Aanbrengen exploitant nr op modellen

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door Emanuel, 30 dec 2020.

  1. hobbyist

    hobbyist Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    4.060
    Locatie:
    Noord Brabant
    Laatst bewerkt: 1 jan 2021
  2. piet prul

    piet prul

    Lid geworden:
    12 mei 2013
    Berichten:
    35
    In amerika mag het ook op zo'n manier

    Laten we gewoon kappen met die azijn pisserij
    Get a life ga vliegen en niet zeuren totdat je je gelijk hebt
    Kunnen de moderators dit soort draadje's niet sluiten raakt kant nog wal.
     
    onno10 en l shems vinden dit leuk.
  3. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    8.650
    Tja, we hebben hier te maken met Nederlandse (Europese) regels. Niet met Amerikaanse. Wijzen op de hier geldende regels kan je moeilijk "azijnpisserij" noemen.
     
  4. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    23.445
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Het is heel simpel: Het nummer MAG aan de binnenkant staan, MITS het nummer zonder gereedschap zichtbaar te maken is.
    Punt...

    Dus heb je een cockpitkap of tankdeksel met een magneetsluiting, veergrendel of zoiets, dan mag het nummer aan de binnenkant staan. Heb je een schroevendraaier o.i.d. nodig, dan mag dat niet. Er is NIKS vermeld over waar dat nummer moet staan (vleugel, onderkant, bovenkant, binnenkant motorkap, wat dan ook).

    Dus als de flaps van jouw kist handmatig te bewegen zijn, dan MAG het nummer daar staan. Al vraag ik me wel af of het verstandig is.

    Er is volgens mij ook geen eis aan de tekengrootte, anders dan "leesbaar". lettergrootte 2,5 mm is leesbaar.

    Ik vind zelf de oplossing om dat nummer gewoon op de onderkant van de vleugel te zetten, nog het meest voor de hand liggend.
     
    Theo P vindt dit leuk.
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    13.392
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Waarom geven ze niet aan waar het moet staan en wat de afmetingen moeten zijn?
    Mijn FAI nummer had ik altijd op een aileron staan, bovenop, dat was iets om trots op te zijn.
    Volgens mij moet er bij WK wedstrijden zelfs meerdere malen het nummer staan, op de romp, vleugel.
    Maar dit nummer zal ik in het kleinste lettertype ergens aanbrengen en dan in de kleur van de romp of vleugel, er staat nergens dat het contrasterend moet zijn toch?

    GJ
     
  6. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    795
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Wees blij dat ze weinig eisen stellen aan het stickertje, is tenminste nog het enige positieve punt in deze regelgeving... o_O
     
    AHoogendijk vindt dit leuk.
  7. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    6.291
    Locatie:
    daar waar ik vlieg
    IMG-20210101-WA0006.jpg
     
    Cnn, Johannes59 en AHoogendijk vinden dit leuk.
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    13.392
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    OK, goed leesbaar maar mag dus wel verstopt ergens onder een met de hand afneembaar kapje zijn.
    Dus je hoeft niet je schaalkist te ontsieren met een sticker.
    En goed leesbaar is een variabel begrip.
    Ik heb een briljant waar een nummer instaat, prima leesbaar met een microscoop.
    Als ze wetgeving maken, laat het dan duidelijk zijn.
    Net zoals bij speedboten, daar staan de minimale maten waar het registratienummer aan moet voldoen en ook de plek waar het aangebracht moet zijn.
    Maar tja.. bij een multicopter is het gewoon een sticker op 1 van de armen, weer een teken dat deze hele regelgeving alleen maar daar voor is.

    GJ
     
  9. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    6.291
    Locatie:
    daar waar ik vlieg
    Goed leesbaar met het blote oog.
     
  10. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    6.291
    Locatie:
    daar waar ik vlieg
  11. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    6.291
    Locatie:
    daar waar ik vlieg
    Ik heb een dymo labeler besteld hiervoor.
    Maar voor nu zit er een stuk tape op met daarop het nummer.
     
  12. TC01

    TC01 The First Aviators

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    2.837
    zo een label printer is veelal een thermo printer, als ik de kassa bonnen bewaar die met een thermische printer zijn gedrukt dan vervaagd die al na enkele weken. Hoe zit dat dan met die label printers?
     
  13. hobbyist

    hobbyist Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    4.060
    Locatie:
    Noord Brabant
    Die folie's gaan onbeperkt lang mee, vervagen niet.
    Het zijn 3 laagjes folie, de drager, het lettertje wat van een transfere folie komt en de toplaag.
    Ik heb hier Dymo en Brother machientjes staan, die van Brother met de brede tape, daarvan mag ik net zoals in het filmpje.
    Zo af en toe de folie repareren, dan zie je nu meteen dat het 3 laagjes zijn.
    Dit in tegenstelling tot thermisch papier.
     
  14. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    23.445
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Er staat dat het met het blote oog leesbaar moet zijn... Ik denk dat dat tevens in houd dat het "contrasterend" moet zijn?
    Zo heb ik het wel begrepen, ja.
     
  15. hobbyist

    hobbyist Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    4.060
    Locatie:
    Noord Brabant
    Blauwe achtergrond met rode lettertjes, dat is zo bijzonder contrastrijk, daar kunnen bij de meeste mensen de ogen niet op focussen.:D
     
    Cnn vindt dit leuk.
  16. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    1.500
    Locatie:
    Emmen
    Wie boeit het. Moet zo slecht mogelijk leesbaar zijn.

    Mijn opa deed 35 jaar geleden al een sticker op de ontvanger met zijn gegevens.

    Nu dit een noodzakelijk kwaad is en totaal niet vrijwillig. Gewoon zo klein mogelijk aanbrengen binnen in de romp. Als er ooit schade bij derden is vinden ze je heus wel.

    Of je moet trots zijn op je nummer en de kans willen lopen dat iemand je nummer kopieert.

    Goed leesbaar met het blote oog is een zeer ruim begrip. Vroeger moest ik de cijfers op elektronica componenten oplezen voor mijn vader. Dat ging zonder probleem. Nu zie ik dat amper
     
    Laatst bewerkt: 2 jan 2021
  17. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.069
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Nr copy in Belgie is gemakkelijk , iedereen heeft het zelfde + VML NR :))))
     
  18. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    13.392
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nummer kopieren kan niet helemaal, het gedeelte na het streepje moet je weglaten.


    GJ
     
  19. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    23.445
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Schijnt af te hangen van bij of verziendheid. Ik kan nooit onthouden welke bij welke hoort, maar de een ziet rode letters op een blauwe achtergrond bijna niet, de ander zie blauwe letters op een rode achtergrond bijna niet... :D
     
  20. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    1.500
    Locatie:
    Emmen
    Dan kan je alles wat leesbaar is toch kopiƫren? Dan heb je letterlijk een kopie van wat op een ander model staat.
     

Deel Deze Pagina