Aan/uit schakelaar?

ArthurP

Vriend van modelbouwforum.nl
PH-SAM
Na een aantal zwevers ben ik begonnen met een electro vliegtuigje.

Mijn vraag is wat gebruik je als aan/uit schakelaar voor een electro vliegtuig? Ik heb zo'n standaard aan/uit schakelaar voor een ontvanger, maar de kabeltjes die daar aan zitten zijn een stuk dunner dan die tussen accu en snelheidsregelaar. Kan deze er gewoon tussen of velies ik dan alles wat ik met de dikke kabeltjes en goudstekkers heb gewonnen? Het vliegtuig heeft een vastgeschroefde vleugel, dus de telkens de stekertjes loshalen is geen ideale oplossing.

b.v.b. dank,
Arthur

Zelf gebruik ik geen schakelaars. Maar ik kan in al mijn vliegtuigen heel makkelijk bij de accu. Accu aansluiten=aan, accu afkoppelen =uit. Een schakelaar geeft kans op storing (weinig, maar toch) en zonder stroom begin je niks meer.
Als jij je accu aangesloten moet laten zitten omdat je er moeilijk bij kunt (en hem dus ook in je vliegtuig oplaadt) moet je een "dikke" schakelaar tussen de accu en je regelaar gebruiken en je laadbus vóór de schakelaar plaatsen. "Dik" omdat alle motorstroom er doorheen loopt dus dat zijn vrij veel ampéres.
Zo'n klein schakelaartje is bedoeld om tussen een ontvangeraccu en je ontvanger te zetten, daar loopt veel minder stroom door natuurlijk. Maar meestal gebruik je ineen elektromodel geen losse ontvangeraccu (wel als je met zulke dikke accu's werkt dat je de BEC van de ontvanger niet kunt gebruiken). In een elektrovliegtuig een klein schakelaartje tussen je regelaar en de ontvanger is geen goed idee omdat dan je servo's en ontvanger wel uitschakelen maar je motor altijd "onder stroom" blijft staan en ongewild kan gaan draaien.

Waarom breng je de goudstekkers niet naar buiten, net als bij F3A modellen gebeurt met brandstofslang.

OS%20FS200S-FI,%20in%20Oxalys-2.jpg

Er zijn (borstelloze)regelaars die een schakelsysteem hebben ..... via een dunne draad met schakelaar wordt er "iets" electronisch geschakeld op de regelaar waarmee ook de stroomvoorziening naar de servo's en ontvanger uitgeschakeld wordt .... er zal nog wel iets stroom verbruikt worden, maar dat is wel minimaal.

Van het merk MGM (de "S" uitvoering van de "Expert" en de "Z" modellen) weet ik dat ze "veilig" schakelen, schakelaar gesloten regelaar uit ..... schakelaar open regelaar aan ..... dus slechte verbindingen rond deze schakelaar kunnen geen stroomuitval veroorzaken ...

Het is me niet helemaal duidelijk wat je bedoeld met de schakelaar. Bedoel je een schakelaar die wordt opgenomen in de stroomkring die de motor van stroom voorziet? Ik denk het wel omdat je praat over goudstekers. Hierop is maar één antwoord mogelijk, NIET DOEN. Zo'n schakelaar moet dan de motorstroom verwerken en dat zal ongetwijfeld leiden tot grote verliezen. Mocht de warmteontwikkeling zo groot worden dat de schakelaar het begeeft en je gebruikt een BEC-systeem dan is je toestel onbestuurbaar. Vliegaccu's worden kort voor de start aangekoppeld met de (goud)stekers en direct na het beindigen van de vlucht weer losgekoppeld. Behandel het hele aandrijfsysteem met grote eerbied en hou er altijd rekening mee dat de propeller onbedoeld daat draaien.

