aandrijfas

Hallo iedereen,

Ik ben in de eerste plaats een modelvlieger, Maar ik heb mij begin dit jaar een Graupner Eco-Manta speedboot gekocht ( die lijkt ondertussen uit produktie te zijn) Ik heb er maar 2 keer kort mee gevaren, de 1ste keer zat ik amper 2 minuten op het water, begon het kijhard te regenen, de 2de keer ging 5 minuten goed, toen bleek er iets niet meer goed te gaan, de motorophanging was losgekomen en het steunblokje onder de as-buis ook (er was nagenoeg geen vibratie), terug gelijmd. bij halve gas GIERT die boot als gek (niet goed gecentreerd? ik heb wel mijn best gedaan) ondertussen is er nog vanalles gebeurd ,om het kort te houden ; ik heb zelf een motor mount gemaakt en een nieuwe aandrijfas gestoken voor ik alles op zijn plaats lijm luister ik bij een beetje gas... GEGIER!! heb ik de motor in mijn hand gehouden met de as in de vrije lucht . geef eens goed gas. gevolg : 4mm stalen aandrijfas zo krom als een banaan. was dit dom van mij of zou dit er tegen moeten kunnen? Ik laat de speedbootspecialisten onder jullie mij zo goed mogelijk helpen.
 
Hey,

niet om je ergens van te beschuldigen hoor maar een as zonder buitenas of steunlager is niet erg slim, ik heb er zelf slechte ervaring mee, hij gaat zeer hard vibreren en als je as niet flexibel is dan is hij 100% krom.(verenstaal is dan ook vaak krom)

een starre as zou als het goed is niet mogen klapperen, zeker niet onder belasting. met zou aan de positionering kunnen liggen van de motor tegenover de as en aan de positionering van het steunblokje onder de as. dat moet allemaal in het midden staan. ook de buitenas zelf mag niet krom zijn (wat volgensmij moeilijk is om krom te krijgen) en de binnenas zelf natuurlijk ook niet. dan zou er alleen nog trilling kunnen komen uit je motorkoppeling, wat voor koppeling heb je van je motor naar je as?

Heb je misschien een foto van de binnenkant met de motorsteun koppeling steunblokje enzv. kunnen wij kijken of we nog wat ontdekken.

Groetjes,

Jelmer
 
bedankt voor je reactie. voor ik opnieuw begin moet ik eerst een nieuwe as bestellen, ergens. de originele zijn er niet meer . Ik heb op www.fastelectrics.com een flexi-as gevonden. is dit aan te raden? of is een stugge beter? en waarom? ik kan nog geen foto'tje plaatsen van mijn set-up. de koppeling tussen motor-en aandrijfas is een gewoon cylindrisch buisje met inbusschroefjes. in ieder geval bedankt om mijn fouten te bevestigen.
 
De Manta wordt standaard met een starre as gevaren (bestelnummer 1981.1), je zou ook een losse as kunnen kopen, en die op maat maken.

Ik kan me bij je beschrijving ( 'gegier') niet zoveel voorstellen, waarschijnlijk heb je de as kromgevaren tijdens de tweede keer, door de trillingen heeft de ondersteuning zich losgewerkt, met alle gevolgen vandien.

Groeten, Jan.
 
"Gegier" is schreeuwend lawaai :) . ik heb al een as gekocht die toevallig nog in mijn lokale modelbouwwinkel lag en die op maat gemaakt . Maar die is door mijn eigen fout al krom als een banaan.
 
Bij gieren denk ik aan een as die droog loopt, had je de boel wel gesmeerd?
Als de boel rammelt omdat de zaak niet mooi rond loopt, begint je boot langzaam in onderdelen uit elkaar te vallen, zeker als je met in de fabriek geassembleerd spul in de weer bent.

Ik heb tot nu to elke RTR boot volledig moeten demonteren en opnieuw in elkaar moeten zetten, met goede epoxy en glasweefsel, de aandrijving fatsoenlijk moeten uitlijnen, alle bouten van borgmiddel voorzien, voordat de boot voer, zoals ik het in gedachten had...

Zo'n geintje met een losse as 'even' laten draaien heb ik ooit ook eens gehad, inderdaad, zo krom als een banaan.

Groeten, Jan.
 
eco manta

Ik ben op goed geluk eens naar een modelbouwwinkel in antwerpen gereden. mischien hadden ze daar nog wel een bruikbare as. modelwinkels doen in het algemeen niet zo in bootonderdelen bleek tot nu toe... O ja meneer , de assen voor boten hangen daar ...TILT:D. een hele BOEL assen , alle soorten en maten en van alle meerdere exemplaren. er zijn nog genoeg bootonderdelen om eeuwen mee door te gaan. deze keer ben ik bezig een motor-mount te maken met plexiplaat. onbuigzaam , goed uitlijnbaar alvorens definitieve fixatie, ik hoop er binnenkort een foto-tje te plaatsen van de set-up als alles af is . ik ben er weer met volle moed aan bezig.


Groetjes
stijn-otter
 
hallo otter
ik heb mijn eco-manta boot toen ik hem over twee jaar gekocht heb
wat aan de constuctie veranderd
want het leek me niet zo goed gemaakt
de lijm waarmee de motor ophanging was vastgemaakt
trok op niets
ik heb nog vrienden die het zelfde deden
anders zoals bij jou het geval was
gieren en kromme as.
maar nu ben ik er tevreden mee
en hij vaart lekker hard
groeten wim cleaning
 
Back
Top