Aan uit schakelaar F5B ?

Zo'n jaar of 20 geleden heb ik een blauwe maandag F3B wedstrijden gevlogen in het Rotterdamse team met een Dogan, als schakelaar had ik toen een micro-switch die dmv een pen met rood lint uit de romp te trekken het zaakje activeerde, werkte erg goed toen en wil dat nu ook weer toe gaan passen op de te verwachten :rolleyes: Enigma F5B.

Is dit nog steeds gebruikelijk of zijn er ondertussen andere en of betere manieren?

Gr,

Mario

Het gebruik van ontvanger schakelaars blijf een heet hangijzer in alle Hi-Performance en grote modellen.

Het probleem is altijd de mechanische betrouwbaarheid door de extreme trillingen veroorzaakt door de motoren met grote vermogens.

Ik gebruik nu de FlightTech spanningsregelaar, deze heeft een "veilige" schakelaar. Dat "veilig" heeft betrekking op het feit dat de spanningsregelaar aan staat als de schakelaar uit staat. Een verbreek contact.

Dit heeft als voordeel dat als de schakelaar kapot gaat door trillingen de stroom naar de ontvanger niet wordt onderbroken.

Ik weet ook dat er nog allerlei andere electronische schakelaars in omloop zijn die minder of geen last hebben van mechanische invloeden.

De oplossing die jij beschrijft ken ik niet maar zal mogelijk ook goed werken.

Janwillem

Janwillem,

Ik heb al een CC 10A BEC liggen en daar wou ik het eigenlijk wel mee doen, maar deze moet dus nog wel geschakeld worden.

Heb even een simpel tekeningetje gemaakt met wat ik bedoel, zoals op de tekening staat de ontvanger dus uit, pen met wimpel eruit en de ontvanger gaat aan, werkte toen prima maar met F3B heb je natuurlijk niks met motor trillingen te doen.

Gr,

Mario

micro-switch.jpg

Ik heb ook de cc10 maar gebruik gewoon een graupner schakelaartje. Werkt tot nu toe prima. Als ik me niet vergis gebruiken Gerben/GertJan en Luc die ook.
De ontvanger accu laad ik via balancer stekker.

Schakelaar is in ieder geval wel handig voor het inlezen van de ontvanger.

Hoeveel Ampere kan zo'n microswitch eigenlijk aan?

Mario, zo'n microswitch met normally closed contact is goed bruikbaar.
Het is alleen wel even lastig inbouwen.
Gerben, ik, en volgens mij ook luc en willy gebruiken de CCbec en gewoon een normale schakelaar.
Naar achteren geschoven staat ie aan, naar voren uit.
Alles werkt prima, als het voor jezelf werkt.
Met inlezen moet je inderdaad de ontvanger van het model uitzetten, hoe je dat doet maakt niet uit als het maar snel en zeker kan gebeuren, en ook niet vergeten.
Evenaan je roerknuppels bewegen voor je gas geeft, dan weet je zeker dat die uit is.

GJ

Dat is vooral voor de wedstrijdvliegers onder ons. Voordat je start met je vlucht wordt de 2e ontvanger die je bij je hebt gekoppeld aan de vlucht computer. Hiervoor moet je je gaskanaal kunnen bedienen, en dan moet dus de ontvanger in je vliegtuig uit staan.

Ok, dus wedstrijd vliegen kost je een extra ontvanger om de motorloop te registreren.

Weer wat geleerd!

Ok, dus wedstrijd vliegen kost je een extra ontvanger om de motorloop te registreren.

Weer wat geleerd!

Klopt, en daarom heb ik nu een kloon RX van Hobbyking gekocht voor 29 USD. Dan kan ik mijn dure echte Futaba ontvanger lekker in een 2de model zetten.

Ik gebruik overigens de Flighttech regelaar voor de ontvanger mede vanwege de door JWS genoemde reden.

Die gebruik ik ook in mijn quadcopters, zijn prima ontvangers :)

Klopt, en daarom heb ik nu een kloon RX van Hobbyking gekocht voor 29 USD. Dan kan ik mijn dure echte Futaba ontvanger lekker in een 2de model zetten.

Ik gebruik overigens de Flighttech regelaar voor de ontvanger mede vanwege de door JWS genoemde reden.

Erg intressant allemaal, maar waar koop je zo'n FlightTech spanningsregelaar ik kan er weinig of niets over google'n, en als ik het verhaal dus goed begrijp dan komt deze tussen de ontvanger en de Ontvanger accu (2cellen lipo) in , en dmv de schakelaar van de Spannings regelaar te bedienen die je inbouwt in de romp

gr Andre

Je verhaal klopt helemaal.

INPUT VOLTAGE: DC 6.0-8.4V
OUTPUT VOLTAGE: DC 5V-6V ADJUSTABLE
OUTPUT CURRENT: 5A (UP TO 30W)

Je moet overigens het voltage op niet hoger dan 5.5V zetten als je Hyperion DS09 servo's in je model hebt. Andere servo's kunnen wellicht meer volts hebben.

Jos

Nog een voorbeeldje. Ik gebruik deze in m'n brandstofkisten.
http://www.lrp.cc/en/products/vtec-...ukt/heavy-duty-bec-6v10a-lipo-rx-reg/details/
Staan er 6 multiplex Profi Digi's op te sjorren.
Geen schakelaar erop, dat betekent extra stekkers in dit geval. Schakelaartje was prettig geweest.

Ook HK heeft voltage regulators. De zwaardere, omschakelbaar 5 of 6v kunnen storen op de 35 of 40/41 band als ze te dicht bij antenne's of bekabeling liggen... of de 'bec' bekabelingen te lang zijn...
De LRP heeft dat bijkomend effect bij te lange te dicht bij elkaar liggende kabels niet.

Natuurlijk ook even gluren op een oude bekende site (voor de meelezertjes)
Elektromodellflug - Technikauswahl
en
**** BEC + SBEC Mesungen
En nog veel meer spannends te lezen aldaar...

Laatst bewerkt:
Back