Aanbrengen van zijdelingse plankjes met spelden

• Topicstarter Topicstarter bdk900
  • Startdatum Startdatum
B

bdk900

Guest
hallo,

Ik ben volledig nieuw op dit forum en heb een vraag ivm mijn eerste project ( Martegaou "50th Anniversary" van Billing Boats)
Billing Boats Martegaou "50th Anniversary" Special Edition B724 Static Display Model Boat Kit

De eerste stappen gingen vlot (spanten - kiel, dek enz.) maar de plankjes aan de spanten bevestigen is een hele klus voor mij en lukt me in feite niet (ben ook maar een beginner met beprekt gereedschap) - ik zie op sommige forums dat je ze eerst met spelden dient aan te brengen . De plankjes kunnen gemakkelijk met spelden doorprikt worden, maar het hout van de spant is vrij hard en dat lukt me maar niet.
Dien ik die eerst te verwarmen of te bevochtigen of is er een andere manier om ze aan te brengen voor ik ze verlijm ? Die plankjes zijn ook te lang. Dien ik ze dan eerst uit te meten en pas dan definitief aan te brengen ?

Enige raad is meer dan welkom
Is er een beter model waar ik eerst mee start.
Dit model van Billingboats werd me aangeraden.

Groeten, Bart, Gent, België

Hallo Bart,

Welkom op dit forum.

Inderdaad is het beter de plankjes te verwarmen of te laten weken voor ze te buigen. Wanneer de plankjes een uurtje in het water hebben gelegen wil het meestal een stuk beter.
Wanneer ze warm en/of nat zijn kun je dat eenvoudiger doen.
De kunt de plankjes dan eerst een beetje in de vorm "dwingen" door ze met de hand te buigen.

(Beetje lastig uitleggen hoe ik dat doe: ik houd het plankje tussen duimen en wijsvingers vast (bijna tegen elkaar) en buig zo het hout voorzichtig rond. Dan een klein stukje opschuiven en dan weer buigen. Herhalen tot je de hele plank, of dat deel wat moet buigen, is gebogen.)
TIP: Probeer dit eerst eens op een paar proefplankjes!

Dan op de juiste plaats op je romp brengen en vastzetten met spelden, plakband, klemmetjes, touw, elastieken, nou ja, alles wat je zoal voorhanden hebt.
Na het drogen kun je dit alles weghalen en de plankjes op de juiste maat maken.

Op de site van onze broeders de "modelbrouwers" staat een UITLEG
Ook op de site van Drydock staat een uitleg, deze is echter in het Engels.

Misschien heb je ook wat aan mijn bouwverslag van de Marieje

Succes met je schip!

Wim

lengte van plankjes

Dank voor je antwoord Wim,

Nog een vraag : is het Ok als ik de planken aanbrengen in één keer over de ganse lengte of dien ik de plankjes zoals ze in de doos zitten eerst op de tussen-breedte van de spanten de versnijden ?

Thans leg ik de planken eerst een 10-tal minuten in heet water en dan buig ik ze zoals je voorgesteld heb.

Welk type schuurpapier dien ik daarna te gebruiken ? + de doos bevat geen verf - kan ik de verf gebruiken die bij de plastic bouwdozen zit (Revell)

Dank, Bart

Bart,

probeer de plankjes zo lang mogelijk te laten.
Op elke plaats waar je een onderbreking maakt, ga je een overgang zien. Langere plankjes maken een vloeiende boog, korte stukjes willen "recht" gaan staan, met als gevolg dat je later de plaats van de spanten ziet. Dat moet je dan weer weg plamuren door de ruimte tussen de spanten met plamuur te vullen. Allemaal extra werk wat je (voor een deel) kunt voorkomen door netjes te werken.

Zoals al hierboven gemeld: plankjes eerst weken, dan in de vorm brengen en laten drogen, dan op maat maken en dan verlijmen.

Heb je al wat foto's? We zijn benieuwd.

Wim

Houtplamuur

De plankjes zitter er nu op ( oef ....) maar ik dien hier en daar waarschijnlijk (hout-)plamuur aan te brengen - iemand een tip welk type / merk etc....

Alvast bedankt, Bart

Bart,

Heb je ook een foto hoe het resultaat is geworden?
"Meester Wim" is wel benieuwd hoe het is geworden ;)

Merk en type plamuur maken eigenlijk niet uit.
Wel HOE je het aanbrengt: zuinig en met een flexibel plamuur "mes" (plamuur rubber dus)
Alles wat je te veel toevoegt moet je er weer af schuren. Zonde van het werk.

Succes verder,

Wim

hallo

wat te laat maar ik maak mijn plankjes nat en indien de lengte het toelaat plooi ik ze in de microgolf oven
en dan eventjes een 2 minuten op hoogste stand en dan blijven ze meestal ze staan als ik ze gebogen heb
wel in de lengte richting de plankjes ook lijmen niet alleen op de spanten

groetjes raf

Hallo bouwers..

Ik ben Chris en ik doe al een tijdje aan modelbouw. ( 17e eeuwse schepen.) Ik stuur binnenkort een paar fotos van mijn laatste werk.. ik ben er al 3 jaar mee bezig en wil graag jullie mening en feedback.

groetjes chris

ps: mooi bootje hoor)

Back