Een schakelaar in de voeding van de ontvanger en de servo's dus tussen ontvangeraccu en ontvanger levert, hoewel het een extra component is, zelden storingen op. Zoals al aangegeven kan je de schakelaar vergeten en de ontvangeraccu eventueel via een verlengkabel aan de ontvanger koppelen. Hoewel de hoeveelheid koper in deze kabeltjes gering is, werkt het in de meeste gevallen probleemloos. Alleen bij veel- of digitale servo's kunnen extra voorzieningen nodig zijn om de hogere stroomtoevoer te verzekeren.

Met vriendelijke groet,

N.P.S.

Als je een BEC gebruikt, is een schakelaar tussen regelaar en ontvanger ook niet aan te raden. De ontvanger komt dan zonder stroom te zitten, de regelaar krijgt geen signaal meer, en kan dus in principe allerlei rare dingen gaan doen.

Ik zou eerder gaan kijken naar de mogelijkheid ergens een luikje te maken om je accupack in te zetten. Vroeger of later zul je waarschijnlijk toch een 2e (en 3e en...) accupack kopen om door te kunnen vliegen terwijl de andere aan het laden is.

Sowieso, verbinding tussenLiPo's en regelaar altijd verbreken, anders kunnen LiPo's langzaam ontladen via de regelaar (ook al staat de ontvanger uit) hetgeen ze niet echt op prijs stellen.

O.k.

Een schakelaar tussen de regelaar en accu is dus niet handig, daar was ik al bang voor. Ik had nog gehoopt dat er een goudcontact schakelaar o.i.d. bestond.

Ik denk dat ik toch maar een schakelaar tussen regelaar en ontvanger doe, zodat de propellor niet onverwacht kan gaan draaien als ik het model openschroef en het kanaal weer vrij is. Ik test automatisch alle functies voor de start, dus de kans op "vergeten aan te zetten" is vrijwel nihil.

Bedankt voor de reakties.
Arthur

Als je accu aangesloten is en je een schakelaar tussen regelaar en ontvanger zet heb je juist wél het risico dat de prop uit zichzelf gaat draaien. Niet slim. De enige manier waarop je zeker weet dat hij niet gaat draaien is je accu loskoppelen.

ALTIJD eerst je accu los en dan pas zender / regelaar uit. NOOIT andersom. De kans dat de regelaar aangaat omdat hij geen signaal meer krijgt is klein maar groter dan een stoorpuls met je zender vlak bij het toestel. Ik heb die schakelaars nooit begrepen. Altijd accu los als eerste, daarna pas de rest.......

ArthurP zei:
O.k.
Ik denk dat ik toch maar een schakelaar tussen regelaar en ontvanger doe, zodat de propellor niet onverwacht kan gaan draaien als ik het model openschroef en het kanaal weer vrij is.

Doe dit ZEKER niet. Zodra jij je ontvanger uitzet (schakelaar tussen regelaar/ontvanger) is je ontvanger uit en geeft dus geen signaal meer aan je regelaar, die nog wel aanstaat.

Hoewel je best kans hebt dat dit goed gaat, kun je ook onvoorspelbaar gedrag krijgen. Het gevaar van een electromotor is dat hij vanuit stilstand direct z'n volle koppel kan trekken als hij naar vol gas gaat.

O.k. ook geen goed idee dus.

Weet iemand dan een goed mechanisme om en laagdekker vleugel snel los te maken? Deze zit nu voor gehaakt en achter geschroefd, de schroeven zijn getapt in triplex, dus die kan ik niet eeuwig los en vast blijven schroeven, en het is ook niet handig.

Van Simprop (dacht ik) heb je een snelsluitmechanisme, een soort bajonetsluitling.

Je zou ook gewoon imbusjes op maat kunnen maken. Deze draai je er vervolgens met een paar slagen uit. Alleen even een sleutel bij de hand houden.

Dit is nog steeds wellicht een handiger oplossing voor je? Dus de aansluiting van je accu van buiten bereikbaar maken, zodat je die in één beweging kunt vastzetten of losmaken.

Jorrit zei:
Waarom breng je de goudstekkers niet naar buiten, net als bij F3A modellen gebeurt met brandstofslang.

OS%20FS200S-FI,%20in%20Oxalys-2.jpg

Back