Aandrijflijn Traxxas Revo met RB TM523

Hallo,

Met mijn Revo met RB Concepts TM523 motor heb ik in een paar minuten het tandwiel (TRX3954) stuk gereden. Is deze motor te krachtig voor de standaard aandrijflijn of heb ik mijn slipkoppeling te strak afgesteld?
Alvast bedankt.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hmmm.. Spur kapot kan meerdere oorzaken hebben.

Strakke slipper zou kunnen maar wat ik eerder verwacht is je gearmesh niet goed afgesteld.
Hoe is je tandwiel afgesleten? Heb je een foto?

e5ugudad.jpg

Het is net of de tandwielen elkaar maar net pakken. Volgens mij is er nog geen mm vanaf gesleten maar hij slipt er al overheen. Ook aan de kant van de motor zit een stukje die niet in aanraking komt met het motor tandwiel. Zitten ze dan wel goed boven elkaar?

Ik heb gekeken maar door de TM523 werkt het anders dan met de standaard TRX3.3 volgens mij.

Pinion en spur dichter in elkaar plaatsen. Anders pakt hij alleen de puntjes van de spur en gaat deze sneller kapot

Is de afstand tussen de motor en de versnellingsbak wel goed? Omdat ze niet helemaal recht boven elkaar zitten

de afstand tussen de tandwielen moet goed zijn.
De tandwielen uitlijnen zodat ze helemaal evenredig aan elkaar liggen en goed in elkaar grijpen.

Beste is een vloeipapiertje ertussen en dan aanduwen. Motor vastzetten en draaien. Als het goed is komt het papiertje er gevouwen uit. Als het gescheurd is heb je heb je alles te dicht op elkaar staan.

Zorg dat de tandwielen goed recht op elkaar staan..

Het probleem is dat ik niet weet hoe ik ze goed recht op elkaar krijg. De motor verstellen zodat de tandwielen elkaar goed grijpen lukt wel.

Als je de motor goed af kunt stellen om de tandwielen te laten grijpen weet je ook wel hoe je de motor recht moet zetten.

De motor moet gewoon recht staan en niet een klein beetje schuin. Dat is alles.
Dus motor | op tandwiel - en niet / op - of \ op - Ze moeten haaks op elkaar staan dus.

bu4enyga.jpg

Op deze foto kun je zien dat het tandwiel op de motor (is dat de pinion?) voorbij het spur gear tandwiel er uit steekt en zo volgens mij de slipkoppeling raakt. Dat hoort zo niet of toch wel? Zou de motor anders ook in zijn geheel naar achter moeten om ze recht boven elkaar te positioneren?

Gooi dat luchtfilter snel weg, teminste als je lang plezier van je motor wilt hebben.

+1..

wat betreft je tandwielen.
Heb je zelf het vliegwiel en de koppeling op de motor gezet of is dat voor je gedaan? Het zou ook kunnen dat dit niet helemaal ver genoeg naar achteren is gekomen. Wat resulteert in hetgeen je nu ziet..
Misschien kun je je motor iets verder naar achteren krijgen op je motormount maar ik zou ook even kijken naar je vliegwiel. Zeker als je clutchbell tegen je slipper aankomt.

Dan zal ik het geheel maar eens demonteren denk ik. Ik heb hem zo gekocht, zelf niets aan gedaan. Ook het luchtfilter zat er al op.

Heeft de vorige eigenaar er probleemloos mee gereden?

Waar woon je? Misschien dat er iemand in je buurt woont die er even naar zou willen kijken of dat echt het probleem is...

Omgeving Tilburg. Volgens mij heeft hij er niet veel mee gereden. Maar hij stuitte uiteindelijk ook op dit probleem. De servo voor de achteruit was ook kapot toen ik hem kocht, en nog steeds, kan het zijn dat hij daardoor ook niet schakelt naar de 2e versnelling?

Adviseren jullie een standaard traxxas luchtfilter of een andere?

Ik heb het probleem van de tandwielen inmiddels gevonden, de drukgroep zat niet vast en kon daardoor over de as schuiven.

Alles beter dan een (nep)K&N filter..
Beste is een 2 stage filter/motorsaver airfilter

Drukgroep? Vliegwiel zat niet vast genoeg denk ik..

Back