Aandrijving beter verdelen

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door Sareno, 29 apr 2019.

  1. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Hi,

    Ik heb nog een oude 1:10 nitro. Een Conrad (reely) P190. Ik weet dat dit geen technisch hoogstandje is maar gewoon een beetje rijden zou er mee moeten kunnen toch?

    Het motortje start en loopt prima op een 4 of 5 plug met 16% Nitro. Ik kom niet aan het tunen toe omdat de wegligging echt bizar slecht is.

    Wat ik ook probeer en welke theorie ik ook toepas (ben al 2 dagen diverse sites aan het lezen en toepassen) de achterkant blijft onbeheersbaar. Het gedrag in bochten krijg is enigszins aangepast (geen geslip in relatief trage bochten) en bij het remmen heb ik zelfs onderstuur.

    Bij wat meer gasgeven of wat scherper sturen (ook bij lage snelheid) breekt de achterkant meteen hard uit en corrigeren is geen optie. Hard optrekken is al helemaal niet mogelijk, zelfs bij accelereren bij halve snelheid maak je al een donut.

    Tot nu nu toe heb ik het volgende gedaan:

    Het hele onderstel soepel gemaakt. Standaard gaat alles erg stroef en heb ik dmv schoonmaken/schuren erg soepel gemaakt (zonder veren en stabi vallen de draagarmen netjes en meteen terug).

    De auto voor en achter gelijk gezet. Dezelfde hoogte, voorspanning, banden etc.

    Negatief camber voorzijde, achter neutraal (werkte in de bochten prima)

    Stabi voorzijde verbeterd gemonteerd (werkte in de bochten prima)

    Met de hoogte achterzijde gespeeld, 1/3 droop en zachte veren - voor zelfs keihard gezet en erg laag (bochten redelijk, optrekken drama)

    De auto heeft achter een klein beetje toe in maar dat kan ik niet aanpassen

    Diverse banden geprobeerd (zelfs verschillend voor en achter)

    Nog steeds gooit hij zijn kont meteen om bij accelereren, hooguit de stabiliteit op hogere snelheid werd beter maar ik moet steeds heel erg rustig gasgeven. In een bocht kan je het al helemaal vergeten.

    Wat kan ik nog verder doen? Kan ik bij deze auto de krachtverdeling in het DIFF veranderen door olie? En hoe weet ik dan of die kracht dan naar voren gaat ipv nog meer naar achteren?
     
  2. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Is het een 4wd?
    Dan zou ik de aandrijving naar voren sowieso controleren want als je voor geen aandrijving hebt ben je hem achter kwijt.

    Verder is het de trend om het diff voor zo stug mogelijk te maken en achter wat losjes. De auto kent geen midden diff dus kan je niets met een krachtverdeling voor en achter werken.
     
  3. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Ja, het is een 4WD en je hebt gelijk. Geen middendiff, dat ik daar overheen gekeken heb zeg!

    De aandrijflijn is van voor tot achter soepel, alles draait en werkt mee. Het voorste diff lijkt stugger te draaien dan achter. Als ik dan logisch denk over de weg van de minste weerstand, gaat alles naar achteren. Toch? En toch zeg jij dat ik juist voorzijde moet verzwaren.

    Kan je dat eens uitleggen?
     
  4. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Door voor een dikkere olie te gebruiken zullen beide wielen evenveel werken, in de elektro 1:10 wordt zelfs een starre voor-as gebruikt. Het voordeel is dat door de gelijke werking de auto makkelijker rechtuit voorgetrokken wordt.

    Maar echt, als je bij het gasgeven weg draait is er duidelijk wat meer aan de hand.
     
  5. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Ja, maar wat. Bij het minste of geringste trekt hij hem om. Dit was ook de reden dat ik hem jaren geleden in een hoek had gegooid. Toch vertik ik het om het erbij te laten. Misschien plak ik wel wat lood achterop. Eens zien of dat werkt. Of ik verwijder de voorwiel aandrijving en ga net zo lang door tot hij met achterwiel aandrijving goed rijdt. Leuk middagje klieren.
     
