aandachtspunten uit de F3A clinics

Discussie in 'F3A' gestart door ruud01, 30 mrt 2013.

  1. ruud01

    ruud01

    Lid geworden:
    7 aug 2003
    Berichten:
    369
    Na vandaag bij baufort7 geweest te zijn voor een F3A clinic lijkt het me handig een draadje te maken met de meest opvallende punten, zodat iedereen zijn voordeel hiermee kan doen.
    Op deze manier kunnen we na elke clinic dit draadje aanvullen met tips voor het vliegen en vliegtuig afstelling.

    30-3-2013 Baufort7

    punten voor vliegtuig afstelling

    1) rolroeren recht afstellen.
    Bij een vliegtuig met een symetrisch vleugelprofiel moet de uitslag van de roeren omhoog en omlaag gelijk zijn. en natuurlijk links en rechts ook gelijk. Dit kan je nameten door met een liniaal vanaf het hoekje van de vleugel naar het puntje van het rolroer te meten. of met een gradenboogje :
    http://www.ms-technic.de/Bilder/Ruder-Einstelllehre/IMG_7076.jpg
    http://www.rbckits.com/shop/index.php?_a=viewProd&productId=751

    2) uitslag en expo
    Voor een vliegtuig om kunstvlucht mee te doen is het het beste om met heel weinig uitslag te vliegen. Eigenlijk kan je er van uitgaan dat iedereen met +-20% teveel uitslag vliegt.
    Expo +-40% expo of meer is een goede waarde voor kunstvlucht voor alle zenders moet dit een waarde in de + zijn behalve bij Futaba dan moet het - zijn. Maar dit is allemaal te vinden in de handleiding van je zender.
    Het resultaat hiervan is dat je vliegtuig rustiger word en je minder snel fouten maakt.

    3)mechanische aansturing van de roeren.
    Om het volledige kunnen van een servo te benutten qua kracht en precisie is het belangrijk dat 100% of bijna 100% van de servoweg te gebruiken.
    Het is dus niet goed om de roer uitslag terug te stellen met de zender.
    als de uitslag kleiner moet worden is het dus het beste om de stuurstang dichter bij de as van de servo te zetten. of verder weg bij het roer. Hierdoor word de uitslag mechanisch kleiner en zal je meer prestatie van de servo krijgen.

    Punten voor het vliegen

    1)vliegen op een vaste positie
    de basis van kunstvlucht is het vliegen op een lijn van links naar rechts. Helaas ligt deze lijn vaak niet recht in de wind. Dus kies met oefenen een vaste lijn en gebruik die altijd. hierdoor leer je vliegen met al de windrichtingen.

    2)vleugels vlak
    als je rechtdoor vliegt of begint aan een figuur is het heel belangrijk dat je je vleugels precies vlak hebt. anders begin je al met een afwijking.

    3) wind correctie met rolroer
    als je niet recht op de wind vliegt zal je zonder correctie geen goede looping of iets anders kunnen vliegen. als je wind op de rechterkant van je vliegtuig blaast moet je tijdens de looping een paar graden naar links moeten rollen. Hiermee stuur je het vliegtuig tegen de wind in en voorkom je dat je met de wind mee wordt geblazen.
     
  2. New-bie

    New-bie

    Lid geworden:
    4 okt 2011
    Berichten:
    85
    Kijk hier hebben we wat aan ,je stelt dat er van links naar rechts gevlogen wordt ,maar wat als de wind van de andere kant komt ,bij het brevet vliegen wordt er altijd op gehamerd dat alle figuren op de wind gevlogen moeten worden??
     
  3. 1crash2often

    1crash2often

    Lid geworden:
    20 nov 2005
    Berichten:
    1.020
    Locatie:
    Epe
    Hoe de wind ook staat, je vliegt altijd op dezelfde lijn! Wel is het zo dat een programma links of rechts gevlogen kan worden. Het eerste figuur wordt altijd tegen de wind in gevlogen, zodat de landing ook tegen de wind in is.

