AA-formaat 1,5v batterij laden

• Topicstarter Topicstarter casper67
  • Startdatum Startdatum
C

casper67

Guest
Beste formuleden,

Excuus als ik deze discussie verkeerd heb geplaatst, maar ik ben helemaal nieuw op zowel deze forum als modelbouw.;)

Ik ben op zoek naar informatie met betrekking tot het opladen van een enkel penlite batterijtje.

Ik heb namelijk een (dichtgeschroeft) doosje met diverse schakelaartjes erop en een oplaadbare batterij (penlite) erin. om nu niet elke keer het doosje open te moeten schroeven, wil ik hier gewoon een voeding van 1,5v op zetten.

Mag ik dit ongestraft doen (parallel op de batterij) of moet ik nog wat ander zaken tussen de voeding en de batterij monteren. (soort van laadstroomcircuit o.i.d.?)

Ik hoop dat iemand me kan helpen hiermee.

Nee. Een 1,5 Volt voeding is een constante spanningsbron en een Ni-Cd of Ni-MH accu wordt geladen door een constante stroombron.

Een ladertje dat penlite baterijtjes laad koop je voor 2 euro in de gewone huis tuinen keuken winkels. Waarom koppel je die niet met een home-made laadplugje aan je 'doosje'? KISS (Keep It Stupid Simple...) :D
Jakko

Edit: wel oplaadbare batterijen natuurlijk, en let op het aantal mAh's van de batterij én de lader.

Laatst bewerkt:
Een ladertje dat penlite baterijtjes laad koop je voor 2 euro in de gewone huis tuinen keuken winkels. Waarom koppel je die niet met een home-made laadplugje aan je 'doosje'? KISS (Keep It Stupid Simple...) :D
Jakko

Edit: wel oplaadbare batterijen natuurlijk, en let op het aantal mAh's van de batterij én de lader.

Jakko, help me verder aub. hoe had je dat gedacht. de + en - polen in de lader rechtstreeks naar het motortje verbinden? :confused:

hè? motertje?
Ik zie het als volgt voor me: het maakt niet uit ofdat de baterij nu fysiek aanwezig is in de lader of dat je hem met 2 draadjes ertussen aansluit. Je doet dus met 2 stroomdraden gewoon net alsof de baterij in de lader ligt. De lader zal geen verschil zien. Als je motertjes op je 'doosje met schakelaars' hebt zitten zou ik dat wel even ontkoppelen, dat vind je lader fijner. Ik weet echt niet hoe ik het beter kan uitleggen, maar als ik het te kort door de bocht geschreven heb, dan hoor ik het wel.
Jakko

Volgens mij is een lader niets anders dan een gelijk gerichte voeding met een maximaal amperage van X mA.

Mijn ervaring is als je bv een 5v voeding neemt van 100mA en je prikt daar 1 NiMh aan. Dan stort de spanning in naar de spanning van de accu cel op dat moment en gaat er ongeveer 100mA lopen.

Op het moment dat de accu cel voller wordt gaat de spanning langzaam omhoog en zal de stroom weer inzakken door de interne weerstand.

Uit veiligheidsoverweging spanning niet veel hoger nemen dan de cel spanning bij volledig geladen. (al zou het dus niet uit moeten maken. Op mijn robbe ladertje meet ik 25volt op alle uitgangen in onbelaste toestand.)

Volgens mij is een lader niets anders dan een gelijk gerichte voeding met een maximaal amperage van X mA.

Daar heb je gelijk in. Dat heet een constante stroombron.

Mijn ervaring is als je bv een 5v voeding neemt van 100mA en je prikt daar 1 NiMh aan. Dan stort de spanning in naar de spanning van de accu cel op dat moment en gaat er ongeveer 100mA lopen.

Een 5 Volt voeding is een constante spanningsbron. Als je daar een accu op aansluit zal de lader proberen de maximale stroom die de voeding kan leveren te laten lopen. Deze is dus afhankelijk van het vermogen van de voeding en dus niet de stroomsterkte die de aan kan.

Op mijn robbe ladertje meet ik 25volt op alle uitgangen in onbelaste toestand.)

Precies, dat is een constante stroombron.

Hoewel ik niet uitsluit dat het (soms) werkt als je een netvoeding gebruikt, is dit zeker niet de manier om Ni-** te laden.

Laatst bewerkt:
Back