aandrijflijn sub

hallo

op het moment ben ik bezig met een eigenontwerp sub. mij werd geadviseerd om er een brushless motor in te zetten plus andere regelaar.
nu is mijn vraag: welke motor+regelaar kan ik daar het beste voor aanschaffen en wat voor accu's komen daar dan bij?

de afmetingen:
sub:
ongeveer 1 meter
schroef diameter:
80mm

hopelijk kan iemand mij verder helpen:)

mvg abel

Abel,
wil je die ventilator waaier die je in Biddinghuizen bij je had als schroef gebruiken?
Ik denk niet dat je daar veel succes mee zult hebben.

Hein

da's wel eerlijk.

maar als ik een goede raad mag geven ??
luister goed naar de ervaren mensen.
dat kan je veel geld en ellende besparen.

Abel,
je kunt toch ook een plastic schroef kopen bij de modelbouw winkel.
Het hoeft toch niet meteen messing te zijn.
Die zijn ook niet zo duur.
En voor € 60,-- heb je wel een heel grote schroef hoor.
Die ventilator waaier zal waarschijnlijk niet veel doen.
En je wilt ook graag hard varen zei je.

Hein

hallo abel

als regelaar zou ik gaan voor de 940-6 van robbe
dat is een 40 amp regelaar want je weet niet wat je schroef vraagt aan vermogen
dat is je ook gezegd dat men dat van die propeller die je hebt niet kan berekenen of er geen grafiek van bestaat

dan zou ik als motor nemen de 3548/05 of de 3548/06
het verschil zit in 100 rmp/v tussen de twee motoren
het is een grote motor die veel power kan leveren
deze kost 70 euro en de regelaar 61.70 de type goed koper kost 51.** euro
veel geld voor een student maar je hebt dan ook wel wat en voor die 10 euro verschil zou ik de 40 amp nemen

wat de accu aan gaat moet je dan beginnen te experimenteren
kijk wat je nog hebt liggen uit eventueel een auto
BV begin met 6 cellen en kijk hoe snel je boot vaart op max snelheid
vaart hij te traag dan testen met 7 cellen
je kan een cel die je nog hebt liggen tijdelijk eventjes bijvoegen dat kan geen kwaad
en dit doe je tot je de goeie snelheid hebt die je wenst
en de hoeveelheid van dat paket daar ga je dan een paket voor kopen of bij een batterij winkel laten maken

een programmer heb je ook nog nodig en die kost 20 euro
deze past alleen maar op de roxxy regelaars van robbe en zo heeft elk merk zijn eigen programmer

gr raf en succes met je boot

Hoi Abel,

In principe is zo'n fan ontworpen voor lucht, water heeft een veel hogere dichtheid. De bladen lopen relatief 'bol' en water laat zich een stuk minder makkelijk wegzwiepen als lucht. Het zal best werken, maar verwacht geen wonderen. Wat je misschien kunt overwegen is een tunnel (ring) om de schroef te maken, een beetje zoals de Typhoon's hebben. Daarmee heb je een veel hoger rendement en wordt het een pump-jet.

Daarnaast, als ik dat ding zo bekeek maandag heeft die een heel hoge spoed (bladen staan redelijk schuin op de naaf). Daarmee heb je een relatief laag toerental met veel kracht (koppel) nodig. Ik schat een 2000 tot 3000 toeren max. Dan ligt het er aan wat je voor accu gebruikt. Op 12 volt, dan heb je een 3000 / 12 = +- 250 KV motor nodig. Op 6 volt wordt dat 500 KV. De motoren die raf aangeeft zouden dat kunnen trekken, al hebben die een iets hogere kv. Maar dat is met de regelaar terug te regelen. Of ze voldoende koppel hebben voor die schroef valt te bezien, mogelijk niet en dan lopen ze snel heet en gaat je stroomverbruik de hoogte in. Naar mijn idee zou een C35.30-45 Robbe nr 4990 beter zijn. 300 KV, ROXXY® BL-Outr. C35-30-45 300kv. Op 12 volt zit je dan op een 3200 toeren belast. Met een rond de 20 amp regelaar erbij zit je dan wel goed.

Of een stuk voordeliger maar niet zo high-tech: een Power 755/40 motor Power 755/40. Lekker ouderwets borstel, maar minder dan de helft in prijs, in zijn klasse ook een bul van een motor. En een 20-30 amp borstelregelaar (autoregelaar) kost ook een stuk minder dan BL. Dit heeft minder power dan de BL setup, maar ik denk dat je ook dan nog van de snelheid schrikt!

ik was idd al van plan om een straalbuis te plaatsen;) anders wordt er teveel water naar buiten geslingerdt i.p.v naar achter.

kunststof 7-blads schroeven heb ik nog nooit gezien, ook niet op internet.

stel dat ik er een BL inzet moet ik dan ook gelijk over op lipo's of staat dat los van elkaar? ik heb nog een accu liggen van 7,2 1500Ma geloof dat ie 6 cellen heeft.

in ieder geval alvast allemaal bedankt voor de info:)kan ik mooi even op mn gemak alles nakijken en kijken wat ik wel

mvg abel

Brushless doet het ook prima op NiMh of desnoods loodaccu's, al zul je die in een sub niet snel kwijt kunnen, hooguit in raf zijn Fox...