    Als de "lijn" bijvoorbeeld oost-west is, en de wind zzw, dan vlieg je het eerste figuur dus van oost naar west.

    We leggen het volgende week wel uit!

    Volkert
     
  4. ruud01

    ruud01

    Lid geworden:
    7 aug 2003
    Berichten:
    369
    dat het bij het brevet tegen de wind in gevlogen word is correct. Dit word gedaan omdat dat het makkelijkste optie is. Maar bij kunstvlucht word er in een 'box' of platvlak gevlogen zoals hier onder te zien is. je vliegt dus van links naar recht en weer terug van rechts naar links. Bij de F3A-C is de keuze hoe je keert vrij en tellen alleen de figuren in het midden. Je vliegt dus om de beurt een figuur wind mee en dan weer wind tegen.

    [​IMG]
     
  5. New-bie

    New-bie

    Lid geworden:
    4 okt 2011
    Berichten:
    85
    Duidelijk volkert ,bedankt ruud ook bedankt Cees
     
  6. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Ik heb onthouden uit m'n eerste seizoen F3P dat je, om een nog grotere precisie te krijgen, je travel adjust waarden naar het max. kan brengen in je zender (+ en - 125%) ipv standaard op + en - 100% te laten staan.
     
  7. silva916

    silva916

    Lid geworden:
    5 jun 2010
    Berichten:
    751
    Locatie:
    Oeding duitsland
    Ruud / Volkert,

    Met welke oefeningen kun je het beste beginnen ( alleen ) ?

    Gr Frank
     
  8. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.869
    Locatie:
    Velserbroek
    Als je nog helemaal geen ervaring hebt,dan is het al een erg goede oefening om te proberen om op de 150meter lijn(zie plaatje paar posts terug) rechte lijnen te vliegen en via een 'halve omgekeerde cubaanse 8' om te keren en weer terug te komen op dezelfde hoogte en diepte.

    Een halve omgekeerdecubaanse 8 is:

    - optrekken tot 45 graden stijgen
    - halve rol
    - 5/8 looping (lus)

    Dit moet je met iedere wind-richting en -kracht redelijk goed kunnen.

    Het keren en op de juiste koers/diepte/hoogte terugkeren voor het vliegen van het figuur is het meest onderschatte aspect van ons spelletje.
     
  9. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.869
    Locatie:
    Velserbroek
    Via deze link is de presentatie die bij Beafort7 is gegeven te downloaden.
    Behalve de vliegtechnische aspecten is hier nog e.e.a. aan achtergrond info te lezen.

    F3A-clinnic presentatie
     
  10. 1crash2often

    1crash2often

    Lid geworden:
    20 nov 2005
    Berichten:
    1.020
    Locatie:
    Epe
    1. Zoals Winfried al aangaf, vlieg op 1 lijn en kies een centrum
    2. Looping
    3. Rugvlucht (met richtingcorrectie met rudder, om op die lijn te blijven)
    4. Cubaanse acht
    5. Buitenwaardse looping vanuit rugvlucht
    6. Rol (linksom en rechtsom)

    Volkert
     
  11. 1crash2often

    1crash2often

    Lid geworden:
    20 nov 2005
    Berichten:
    1.020
    Locatie:
    Epe
    In de clinic in Son zijn we begonnen met een aantal basic regels rond een vliegtuig en welk effect deze hebben op het vliegen.

    1. Domping (neerwaarts stelling motor)
    2. Zijwaartsstelling motor
    3. Zwaartepunt vaststellen
    4. Langs-as zwaartepunt
    5. Instelhoek vleugel/stabilo

    Belangrijk is, als eenmaal de basisafstelling van het toestel goed is, je deze gaat controleren tijdens de vlucht (dynamisch). Feit is dat je veel met je zender kan corrigeren maar in principe probeer je dit te voorkomen door het vliegtuig goed af te stellen.

