aandrijfas droog houden

• Topicstarter Topicstarter grasnicht
  • Startdatum Startdatum
G

grasnicht

Guest
hallo allemaal.

zelf doe ik alleen met vliegtuigen maar een boot trekt mij ook wel.
nu had ik 1 vraag:
ik heb het nu over een boot die de motor in de boot heeft.
hoe zorg je er voor dat er geen water naar binnen loopt bij het punt waar de aandrijfas naar buiten gaat (naar de schroef)?
ik kan zelf niets bedenken :) maar het zal wel een simpel iets zijn.
mischien zelfs wel meerdere oplossingen.

bedankt

Je hebt dus een draaiende as met daar een omhulsel omheen. Aan beide kanten van die as zitten (denk ik) rubberen O-ringetjes en tussen de as en het omhulsel doe je vet.

Typ voor de lol eens in de zoekfunctie in:
schroefas smeren.

Vooraf even je boterhammen smeren, want je hebt 2 pagina's met verwijzingen te lezen.

:p vette hobby

weten jullie ook iets van een flenspomp en hoe dat werkt of wordt dit nooit gebruikt.

Hallo Grasnicht,

Van een flenspomp heb ik nog nooit gehoord, als je in een modelboot een lenspomp nodig hebt, dan deugt er van de afdichting van je boot niet zoveel..., of je krijgt ontzettend veel water over dat door de afdichtingen van je opbouw heen komt, ook niet goed.

Grotere electrisch aangedreven modellen hebben soms een koelwaterpompje, dat een pulserend stroompje water uit de uitlaat laat lopen om de koeling van de motor te imiteren, vaak loopt dat koelwater ook daadwerkelijk door een koelmantel om de electromotor te koelen (als 'ie er toch in zit...?).
Groeten, Jan.

Ik neem aan dat je "lenspomp" bedoelt?

Ja, die heb ik in een van m'n schepen.
Een electrisch "voelertje" op 1 cm van de bodem; maakt contact als er water in het schip staat. Via een relais zet hij een lenspomp (tandwielpompje met zeef in de aanzuigkant) in werking die het water overboord pompt.

(Met het goeie vet in m'n schroefaskokers hoeft het pompje bijna nooit te werken...;))

ja maar roel een "lenspomp" is toch handbediening?
is dan een "bielspomp" niet handiger?

Wat zou het verschil zijn tussen een LENSPOMP of een BILGE POMP
Als die al zou bestaan
Op die bootjes die het afvalwater uit de Machinekamer halen die konden ze wel eens BILGEPOMP noemen
Maar dat weet ik niet meer zeker
mvg
Frederik:D :D

Als jij een lenspomp wil maken op handbediening, be my guest...;)
Maar dan wel op schaal hé?

"Lenzen" is een uitdrukking voor "het schip leegpompen".
Dat doe je door de aanzuigopening van de lenspomp in de bilge (diepste punt van het schip) te zetten. En zo wordt een lenspomp een bilgepomp.

Alleen bij subs is het niet gebruikelijk dat de lenspomp in de bilge staat.

Back