Aandrijfas Scheepschroef vast en waterdicht

Goede avond heren,

Mijn broertje heeft al deels van hout een voederboot gemaakt. Althans de drivers. Elke driver een motor en as incl. schroef in tegengestelde richting draaiend.
Nu hebben we dus al de motor een koppeling 'Cardanas' en ook de Aandrijfas waar de scheepsschroef op komt.
Weet niet of het mag maar om te weten over wat voor as het gaat:
b_10960.jpg

Nu is dus alleen mijn vraag. Is het de bedoeling dat je de as zo monteert dat het hout tussen de moer en de schroef komt? Of snap ik het totaal niet?
Normaal gesproken doe ik alleen wat met Heli`s dus dit is even nieuw voor mij. Mocht iemand een artikel weten ook goed. Via Google wis ik niets nuttigs te vinden.
Want moet er ook nog vet in die as (deze is namelijk leeg en hol)

hallo

de as word vast gezet door een gat in de romp te boren en daar de as door heen te steken
tot het einde (schroefdraad)daar naar buiten komt waar de as moet zitten
de asbuis (buiten kant)eerst wat ruw maken met schuurpapier voor een betere hechting
het beste stabilit of epoxy lijm gebruiken om de as vast te zetten
het vet kan je uiercreme van uit de aldi nemen of vaseline
dit in de buis spuiten met een spuitje(eerst de as er uit)en dan de as er terug in draaien terwijl je aan de andere kant je vinger op het gaatje houd
het teveel aan vet er langzaam uit laten komen
zoals reeds geschreven de as langzaam rond draaien en er in schuiven
zo vul je de buis voor ene gedeelte met vet
als het een lange as is de asduis langs binnen steunen met een stukje kunststof anders begint die te trillen als zot en dat wil je niet hebben (kromme as en veel lawaai)

de prop komt op de schroefdraad te zitten en de moer is een contra moer en dient stevig tegen de schroef te worden aan gedraaid

gr raf

Naast de goede tips van raf kun je misschien hier nog wat nuttige info vinden: <Oude "Te Koop" Link Verwijderd >

Laatst bewerkt door een moderator:
Voor het betere begrip even een plaatje van hoe de schroefaskoker (zwart) door de bodem van de romp steekt:

full

Binnen in de romp steekt een deel uit zodat je voldoende ruimte hebt om met een koppeling de as aan de motor te verbinden:
full

full

Overzicht:
full

Het uiteinde onder de boot moet worden afgestut, met een uithouder zoals op de foto, of met een kiel, zoals bij de Wiesel.

full

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt door een moderator:
Back