    Voor trimvluchten neem je een rustige dag met weinig of geen wind. Maak aantekeningen en houd bij wat je verandert en wat het effect is. Verander 1 ding per keer.

    1. Domping--> vlieg in rechte lijn met half gas. Neem gas terug of geef gas bij. Vliegtuig moet in rechte lijn doorvliegen.
    2. Met zijwaartsstelling corrigeer je het effect van de schroefwind spiraal tegen het kielvlak.
    3a. Zwaartepunt check je door het toestel vanuit een rechte lijn 45 graden omhoog te sturen, dan halve rol naar rugvlucht. Toestel moet nog even doorvliegen, dan langzaamnaar beneden afbuigen
    3b. Vlieg in rechte lijn, halve rol naar rugvlucht.




    Ik stap nu in een vliegtuig, ik typ weer verder als ik weer online ben!
     
  12. derosa

    derosa

    Lid geworden:
    18 jul 2005
    Berichten:
    522
    Locatie:
    Tongeren-belgie
    je moet er wel op letten dat je uw CG of in balans leggen van je toestel niet te kritisch maken, ik bedoel; je kunt je toestel zo in balans leggen dat het toestel zowel op de rug of normale vlucht mooi rechtdoor vliegt zonder hoogte te verliezen.maar dan lukt de stall turn figuur niet meer. heeft een beetje gewicht is nodig vooraan.je moet zien een gulden middenweg te vinden.
    Wat ook belangrijk is uw toestel zijdelinks in balans zetten, linker en rechtervleugel gewicht.
    dit kun je uittesten door van een hoge loodrechte duikvlucht zonder motor net boven je hoofd en dan een harde up rukje zodat het toestel een vertikale vlucht vliegt (niet vergeten op tijd te trekken hé ) .
    toestel vliegt netjes horizontaal is het prima, maar is te zwaar aan de kant hij uitbreekt.
    gewoon aan de andere kant oon loodje plakken.
     
  13. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Dat lukt dus nooit...

    Een symmetrisch vleugelprofiel levert geen lift wanneer de invalshoek 0° is.

    De zwaartekracht werkt altijd vertikaal naar beneden, zowel bij rugvlucht als bij normale vlucht.

    Om ervoor te zorgen dat je geen hoogte verliest in normale horizontale vlucht moet dus een liftkracht opgewekt worden even groot, maar tegengesteld, aan het gewicht van je toestel. In z'n meest elementaire vorm betekent dat dus dat de invalshoek van het vleugelprofiel een aantal graden positief moet zijn. In rugvlucht ontstaat daardoor echter het omgekeerde effect: het vleugelprofiel heeft dan een negatieve invalshoek. De lift die daardoor ontstaat is negatief (naar beneden gericht dus) en zal het effect van de zwaartekracht alleen maar versterken. Je toestel zal dus in normale vlucht wel horizontaal vliegen, maar in rugvlucht sneller hoogte verliezen.

    En omgekeerd:
    Om ervoor te zorgen dat je geen hoogte verliest in rugvlucht moet een liftkracht opgewekt worden even groot, maar tegengesteld, aan het gewicht van je toestel. De invalshoek van het vleugelprofiel in rugvlucht moet daarvoor een aantal graden positief zijn. Bij normale vlucht ontstaat daardoor het omgekeerde effect: het vleugelprofiel heeft dan een negatieve invalshoek. De lift die daardoor ontstaat is negatief (naar beneden gericht dus) en zal het effect van de zwaartekracht alleen maar versterken. Je toestel zal dus in rugvlucht wel horizontaal vliegen, maar in normale vlucht sneller hoogte verliezen.

