Aan-Uit schakelaar Futaba T7C schoonmaken of vervangen?

Toen ik mijn 3 jaar oude T7C pas op het veld aan zette viel het me op dat ik wel het opstartpiepje hoorde maar het display was uit. Het bleek dat de aan-uit schakelaar, hoewel in de aan stand toch uit was. Heel licht aanraken was voldoende om soms het contact te maken of te verbreken, zonder de schakelaar te verschuiven.

Na 10 keer heen en weer schuiven werkte hij weliswaar weer goed, maar ga met zo'n zender natuurlijk niet vliegen.

Thuis de zender opengemaakt en daar trof ik nogal wat gemalen droge grasspietjes en grasstof in de zender aan. Die zal ik sowieso eens met perslucht helemaal schoonmaken. De aan-uit schakelaar is ook van een open model (zie foto).

schakelaar.jpg

Mijn vraag is nu of ik kan aannemen dat de schakelaar last heeft van vuil en of van corrosie? Versleten, na drie jaar gebruik lijkt me wat snel immers.
Schoonmaken met alcohol en perslucht? Ik heb ook nog een busje contactspray, maar gebruik dat eigenlijk nooit, omdat ik daarover zoveel verschillende meningen hoor.

Tips zijn welkom.

Ik zou maar eens even met een loep aan de andere kant van de print kijken. Weigerende schakelaars zie ik praktisch nooit, gekraakte solderingen des te meer.

Als het echt de schakelaar is, die vervelend doet, is reinigen niet echt een optie, maar zal 't ie moeten worden vervangen. De zender komt dan vanzelf hiernaartoe. Zo te zien is 't ie al eens een keer geweest. Een controlebeurtje en een kleine reparatie, zoals deze is niet zo duur. Hans zal nog wel weten wat de vorige reparatie kostte en dit zal niet veel meer worden.

In deze schakelaar zitten twee schuifkontakten. Deze vegen de boel vanzelf schoon bij het heen en weer bewegen. Als ze dat niet meer doen is de klemming onvoldoende en is de schakelaar onbetrouwbaar.

De schakelaar heb ik er inmiddels af gesoldeerd. Dat was een voorzichtig geduld klusje. Het viel me namelijk op dat men bij het monteren van de schakelaar eerst twee pootjes een kwart slag had verdraaid om de schakelaar te fixeren alvorens hem vast te solderen. Daarbij is met de tang waarschijnlijk een printspoortje beschadigd (zie rechter beneden contact op de foto), waardoor het contact nog maar op een heel klein stukje plaatsvindt. Dat printbaantje moet dus meteen gerepareerd worden.

schakelaar2.jpg

Bij Conrad een mooie vervanger met vernikkeld/verzilverde contacten voor de originele Comax 22 schakelaar gevonden. Die zou 10.000 keer mee moeten gaan, dus daar heb ik wel vertrouwen in.

Toch wel een vervuilde en/of geoxideerde schakelaar. De schuifjes zijn nog als nieuw, maar de pootjes zijn minder fris.

Schakelaar3.jpg

Back