aandrijving electrozwever 3.3mtr, +/- 2.6kg

Ik ben bezig met de het ombouwen van een F3J zwever. Spanwijdte 3.3meter en gewicht circa2.6kg. Daar wordt een nieuwe houten!(ik hoef geen WK te winnen) romp voor gebouwd, met electro aandrijving.

Mij is geadviseerd: Compac 390, 8 konion cellen. Dit levert een pakket op van circa 2000mAh met een gewicht van 320 gram. Dit geeft mij de mogelijkheid het vlieggewicht van de electroversie bijna gelijk aan de zweverversie te houden. Die heeft nogal een zware kevlar/glas/ koolstof romp.

Nu komen er binnen kort van Mega nieuwe motoren uit. Mijn "hofleverancier"was zo aardig mij dat te vertellen. Hij had mij ook de duurdere Compac 390 kunnen verkopen.

Ik zou graag eens willen weten hoe jullie over de geadviseerde aandrijving denken. Hoewel ik geloof dat het best een goede aandrijving is, ben ik toch nieuwsgierig naar andere ervaringen.

4s2p noemen we dat dan. Spanning van 4 cellen, dubbele capaciteit.

Konions kunnen 12C aan. Dus bij 2P zo'n 25A.
4 cellen komt overeen met 11-12 oude type cellen.
Dus bij 4s2p kan je rekenen op 13V en 25A.
Kan dus meer dan 300 watt leveren.
Moet dus kunnen voor zwever van 2.6 kg (Goed dat die info in titel staat, maar mag ook wel herhalen in bericht zelf)

Die compact 390 is door graupner gedacht voor 10 cellen en 15x8 prop. Stroom dan waarschijnlijk richting 35A (geen zin om dat nu te controleren).
Met 4s2p konions meer spannning EN je wilt onder 25A blijven. Prop moet dus flink stuk kleiner.

Compact 390 heeft 860 RPM/V
Mega 22/30/4 zou dan vergelijkbaar zijn met 940 RPM/V. Andere mega's met vertraging goed mogelijk, maar dan zit je weer op dezelfde prijs.
Compact is bruikbaar en volgens mij helemaal niet zo gek geprijsd.
Wel handig om een regelaar te hebben met lipo afslag. Volgens mij heeft de graupner regelaar dat niet. (Niewe) jeti(Hacker) of Castle Creations zijn voorbeelden van regelaars die dit hebben.

Voor de compact moet je wel een regelaar hebben waarbij timing ingesteld kan worden voor buitenloper gebruik.

http://www.megamotorsusa.com/Brushless/ACn22-30-4.htm?id=30
http://www.graupner.com/neuheiten_download/Neuheiten_de/128N03HK.pdf

Harold zei:
Moet dus kunnen voor zwever van 2.6 kg .....

Wel handig om een regelaar te hebben met lipo afslag. .....

Voor de compact moet je wel een regelaar hebben waarbij timing ingesteld kan worden voor buitenloper gebruik.......

Hallo Heren,
Interessante topic!
Ik dacht dat, om een beetje leuk boven te komen, de vuistregel voor zwevers 150Watt/kg was!?
@Harold: Hoe kan je weten of een regelaar bedoelt is voor een buitenloper of binnenloper? (of beiden)
@Berrie: Waarom niet de Compact 440? De 390 is bedoelt voor een 2,5mtr zwever. Ligt uiteindelijk ook aan het vlieggewicht.
En: waar kopen en wat kosten ze? Komt de compact serie al ergens in tests terug?

succes, robert :)

Robert,

150 watt/kg is natuurlijk veel lekkerder. Berrie heeft hier echter duidelijk tot doel om niet zwaarder uit te komen dan de zweef versie.

Je zweeft dan wel het mooist, maar je haalt zeker niet de langste vliegtijd of stijprestaties.

Echte zweefmensen (F3J...) zien aandrijving als balast. Een echte electrovlieger wil zo weinig mogelijk gewicht aan z'n aandrijving.