    Het is dus onmogelijk om 'een balans' te vinden waarbij je toestel in normale vlucht als in rugvlucht geen hoogte verliest. Elke aanpassing die je maakt voor normale vlucht zal een omgekeerd effect hebben in rugvlucht (en het effect van de zwaartekracht versterken, met een groter hoogteverlies tot gevolg) . Elke aanpassing die je maakt voor rugvlucht, zal een omgekeerd effect hebben in normale vlucht (en het effect van de zwaartekracht versterken, met ene groter hoogteverlies tot gevolg)

    De ideale 'balans' is die balans die ertoe leidt dat je toestel zowel in rugvlucht als in normale vlucht hetzelfde hoogteverlies oplevert , ten gevolge van de zwaartekracht.
     
  14. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.869
    Locatie:
    Velserbroek
    Hans

    Er is een methodiek die 'zero-grafety-trimming' wordt genoemd.

    Hierbij stel je het model zo af dat als je bij normaal vliegen geen 'up' geeft het model met een ruime/grote boog richting aarde valt.

    Voor rugvlucht probeer je het zo te krijgen dat het model (als je geen down geeft) nagenoeg dezelfde boog beschrijft.

    Aangezien je bij de 'A' programma's net zo veel op je rug vliegt (soms nog wel meer) als normaal moet je dan net zoveel up als down geven om het model rechtuit te laten vliegen.
    En ja dat betekend dat je ook bij normaal vlucht continue een beetje up moet houden.
     
  15. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Het is net die methode die ik probeerde onder woorden te brengen ;)

    [post22]

    En er zit nog wel ergens een draadje in het F3A forum waar die methode wordt beschreven, maar ik kan het zo gauw niet terugvinden.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 nov 2015
  16. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Zo'n trim komt mij heel bekend voor....;)
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  17. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.869
    Locatie:
    Velserbroek
    @Bruno: ;-)
     
  18. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    In het 'Bouwverslagen - Vliegen' draadje dus... niet onder F3A

    Deze post van Bert en volgende

    [post34]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 nov 2015
  19. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    De uitleg waarom dat niet kan is vrij eenvoudig gehouden om het principe duidelijk te maken. In realiteit zijn de effecten complexer.

    Als je weet dat door het krachten spel gewicht - lift er ook nog eens een moment om een vleugelprofiel ontstaat, zou je posities van het zwaartepunt kunnen bedenken die zowel in rugvlucht als in normale vlucht een nose-up effect veroorzaken (dus tegengesteld werkend aan de zwaartekracht, om die te compenseren).

    Hiervoor moet het zwaartepunt echter heel ver achteruit liggen (achter het aangrijpingspunt van de lift... wat een sterk variabel punt is overigens), maw. je hebt een staartlastig toestel.

    In dat geval ontstaat echter instabiliteit in de langsrichting van je kist: een vergroting van de invalshoek van de vleugel heeft tot gevolg dat de invalshoek alleen maar nog groter wil worden (door het nose-up effect). Bij normale posities van het zwaartepunt heb je nl. een aurocorrigerend gedrag: een vergroting van de invalshoek leidt tot een groter nose-down effect waardoor de invalshoek weer wil afnemen. Dat autocorrigerend effect wordt trouwens vergroot door het stabilo ...

    Een dergelijk toestel gecontroleerd besturen is echter voor de meeste menselijke piloten een onmogelijke opdracht.

    Conclusie is dus: hoogteroer trim neutraal en kist zo uitbalanceren dat in dezelfde flauwe boog maakt naar beneden toe in normale vlucht en in rugvlucht. Om je toestel op hoogte houden zal je dus een 'tikkie up' moeten blijven sturen in normale vlucht en een even groot 'tikkie down' in rugvlucht (zoals trouwens te zien is op de bovenstaande foto's van bruno)
     
  20. derosa

    derosa

    Lid geworden:
    18 jul 2005
    Berichten:
    522
    Locatie:
    Tongeren-belgie
    Ik had mijn toestel zo uitgebalanceerd dat ie zowel op zijn rug als normale vlucht niet moest bijsturen in hoogte, maar een stallturn lukte niet meer, hij viel telkens achterover.
     

Deel Deze Pagina