aandrijfset multiplex mentor

Ik ben van plan om opnieuw te gaan vliegen (na 15 jaar pauze) met een mentor. De vraag is welk aandrijfpakket zou raadzaam zijn voor mij. Ik heb geen plannen om er mee te gaam slepen.
Multiplex heeft zelf twee aandrijfsets :
1. 332641 voor 2 en 3S motor 450W 1000kv en prop 12 x 6 voor 3S ( ca €151)
2. 333645 voor 4 en 5S motor 680W 510kv en prop 14x7 voor 5S ( ca €177)
Een leverancier biedt mij een alternatief aan:

NTM motor voor 3 en 4S 700W 1000 kv advies prop 12x6 voor 3S
Hij biedt voor 3S een prop van 12 x7 aan.

Is er iemand die hiermee ervaring/kennis heeft?
bedankt alvast
Hans

Hoi Hans,

Ik vlieg mijn Mentor met een Robbe outrunner 3548-06 motor en een 12x8 propeller, in combinatie met een Turnigy 60 amp. ESC en een 3300mah 4 cel 30-40C accu. Ongelofelijk veel kracht; hij is in een paar meter in de lucht en trekt hem recht omhoog. Snelle loopings en vliegt ook bij windkracht 4 nog op koers. Tegenwoordig zet ik er zelfs een 4000 mah in voor extra vliegtijd.
Voor de motor zie
ROXXY BL Outrunner 3548/06

Succes met de Mentor, het is een perfect vliegtuig om je vaardigheden mee te oefenen. Groet

Ik heb mijn profiel aangepast Ron.
Ik ben dapper aan het studeren.
Begrijp ik het goed dat die Robbe motor maar 350 Watt is? Dan heeft de motor die me aangeboden is wel erg veel over lijkt me. Ik hik een beetje tegen die kv 1000 aan, de Robbe is 750 en Mutiplex adviseert bij een 700W maar de helft, ook al doet hij dat met 4S.
Begrijp me goed ik hoef niet te slepen en hij hoeft ook niet aan de propellor te blijven hangen.
oef, moeilijk
groeten
hans

Hans, voor alle zekerheid, de waarde van Kv , uitgedrukt/gemeten in rpm/Volt, zegt niets over kwaliteit, vermogen, stroom, toerental, koppel, cogging, magnetisme, temperatuur, rendement van de motor. Het geeft alleen aan hoeveel toeren motor onbelast zal draaien bij gegeven spanning: rpm = Kv x spanning. Het gaat om welk toerental de propellor moet draaien.

Misverstand dat vaak optreedt door foutieve notatie als motor heeft/is 1000Kv. Kv is geen eenheid (zoals meter, seconde, Ampère, kilogram), het is een grootheid (afstand, tijd, stroom, massa). De meeste leveranciers en fabrikanten maken zich hier 'schuldig' aan.
Schrijven dat een motor 1000Kv is, of heeft, is hetzelfde dat een auto 1500massa weegt, een top heef van 210snelheid en 30.000geld kost en in 5,9tijd optrekt van 0 naar 100snelheid.
Correct
Kv (generatorconstane) = 1000rpm/Volt.

Voor praktische waarden voor jouw toestel moet je bij anderen zijn, ik hou me voornamelijk met motoren bezig, van goede toestel/prop/motor/regelaar/batterij combinaties weet ik hoegenaamd niets.

Ingeslapen met een westerley in mijn armen en na jaren wakker worden met een ding vol kv's ,S dinges, C en nogwat betekent veel werk voor mijn grijze brei. Bedankt Ron.

Mocht je'm nog niet gelezen hebben, deze sticky is erg belangrijk, 'verplicht' leesvoer, bespaart je een keer een LiPo pack, vastgepind-belangrijk bovenaan in het laad-accu subforum
Wat is een lipo en hoe gebruik je die.
Inhoud

1. Waar is een lipo van gemaakt?
  2. Hoe laad ik een lipo?
  3. Wat betekent de C waarde?
  4. Balanceren
  5. Waar Lipo laden
  6. Koude LiPo
  7. Wat betekent 2p3s?
  8. Waar op letten bij aanschaf?
  9. Laders
  10. Kwaliteit versus prijs
  11. Bolle LiPo :sad: :cry:
  12. LiPo opslag bij langere tijd niet gebruiken

Mocht je dat niet genoeg leesvoer vinden dan hier nog wat leerzame-handige motorbesparende elektrolinks, oplopend in ervaring en kennisniveau. Nu een beetje koppensnellen, lezen tijdens regenachtige dag
Beginnen met elektro vliegen

Laatst bewerkt door een moderator:
Met alle adviezen en tips heeft mijn mentor de eerste vluchten gemaakt. de 3S is ruim voldoende, het ding is in een mum van tijd ophoog en vliegt perfect. De handigheid van vroeger komt weer langzaam terug.
Wat mij parten speelt is de lichte uitvoering. Ons veld ligt een paar meter boven het maaiveld in de zeeuwse wind en dat maakt de zaak erg nerveus. Ik las ergens dat er lieden zijn die ballast meenamen om de zaak wat rustiger te krijgen. Heeft iemand daar ervaring mee?

Back