Aandachtspunten Honeybee FP

• Topicstarter Topicstarter Carpathian
  • Startdatum Startdatum
C

Carpathian

Guest
Als beginner krijg ik aanstaande Zaterdag mijn 4channel Honeybee FP binnen.
Zijn er bij deze Heli nog bepaalde punten waar ik op moet letten? Betreffende bijvoorbeeld afstelling / gyro enz enz.
Of is de FP gewoon ready to fly ?

Ervaring met de Honeybee King V2 was dat ik wel eerst alle "boutjes en moertjes" goed na moest lopen. :???:

Greets
Erwin :thumbsup:

Ik vlieg de FP en de King allebei zo uit de doos. Het kan natuurlijk geen kwaad om alles even te checken. Bij mijn King moest de staart losser want daar kon ik gitaar op spelen :-)

Bij de FP moet je
1) Letten op de trim van het gas. Als die naar voren staat wil de gyro niet calibreren.
2) Let ook goed op de spanning van de batterijen. De Esky zenders verbruiken redelijk veel al is het niet dramatisch.
3) Let ook op de paddles. Deze moeten recht staan als de zender aan staat en de flybar horizontaal.
4) Ook is het belangrijk dat de rotorbladen los staan (schroefje losser) en niet te veel bladspoor geven (bladen een beetje 'kneden').
5) Als laatste moet je wat met de gain en proportional knoeien op de gyro, maar dat is echt de afstelling.

Hiermee moet je een eind komen. Zondag kunnen we je anders verder helpen :-)

Mike

Hallo Mike....ik denk dat ik nog maar niet ga klieren met de Gyro.
Ik kom aanstaande Zondag wel even kijken.
Hij is helemaal stock, en zal hem voorlopig ook zo laten denk ik.
na wat in/afstellingen kan ik eens een start gaan maken om eens te hoveren :D

Met de Honeybee King ga ik aan de slag als ik alles goed kan beheren met de FP

Greetz
Erwin

somerwil zei:
niet te veel bladspoor geven (bladen een beetje 'kneden')

Je kan ook bij het blad wat het laagst komt, de voorlopende paddle iets positiever zetten... Dan hoef je je bladen niets aan te doen ;)

Wellicht off topic maar als aandachtspunt zou ik wel de skid upgrade met 11,1 V lipo willen aanbevelen.
Ik heb het idee dat door het extra gewicht de helikopter wat stabieler wordt.

Zie voor een beschrijving: [64670] esky-honey-bee-fp-upgrades

Ik heb de helikopter nog niet zolang en ben nog steeds druk bezig met oefenen.

Doordat er buiten vaak veel wind staat is dat lastig. Omdat ook de staartrotor vrij groot en dicht bij de grond staat is het oefenen in een grasveld eigenlijk niet mogelijk en heb je echt een soort platform nodig. (ik gebruik vaak de piepschium verpakking om vanaf te starten)

In de woonkamer lijk ik erg veel last hebben van de wervelwinden die de helikopter zelf opwekt en krijg ik hem niet makkelijk stabiel....

Succes

Laatst bewerkt door een moderator:
Kan je ook inplaats van het hele onderstel van de King II ( iets te moeilijk voor mij :)), alleen de lipo ophanging van de HB Cp omzetten naar de FP? lijkt eenvodiger.
Heb ergens anders op dit fotum iets over gelezen maar kan het niet terug vinden :(

Laatst bewerkt door een moderator:
Honey bee fp is binnen. Heb net 3 lipo's (7,4V, 900 mah) leegvlogen en ben erg enthousiast. Ik heb ervaring met een lamaV4/Dauphin en kort met een Belt CP maar ook dit vliegt erg fijn. De hb reageert fel op de input en kan in het begin wat zenuwachtig overkomen maar als je daar door heen bent hoovert de hb erg rustig en stabiel. Ook merk ik dat ik met de hb meer durf en rustiger sta te vliegen omdat de crashkosten vaak erg laag zijn (soms geen) en de heli an sich ook prima te betalen is. Kortom, erg tevreden en een goede heli om naar toe te stappen als je de coaxiaal gezien hebt en de cp nog niet aan durft!

ik heb het hooveren met de HBFP nu aardig onder controle en afgelopen weekend heb ik de HBFP (met andere heli's) gevlogen in een sporthal. Nu kwam ik er achter dat zowel ik als een ander, beide met een nieuwe "stock" HBFP, last hebben van een probleem.
Het probleem is dat de heli zit laat vliegen, maar zo dra in de lucht afgeremd/gecorrigeerd wordt, de staat naar beneden duikt en de heli niet meer bestuurbaar lijkt, de heli gaat achteruit vliegen en maar dan een ronddraaiende beweging alsof de staart bepaald waar de heli naar toe gaat.

Iemand een idee hoe dit probleem verholpen kan worden? Ik heb bv. al wat muntjes onder de canopy aan de voorkant geplakt, maar de heli blijft dit gedrag vertonen.

Biedt een superskid hier een oplossing voor?

Is de balans van je HBFP goed? Bij mijn HBFP viel het me op dat de heli 'standaard' staart-zwaar is. Ik heb de accu dus veel verder naar voren vastgezet om de heli in evenwicht te krijgen:
lipo_in_balans.jpg

Wellicht een storing op de zender??

Wat me opvalt dat je thuis rustig kan (of kon?) hoveren en in de hal opeens last krijgt van dit fenomeen (en dat ook nog tezamen met een andere stock HBFP die wellicht thuis ook nergens last van had).

Je vertelt dat je muntjes hebt geplakt. Betekent dat dat het fenomeen nu ook thuis aanwezig is?? Of kan je thuis nog steeds hooveren??
Extra gewicht zou ik zowieso niet toevoegen dat kost alleen maar extra energie om dat de lucht in te krijgen. Pas de positie van de accu aan zoals ook jvdl aanbeveelt.

succes

Rob

Laatst bewerkt:
dank voor de toelichting van een ieder, ik denk zelf niet dat het storing betreft, vlieg de HBFP op 2.4ghz en de andere heli's hadden nergens last van.
Ik denk dat wat jvdl beschrijft het beste past bij het gevoel dat ik had toen ik de heli vloog, "staart-zwaar". Ik heb de accu nog op de standaard plek voorin, onder de aandrijving, ik zal de accu nog verder naar voren plaatsen, hopelijk is dat de oplossing!

Je kan het direct zien natuurlijk. Gewoon de rotorbladen naar voor en achter zetten en dan je vingers onder de paddle stang. Het landingsgestel moet dan horizontaal staan.

JVDL
Mooie foto van lipo ophanging.
Maar hoe zit die lipo nou vast. Lijkt op een ex standaard beugel te hangen die aan de voorkant is gemonteerd. Klopt dat.
Die valt daar bij de eerste landing toch gelijk uit?
Hoe zet je die slag vast? fotootje van elstiekjes mogelijk;) of andere hoek foto?

Het is een bekend verschijnsel dat de HoneyBee achterover wil gaan hangen zodra je vaart gaat maken. Dat komt doordat de originele blaadjes dan teveel weerstand opbouwen. Je kunt er prima mee hoveren, maar voor het betere vliegwerk kun je beter de Kyosho M24 blaadjes erop zetten.

Back