletjes
     
  6. Hans N.

    Hans N.

    Lid geworden:
    9 feb 2003
    Berichten:
    1.032
    Locatie:
    Sassenheim
    Vincent gezien het aantal servo's met een waarschijnlijk hoge belasting ( Acro / 3-D ) zou ( moet ) je de stroomvoorziening niet meer via je ontvanger laten lopen. Maar de plus en de min direct van je accu afhalen. De puls gaat/komt natuurlijk nog wel van je ontvanger.
    Met deze configuratie loop zeker de kans dat de spanning vanuit je ontvanger instort bij "hoge vraag".

    Bij zwevers ligt de grens bij 6-7 servo's, afhankelijk van de toepassing ( soort zwever, soort servo ). Bij schaalzwevers vanaf 3,5 meter spanwijdte wordt er ook vaak gebruik gemaakt van een tweede accu. Is namelijk zonde als je door E 30,- te besparen een kist van E 600,- / E 1200,- uit de lucht laat donderen.

    Als dit dan wel een keer gebeurd is het natuurlijk altijd de schuld van de ontvanger-fabrikant. Nooit van de piloot-bouwer.

    Dus mijn advies: zoals eerder reeds genoemd: sub-C cellen ( liefst Nicads in verband instorten Nimh-accu's bij koude ), spanningsvoorziening van de servo's niet via de ontvanger, stevige uitvoering van kabels van de accu naar de servo-spanning-kabels ( dus niet formaat servo-snoertje !! ) en eventueel zelfs een 2e accu.

    Mijn persoonlijke mening over een Acro/3-D kist van die omvang en met het aantal en soort servo's op 5 AA-cellen: onverantwoordelijk!
    Klinkt misschien erg streng, maar doe maar eens wat uitzoekzwerk. Ik zelf haal heel veel informatie bij de RC-forums van onze oosterburen, RC-Network.de en RC-online. Lees daar maar eens de artikelen over o.a. Accu-weiche.

    Succes en bouw en vlieg met je hoofd.

    Hans
     
  7. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    Zo sterk als Han het hier schrijft zal ik het niet doen want naar mijn menig is dat een beetje overdreven. Er zijn zeer zeker ook AA cellen die deze stromen makkelijk aan kunnen. Ook dat je de servo's niet via de ontvanger meer moet aansluiten is sterk overdreven. De printsporen in de ontvanger zijn zo breed, en zo goed als altijd met een laagje soldeer bedekt, dat de stromen die deze baantjes kunnen en ook mogen verwerken zo groot zijn dat het snoertje veel eerder zal doorbranden dan die printsporen.
    Het gebruike van (te) dunne snoertjes is vaak wel een probleem. Het spanningsverlies over die dunne snoertjes kan flink oplopen en zo mogelijk problemen veroorzaken. Het gebruik van een externe spanningsvoorziening kan dan voordelen hebben, zeker als je zo er voor kan zorgen dat de draden naar de accu een stuk dikker gemaakt worden en zo die spanningsval problemen voorkomt.
    Toch moet je de voordelen van zo'n accu weiche niet overdrijven, er kleven ook nadelen aan! Ik heb er ook een kist (sleep, hückepack snoepdrop vliegtuig) door naar beneden zien komen. In die kist zitten 9 servo's, 2x rolroeren, 2x remkleppen, hoogteroer, richtingroer, gas, sleephaak en hükcepack lossen/(bommen)snoepluik openen.
    De in de accu weiche gebouwde "beveiligings" electronica greep om de ene of andere duistere reden in toen het helemaal niet nodig was. Het resultaat was een totale spanningsuitval en een onbestuurbaar geworden model. De accu weiche is opgestuurd naar de fabrikant maar die kon geen fout vinden. Het apparaat weer ingebouwd en binnen een paar minuten ging het weer mis. Gelukkig stond het model nog op de grond en stationair maar het had ook weer in de lucht kunnen gebeuren. De accu weiche is het grijze archief in gegaan en er zijn weer gewoon twee schakelaars met twee accu's en schottky diode's in het model gezet. Het model vliegt zo al weer een hele tijd zonder problemen.
    O ja, er worden twee paketten van 4 AA cellen gebruikt, ook zonder problemen dus! Het gebruik van 5 cellen is volgens mij af te raden. Die hogere spanning heb je niet nodig. Wanneer je een zogenaamde spanningslimiter gebruikt wordt een groot deel van die hogere spanning "weggegooid" dus wat heb je er dan aan? Gewoon 4 cellen gebruiken en die limiter eruit. Dat heeft als bijkomend voordeel dat er een stukje elektronica uit de kist gaat wat mogelijkerwijs problemen kan veroorzaken. Tevens wordt de boel ook nog eens lichter, 1 cel (per accu) minder en die limiter(s) eruit.
     
  8. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Ik zou eerder sub C cellen nemen, bijv Sanyo 2400's, deze voldoen ook uitstekend in mijn 2.5m Laser 200 (ook met 3D-uitslagen). Jouw 2.2m kist zal ook geen problemen hebben met de stromen door de ontvanger (ik spreek uit ervaring dus). Eventueel een 2e accu zou wel kunnen, maar het moet wel licht blijven :wink: :lol:

    Grt.
     
  9. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Ik vond nog een foto van mijn Laser 200 van binnen, 4 cellen Sanyo 2400 met dikke kabels en heavy duty schakelaar;

    [​IMG]

    Grt.
     

Deel Deze Pagina