  6. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Zoals ik al zei, dan moet je aandrijving aan de voorkannt verliezen. Hou de achterkant eens omhoog zodat alleen de voorwielen op de grond staan en geef dan gas Als de voorwielen wielen echt stevig draaien zal dat wel goed zijn...

    Heb je achter zeker weten toespoor? door verwisseling van draagarmen of uprights kan je bij sommige auto's ook een uitspoor krijgen. Leg een lat langs de achtervelg naar de voorband toe dan moet die rand van de lat op de helft of verder naar binnen op de recht vooruit ingestelde voorband uitkomen.
    Meer toespoor is vaak wel mogelijk door andere blokken voor de scharnierpennen
     
  7. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Ik ga er straks weer even naar kijken en testen. Ik heb overigens nog schokdemper olie liggen, 450 cps meen ik. Eigenlijk voor mijn truggy bedoeld maar kan ik die ook voor deze gebruiken? Of is dat te zacht? Toch vreemd allemaal, hij heeft nooit goede tractie gehad terwijl de p190 op YouTube prima lijkt te rijden.
     
  8. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Klopt, een 4WD moet redelijk te hanteren zijn, zeker als links en rechts gelijk afgsteld staan en je achter een toespoor hebt en voor neutraal of wat de meeste hebben een klein beetje uitspoor. Het direct omslaan betekent meestal een missende aandrijving of een erg scheef afgestelde auto.

    Over demperolie kan ik weinig zeggen, dat verschilt per demper/auto. 450 lijkt mij een beetje dun maar daartegen als je het L/R hetzelfde hebt zal dat geen probleem moeten zijn. Maar ook zonder olie zal de auto enigzins normaal te rijden moeten zijn.
     
  9. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Redelijk succesvolle test. Links en rechts zo gelijk mogelijk gehouden. Voorzijde bijna "vast" gezet door de voorspanning maximaal te zetten en de armstops (heet dat zo? in de draagarm?) zo gezet dat de draagarmen horizontaal staan. Er zit wel wat vering in maar niet veel.

    Aan de achterzijde heb ik de auto zon 5-7mm hoger staan (maximale hoogte) met een beetje voorspanning om hem goed omhoog te drukken.

    De wielentest ging overigens goed, de voorwielen willen heel graag weg als je de achterzijde optilt.

    Rechtuit optrekken gaat nu goed, het lijkt alsof hij op alle 4 de wielen gelijke spin heeft.
    Bochten gaan op snelheid zelfs een beetje met onderstuur nu, tenzij je echt scherp stuurt. Dan gooit ie de achterkant alsnog om maar lijkt me logisch
    Gestuurd hard optrekken is donut maar ook dat lijkt me logisch.
    Remmen is absoluut onderstuur, remmen en sturen is niet mogelijk. Hij glijdt gewoon rechtdoor.

    De achterbanden lijken gelijkmatig te slijten nu (wat gaat dat hard op asfalt!!)
    De voorbanden vertonen nu negatief camber slijtage (klopt, hebben best veel neg camber).
    Het valt me tegen hoe snel de banden slijten!!


    Ik vind het bijzonder dat ik voor en achter zo extreem moet laten verschillen maar aangezien ik nu redelijk resultaat heb, ga ik wel fine tunen. De achterkant bevalt me wel maar de voorzijde wil ik toch echt iets hoger met meer veerweg en minder onderstuur bij remmen.
     
  10. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Op dit forum staan trouwens wat links naar informatie over olie maar geen van die links werken meer. Waar kan ik info vinden over de dikte van olie? Zowel in CPS als WT en ook voor diffs?
     
