Aandrijfvraag.

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door pompebled, 6 dec 2021.

  1. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Ik ben bezig met een Eachine/SonicModell AR Pro, die ik als kit heb aangeschaft.

    De PNP versie komt met een 2216-1400Kv motor en een 8 x 5 prop en een 40A regelaar, dit wordt als een start set-up aangegeven.
    Ik heb een aantal opties liggen aan motor en props, graag had ik daar jullie mening over.

    Vóór ik überhaupt iets kon monteren moest ik eerst de inslagmoeren recht zetten, dat was in de fabriek niet helemaal goed gegaan: hedgehog bolts.JPG

    Goed, eerste optie: 2212/6T-2200Kv met Aeronaut 7 x 4 klapprop:
    2212 6T 2200Kv 7 x 4 prop.JPG
    Volgens mij is dat aan de magere kant, maar kan wel op 4S gevlogen worden...

    Optie twee: een DT700 met een 8 x 4,5 prop, maximaal 3S:
    DT700 8 x 4,5 prop.JPG

    Optie drie: een DT700 met een 10 x 4,5 prop:
    DT700 10 x 4,5 prop.JPG
    Optie vier: een DT700 met een 11 inch prop:
    DT700 11 inch prop.JPG
    Optie vijf: een 3536/9 - 910Kv met een 11" prop, 4S (of méér) mogelijk:
    Turnigy 3536 910Kv 11 inch prop.JPG
    Als ik de berichten mag geloven, is de Ø35mm motor wishfull thinking, omdat ik dan tegen problemen met het zwaartepunt aan loop.
    Ook moet ik hiervoor de motorophanging aanpassen omdat er eigenlijk geen grotere diameter op past...

    Groeten, Jan.
     
  2. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Wat is je vraag precies?
     
  3. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Wat jullie mening is over de verschillende opties die ik aan draag.

    Er is namelijk ook sprake van een later uit te brengen Premium aandrijfset bestaande uit 'een T-Motor en ESC', maar daarvan kan ik niks vinden en die zal nog wel niet beschikbaar zijn.

    Ik zal de AR Pro in eerste instantie LOS vliegen, dus een bloedsnelle variant kan altijd nog; ik heb een 840 mm flying wing, die me al hard genoeg gaat (momenteel in revisie).

    Ik vraag me af of een versie op 3S met een DT700 en een 10 x 4,5 prop (waar mijn tricopters ook mee vliegen) voor een vleugel als de AR Pro niet te tam is (als het überhaupt voldoende is) en ik geen gedoe met het moment krijg vanwege de relatief grote 10"prop.

    Ik zie ook filmpjes met een 1250Kv op 4S en een 9 x 6 prop, dus er is (uiteraard) een breed spectrum waarbinnen je de aandrijving kunt kiezen.
    Bij gebrek aan ervaring is het voor mij overwegend natte vinger werk, dus jullie mening wordt op prijs gesteld.

    Groeten, Jan.
     
  4. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Cnn vindt dit leuk.
  5. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik kan je overigens niet echt adviseren hierin hoor. Maar ik begrijp dat er al allemaal filmpjes van versies met aandrijvingen circuleren, dan kies je toch gewoon wat het het dichts zit bij wat jij wilt?
     
    Cnn vindt dit leuk.
  6. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    700Kv.

    Waar het mij om gaat, is of ik met 700Kv en een 10 x 4,5 prop nog wel een vliegbaar iets heb, of dat het koppel daar een stokje voor zal steken.

    Sterker nog, er vliegen er wel rond met 5S 4000mAh...

    Groeten, Jan.
     
  7. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Als ze een 1400kv met 8x5 adviseren en jij gaat naar 700 met 4,5 dan is je propsnelheid meer dan gehalveerd, dat zal de bedoeling niet zijn toch?

    Lijkt mij dat die dt700 dan niet zo geschikt is
     
  8. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Dat is nu net de vraag: hoeveeL compenseert de grotere prop (8 versus 10 of 11") het lagere toerental?
    Helemaal als de 1400Kv op minder dan half gas ook goed vliegt.

    Groeten, Jan.
     