Dat lipo vaak wordt gecombineerd met brushless is meestal omdat je dan de maximale prestatie haalt, maar een sub is geen speedboot of terreinracer, waar dit wel belangrijk is.

hallo

in een sub heb je een ding nodig en dat is gewicht
een lipo voegt haast niets aan gewicht toe dus helemaal niet nodig
zoals reeds gezegd komt een Nmh of in mindere maten een lood accu toe
de motor die ik voorstelde is wel haast dubbel zo lang als die van lex dus ik vermoed dat die langere motor meer vermogen gaat kunnen leveren

gr raf

oke:) ik heb aardig ruimte in de romp,helaas weinig in de wtc. een speedboot hoeft het niet te worden maar een flinke golf tijdens het varen is wel leuk:)

mvg abel

Een langere motor geeft meer koppel, maar 'die van Raf' zat toch aan 6 of 700 KV? Als Abel dan op 6 of 7,4 volt gaat varen zou dat weer prima zijn, maar dan heeft hij mogelijk weer te weinig volts aan boord voor een (mogelijk) beoogd duiksysteem. Vandaar dat ik vanuit 12 volt denk. Als het bij 7,2 blijft is Raf's voorstel beter.

hallo

dat probleem kan opgelost worden door een extra accu voor de duikpomp
zo doe ik het in haast al mijn boten
eentje om op te varen en eentje voor de electronica
is een beetje veiliger dan maar op 1 accu varen
gr raf

Abel, het lijkt me beter dat je eerst klein begint, voordat je een scheurijzer gaat maken.
En staar je niet blind op wat je maandag in Biddinghuizen gezien hebt.
Maak die "Thypoon" eerst gewoon basis en dan een volgende uitgebreid.
De €€€ groeien bij jou ook niet op de rug.
Een schroef vindt je al prijzig en als je echt snel wilt gaan stijgen de aan tallen van uit te geven €€€ ook heel snel hoor.
Als je het materiaal hebt is het geen probleem.
Maar de motoren en regelaars zijn niet goedkoop.
En dat is niet het enige wat je nodig hebt hoor.

Hein

die accu gebruik ik eigenlijk voor het ''testen'' van motoren e.d dus een andere accu aanschaffen is waarschijnlijk wel nodig. dus het is niet noodzakelijk om de 7,2 volt accu te gebruiken.
maar het verschil tussen de ''grote'' en kleine'' motor is dus alleen het koppel?als voor schepen het zelfde geldt als auto's, geeft de motor met het meeste koppel de grootste acceleratie.deze zal meer stroom gebruiken maar dat vind ik niet zo'n ramp.

mvg abel

Abel,
hier kun je veel schroeven vinden met de omschrijving.

Quartel Modelbouw - Schepen / Raboesch

http://www.raboesch.com/CATALOGUS_2-2010_WEB.pdf

Houd er rekening mee dat je niet veel plaats in je boot hebt.
Dus veel accu's kun je vergeten.
Er moet nog meer in het waterdichte gedeelte dan alleen een accu en motor.
Snelheid kost ook wel veel stroom.

Ik heb 12 cellen 4,6 amp in mijn 206, een Faulhaber motor, de duiktank is een Maxon motor die ook heel weinig gebruikt, tel daar de servo's, schakelaars, geluid en verlichting nog eens bij en dan heb je toch een aardig gebruik.
En die 4,6 amp is goed voor ongeveer 5 uur varen met duiken.
En snel varen is ook kort varen of je moet veel accu pakketten hebben.
Als je een model maakt zoals de Skipjack krijg je een heel mooie boeggolf maar dat model wat jij bouwt zal dat niet krijgen.
De Skipjack is een van de snelste duikboten ter wereld geweest.

Hein

maar het verschil tussen de ''grote'' en kleine'' motor is dus alleen het koppel?als voor schepen het zelfde geldt als auto's, geeft de motor met het meeste koppel de grootste acceleratie.deze zal meer stroom gebruiken maar dat vind ik niet zo'n ramp.