  11. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Wat ik zover heb gevonden:

    10wt = 100cst
    15wt = 150cst
    20wt = 200cst
    25wt = 275cst
    30wt = 350cst
    35wt = 425cst
    40wt = 500cst
    45wt = 575cst
    50wt = 650cst
    55wt = 725cst
    60wt = 800cst
    70wt = 900cst
    80wt = 1000cst

    Een linkje naar een database aan setup sheets van Xray: http://forum.teamxray.com/xsheets.php
    Filter de auto op de NT1 en je komt bij de setups van een soortgelijke auto. Maar nogmaals, ik denk niet dat je daarmee je probleem gaat oplossen.
     
  12. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Snap ik, de laatste vraag was meer voor mijn eigen info. Ik heb al redelijk resultaat, of vind jij dat voor en achter niet zo extreem anders moeten zijn?
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Voor wat het waard is, ik heb die auto ook gehad en ook nooit écht goed gekregen. Rechtuit vol accelereren ging wel, maar inderdaad remmend sturen bijna niet, en het minste of geringste beetje accelereren in een bocht en hij stond achterstevoren, gas los en hij ging onmiddellijk in onderstuur.
    Hard rechtuit rijdend kon je helemaal niks anders dan rechtuit, minste of geringste beetje stuur en hij ging tollen.
    Best een leuk autootje in de zin van dat hij vrij goed heel bleef, en voor gewoon wat rondjes rijden, maar om een circuit mee op te gaan en proberen snel rond te gaan was het een heel erg lastig rijdende auto, zijden vingertje nodig voor het gas.
    (niet dat ik bij de snelle jongens hoor overigens, hoor, maar continue achterstevoren in de baan staan helpt ook niet, en ook met veel oefenen kreeg ik geen verbetering, de auto was gewoon onvoorspelbaar).
    Allerlei soorten banden geprobeerd, foam, rubber (slicks en profiel), allerlei veren en oliediktes, maar het was net alsof het ding daar helemaal niet op reageerde.
    Kon tenminste weinig verschil ontdekken tussen de verschillende veer-hardheden en oliediktes: het probleem werd "wat minder" of "wat meer" maar de verschillen waren maar heel klein, en weg kreeg ik het absoluut niet.
    Wat wel redelijk verschil maakte waren belted rubber banden, maar dan moest je wel heel zorgvuldig lijmen, zodat ze goed rond liepen. Dat was een beetje een hit or miss affaire: had je een goed setje banden dan was er mee te leven, waren het eieren, dan viel er ook echt absoluut niet mee te rijden.
     
  14. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Dat geloof ik wel. Wat rijd je nu?

    Mijn verbeteringen waren eigenlijk wel ok Dus ik ga nog even verder klooien .

    @Roelof, hoe krijg ik een hoge rijdhoogte en toch zachte vering? Met alleen zachte veren zakt toch meteen in elkaar?
     
  15. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Op de demper zit of een ring die je kunt verdraaien waarmee je de veer kunt verstellen en bij simpele dempers zitten er een soort van clips, kan je met meerdere en verschillende de veerhoogte instellen.

    Tipje: google eens naar de "Hudy setup book" .
     
  16. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Zal ik doen, volgens mij had ik die al gezien

    Over het draaien van die ringen, dan maak ik de veer toch ook stugger? Tenminste dat lijkt wel zo te zijn
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Geen autootjes meer...



     
  18. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Als je draagarm niet verder naar beneden kan zal je inderdaad de veer verder opspannen. Ik betwijfel of de draagarmen een soort van verstelbare downstops hebben maar zo lang bij het neerzetten van de auto de auto in de veren hangt (dus het chassis nog iets omhoog kan voordat de wielen los komen) is het nog goed.

    Bij de betere auto's zijn de downstops kleine schroefjes in de draagarmen die tegen de onderplaat aankomen.
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :D dan valt die Reely onder de "betere auto's"... tenminste, die van mij had dat....
     
    Sareno vindt dit leuk.
  20. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Kan ;)

    Laat ik het anders zeggen: verstelbare downstops zie je niet zoveel bij dit soort auto's.
     

Deel Deze Pagina