  9. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Helemaal niets: de spoed samen met je toerental bepaald de vliegsnelheid.
    De diameter maakt dat hij harder trekt als je hem bast houd, zal misschien makkelijker starten en beter recht omhoog vliegen maar hij vliegt er niet harder van
     
  10. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Dus die 700 moet je vol gas vliegen om dezelfde snelheid als die 1400 bij half gas te halen. Verder is het een kwestie van proberen, een grote langzaam draaiende prop is over het algemeen efficienter dus kan je langer vliegen op dezelfde accu maar om een beetje vliegsnelheid te houden moet je spoed omhoog.
     
  11. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    tipje:
    https://www.ecalc.ch/motorcalc.php

    Als je die link volgt, kun je gratis het programma gebruiken.
    alleen kun je niet alle motoren letterlijk op naam en type selecteren.
    Dus dan zoek je een motor met dezelfde kv waarde, en ongeveer hetzelfde gewicht.
    dat is even een proefondervindelijk pokkewerkje.
    Maar het alternatief is betalen, dan kun je ook makkelijk zoeken tussen de motoren en zo.

    verder is het redelijk rechtvooruit.
    - gewicht maakt voor jou niet uit.
    - batterij, pak gewoon eentje. maakt alleen uit voor de vliegtijdberekening.
    3s of 4s maakt natuurlijk wel veel uit
    - regelaar: gewoon iets kiezen wat in de buurt zit van wat je gebruiken wilt
    - motor: die moet je even opsnorren. gratis versie mist er een hoop. kv en gewicht zijn belangrijk. desnoods doe je alleen kv gelijkwaardig, amperes etc komen dan toch wel uit de berekening.
    kun je in ieder geval zelf kijken of dit in de limiet van jouw motor zit.
    als je een motor met gelijkwaardig kv en gewicht hebt, laat ecalc zelf al zien of je binnen de limiet zit.
    - prop: kun je jezelf helemaal mee uitleven.

    druk op berekenen.
    en je hebt je antwoorden.

    je moet nog wel ff kijken hoe zwaar je vliegtuig word.
    ecalc geeft ook aan hoeveel kilo trekkracht een motor/prop combo geeft volgas
     
  12. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    2 dingen.
    diameter is trekkracht.
    spoed is snelheid.

    onder een bepaalde snelheid vliegt het toestel niet of slecht.
    en vanaf een snelheid vliegt het toestel goed.
    en alles wat je daarna in diameter groter gaat met je prop, is eigenlijk nutteloos.

    er zit een verhouding in.
    een te kleine diameter, en de prop kan misschien niet voldoende trekkracht genereren om het toestel vooruit te krijgen.
    ergens komt dat.
    Een te grote spoed, en de prop kan overtrekken. (stall voor vleugels)
    een grote spoed, kleine diameter op een kist met veel weerstand (dubbeldekker of dikke romp) komt niet goed.
    gigantische diameter, heel weinig spoed - kan zijn dat de kist uit de lucht valt ivm te lage snelheid.

    kistafhankelijk.
    niet alles past bij ieder vliegtuig.
    nu is dit een vleugeltje. ik denk onder 1 kilo?
    Ik heb ooit een vleugeltje gehad, 2200 kv met een 6x4 op 3s. ging vlot zat.
    ik denk dat jouw optie met de 7x4 op de 2200 redelijk vergelijkbaar is.

    die 700kv motor.. gevoelsmatig op 4s..
    verwacht ik eerder iets van 7x7, 8x7.. als de motor dat trekt.

    Nu ben ik ook altijd ff bezig voor ik een motor/propcombo kies..
    ecalc is daar een erg goede hulp bij..
    maar ik ben zeker geen expert. dus kijk ecalc wel ff na
    vooral de luchtsnelheid en trekkracht zijn belangrijke waardes die uit de berekening rollen.
    je zal dus een berekening maken voor het origineel (8x5 1400kv) en de door jou gewenste combo.
    trekkracht en snelheid redelijk hetzelfde, of meer.
     
  13. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    o ja.
    bij "vierkante" props (8x8, 7x7), zodra er wat meer spoed bij komt, gaat ecalc aangeven dat de prop overtrekt, met een snelheid erbij.
    dit getal moet je enigszins in de gaten houden.
    als die overtrek pas bij 100 km/uur over is, is dat niet prettig. voor een racer, ok. maar rustig vliegen is dat niet fijn.
    als die vanaf de 30 km/uur weg is, top.
    als je dan het toestel opgooit, "pakt" de prop al goed, heb je er geen last van.

    sommige aandrijf combinaties pakken bv bij lage snelheid slecht. dus opgooien, wegkomen vanaf de grond is ff rommelen.
    eenmaal in de lucht, en op gang gaat het hard.
    maar, zoals vermeld, dit is vaak met vierkante props en hoge toerentallen.
     