Niet helemaal. Aandrijving van een boot is fundamenteel anders dan die van een auto. Een auto moet op gang gebracht worden waarna het op snelheid houden veel minder energie kost. Een boot heeft door de waterweerstand continu vermogen nodig om op snelheid te blijven. Dat is ook de reden waarom er met name bij speedboten in de regel veel zwaardere regelaars gebruikt moeten worden als in auto's, het is continu een hoog amperage trekken.

Een motor met een hoog koppel heeft in een boot een lager stroomverbruik als een motor met een lager koppel. (bij verder vergelijkbare specificaties) Met een hoog koppel kan de motor de schroef makkelijker rond krijgen, draait daardoor op een hoger toerental, en hoe hoger het toerental des te lager is het stroomverbruik. Een motor met een laag koppel die een eigenlijk te grote schroef rond moet krijgen ga je afwurgen. Het toerental zakt, daardoor stijgt het stroomverbruik heel snel, nog afgezien van de warmteonwikkeling.

Het vervelende in jou geval Abel is dat er geen 1:1 voorbeeld is en geen vergelijkbare subs in RC rondvaren. Dan kun je namelijk gaan rekenen met schaal, gewicht en vermogens, de motorkeuze nu is echt inschatten. Stukje ervaring helpt dan wel, maar het blijft natte vinger werk.

hallo

lex heeft in die zin gelijk dat de schroef die je wil gebruiken een schroef is waar geen specs. over bestaan
het is dus gissen wat deze schroef met gene motor gaat doen
de genoemde motor geeft mijn oppervlakte boot een hoge snelheid (echt goed lopen om ze bij te houden)met een rabouche prop van 5 cm diameter en 4 bladen
en dit op 8 cellen dus een 9 volt en nog iets
de boot is 2.10 meter lang en weegt een 20 kilo
jouw prop gaat als je boot in het water licht (oppervlakte)een lucht probleem hebben daar ze voor een deel boven water gaat liggen of zo ondiep dat ze lucht zuigt
wat geen probleem geeft bij boven water vaart(bruist een beetje)
op dit ogenblik kan je die prop vergelijken met een hydro prop die ook maar half in het water licht en zo dus je motor minder belast
maar onder gedoken ga je een enorme weerstand krijgen doordat de lucht belletjes zijn weg gevallen en wat je boot dan gaat doen ??????

gr raf en ik zou een normale propeller (u2540)drieblads eens proberen en kijken wat ze der op doet
alleen je zit met die stomme m5 as en die prop is m4

je hebt helemaal geen standaard zaken in je boot zitten en dat geeft natuurlijk problemen

anders kon je op een treffen eventjes een prop van me lenen om te kijken wat je boot daarop doet
groot wil niet altijd zeggen veel snelheid
gr raf

die schroefas moet er toch uit dus dat is niet zon probleem;)oke die computer fan gaat hem dus helaas niet worden:( toch vind ik een 7 blads wel mooi, al zijn die best duur....

wat ''geluid en verlichting'' betreft: ik ga er geen geluidsmodule inzetten en mischien 4 ledjes als verlichting. dat scheeld een hoop ruimte en stroomverbruik.

als ik het goed begrepen heb kan ik dus het beste de motor met het meeste koppel gebruiken omdat dit beter is voor de motor zelf en het stroomverbruik:)er komt al met al toch nog een hoop bij kijken voor dat ie vaarklaar is...

even een lijstje voor de duidelijkheid van wat ik allemaal moet hebben:

regelaar
motor
accu's
schroefas
schroef
duiksysteem
wtc
waterdichte doorvoeringen

opties:
boegschroef
verlichting

k geloof dat ik nu wel alles heb opgenoemd:)
voor de schroef en schroefas ga ik wel een keertje langs bij raboesch, die zit redelijk dichtbij:)

mvg abel

Abel,
kijk maar eens op de site van Cristian en Monica naar de printjes om de verlichting
in te schakelen.
Dit printje is zo groot als een postzegel en is er in meerdere uitvoeringen.
Ik gebruik de 5 kanaals uitvoering.
Knuppel naar links 5 functie's, en naar rechts ook 5 functie's.
Bennie heeft er net 2 besteld en is heel tevreden er mee.
Zelf heb ik hem nu dacht 6 jaar in de boot zitten.

..::Momo-Sauerland::..

elektronic en dan U-Boot Steuerungen

5-Kanal-Schalter: Ein schöner Ersatz für einen Multinaut, vor allem wenn es um Beleuchtung geht. Er kann an jede Standard-Fernbedienung angeschlossen werden, ohne Eingriff in den Sender! Belastbar mit 350 mA pro Ausgang. Maße: 22x27x5mm, 4g. Eine ausführliche Beschreibung finden Sie hier.
Bestell-Nr.: 5-K-S, Preis: 15 Euro, Versandkosten: 3,50 Euro als Einwurfeinschreiben.

Succes er mee.

Hein

Back