  14. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Ik zal me eens in ecalc verdiepen.
    Volgens de specs is 31 km/h de minimale snelheid.
    Vliegklaar gewicht nét boven de kilo, maar dat is wel het minimum waar je mee weg komt wil je het zwaartepunt zonder teveel lood op de goede plaats krijgen, 1,2 - 1,8Kg zijn de gewichten die ik vaker voorbij zie komen.
    Dat kan ik proberen, maar het lijkt wat mager vergeleken met de standaard motorisering.
    De DT700 motor wordt aangegeven met maximaal 3S, het is een multistrand wikkeling, dus qua temperatuursontwikkeling zal die 3S wel kloppen.
    Op mijn tricopter trekken de motoren elk een 10 x 4,5"prop.
    Een kleinere prop met meer spoed zal wel lukken, maar op 4S zou ik moeten testen, i.v.m. warmteontwikkeling.

    Groeten, Jan.
     
  15. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Meestal bij motoren is het aantal watt belangrijker dan voltage.
    Dus op 4s mag je er minder amperes door jagen.
    Kan zijn dat er qua balanceren iets in zit. Maar op deze toerentallen zal dat wel meevallen.
    Warmteontwikkeling, zolang je er voor zorgt dat de watts hetzelfde zijn, zal dit ook hetzelfde zijn.
    En als je wat twijfelt, prop een tikkie lichter houden zodat je wat reserve hebt in de motor.

    rekenregel voor props, 1 maat diameter minder, 1maat spoed erbij voor ong gelijke belasting
    Dus die 10x4,5
    9x5,5
    8x6,5
    Etc
    nu zijn die halfjes lastig. Hele spoedmaten is makkelijker zoeken.

    qua ecalc, als je regelmatig setups moet bepalen, is betaald geweldig.
    Als je alleen die versie van mijn link pakt, ben je per jaar niet zoveel kwijt..
    Abo op alles is wel duurder, en voor de meesten niet nodig
     
  16. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    bij de weg..
    knap dat ze dat kunnen zeggen..
    Die minimale snelheid is per vleugelprofiel zeer heftig afhankelijk van het gewicht.
    Des te lichter, des te langzamer een toestel kan vliegen zonder problemen.
    zwaarder, moet ie ook harder gaan om voldoende lift te krijgen.

    Ik had gister ff iets in ecalc geprobeerd...
    700kv, 4s,10x4,5
    upload_2021-12-8_16-42-23.png

    Spoed snelheid van 60 km/uur is niet veel.
    als een positieve schatting van 31 km/u de stall grens is.. zal hij waarschijnlijk wel een tikkie hoger liggen..
    zit je redelijk veel gas te geven heel de tijd.

    met een 10x5,5 gaat dat beter, zit je op 72 km/uur.
    let op: hier gaat de weerstand van het toestel nog af. dus die 72 ga je niet redden.

    10x8 begint leuk te worden. kan de motor hebben, schijnbaar.
    maar, een 10" prop op zo'n vleugel zonder landingsgestel...
    is niet handig. raakt steeds de grond. en zo.

    Hier de 2212-6T, op 3s , 7x4
    volgens mij is het opgegeven aantal watts bij het motorgewicht een beetje uit verhouding.
    maar het zij ff zo.
    upload_2021-12-8_16-48-12.png

    Dit ziet er beter uit..
    en hoef je ook niet continu volgas te vliegen.
    rekenblad geeft ook aan dat volgas niet de bedoeling is.
    nu wil dit kortstondig nog wel goed gaan. doe je het veel, rookt de motor op.

    met een 6x4 is dit netter.. geen waarschuwingen..
    upload_2021-12-8_16-50-27.png

    Alleen trekkracht een tik laag.
    maar een vliegtuig hoeft niet altijd aan de prop te kunnen hangen, dus de laatste is een goede optie.
    Beetje normaal doen met wat voor accu je erin legt.

    dit gewicht toestel vliegt bij mij normaal met een 3s 2200. of een 4s 2200.
    die gigantische pakketten zijn erg zwaar, en in hoeverre gebruik je het.
     

Deel Deze Pagina