Met gekozen accu's kom je dus niet veel boven 100 watt/kg uit. De compact 440 is inderdaad een betere motor voor deze spanning (grotere prop), maar ik weet dus niet of die bij Berrie's "hofleverancier" beschikbaar is.

De vraag was of de genoemde combinatie gaat werken met als doel om t.o.v. de zweefversie niet zwaarder te komen. Kan dus.

Maar, kan dus ook beter...
Persoonlijk zou ik dan ook en iets meer gewicht en veel meer prestatie.
Bijvoorbeeld 2 keer zoveel accu 4s4p 320 gram zwaarder. 10% zwaarder, maar stijgsnelheid kan dan stuk meer (35A geen probleem) en aantal stijgvluchten naar bepaalde hoogte verdubbelt.

Aan de andere kant: Is het nodig om 2 uur ZONDER termiek te kunnen vliegen of is een uur ook al genoeg?

Bedankt jongens! Ik zal eens informeren naar de compact 440 bij mijn hofleverancier. De eloectroaandrijving is echt om hoogte te winnen en dan op jacht naar thermiek. Mijn vario is de beste "aandrijving".

Een uur vliegen zonder thermiek, meenje dat serieus? In mijn, wellicht beperkte belevingsvermogen is dat enorm lang.

Ik ben van plan twee accupakketen te kopen. Dan kan er een op de grond laden en de ander vlieg ik mee. Dan heb ik toch "dubbele capaciteit"!! :lol: Even serieus. Ik hoef niet in een baan om de aarde te komen.

De stroom is daarmee beperkter.

Wat voor stijgsnelheden kan ik verwachten? Of anders, hoe vaak kan ik naar 200 mter hoogte met de gestelde aandrijving? COmpact 440 en de moeielijk woord soort schakeling van 8 lipo's?

Zijn er eventueel andere accus te gebruiken? Ik lees nog geen reacties op "types LiPo"

Berrie zei:
Een uur vliegen zonder thermiek, meenje dat serieus? In mijn, wellicht beperkte belevingsvermogen is dat enorm lang.

Ja. Een uur.

Met 20A is 4 m/s stijgen is haalbaar
Minuutje voor 200 meter nodig.

20A is 9C. (C = 1uurs ontlading. 9x zoveel dus...) 60/9 = 6.6 minuten motorloop.

Kan je 6 keer naar 200 meter. Beetje F3J vlieger zweeft daar 10 minuten mee. Zit je op een uur pure zweeftijd.

"types Lipo's" staat zeker elders. handiger om alles bij elkaar te houden. Een elektro model bekijk je als geheel. Net als een zwever.
Kokam 2000 HD (nog erg nieuw. Niet verwarren met ouder types) kan ook behoorlijk hoge stromen aan. Verder Irate enz... als je maar op de continu stroom let die de cel mag.
Die konions zijn best wel aardig voor deze toepassing. Ook wat prijs betreft.
4s1p kokam 2000 kan dus (nog lichter), 4s3p kokam 1500. kan allemaal, maar is niet goedkoper.

Natuurkunde voor de liefhebers:
1 watt = 1 Nm/s = 1 Newton met 1 m/s omhoog = 0.1kg met 1 m/s omhoog.

260 watt is dan 26 kg met 1 m/s omhoog ofwel 2.6kg met 10 m/s omhoog.

10m/s brutto stijgen. Gaat nog vanaf: 70% prop 75% motor ==> 5m/s
Nemen we 1 m/s voor eigen dalen (F3J veel minder als goed is) ==> 4 m/s

Wouw, wat een vliegtijd! Ik ben zo,n 20 minuten gewend. En als er goed thermiek is, gebruik ik de motor op 20 minuten vliegen niet meer dan 1.5 minuten. Mijn beste score motorlooptijd/thermiek staat op 40 sec. motor en dan 45 minuten zweven. En dat terwijl ik toen naar beneden moest voor een lege zender.............. Het zwevertje was een 2 meter Electra Carl Goldberg. Met een zelfgebouwde V-staart en een vertraagde speed 400. Geeft precies 1.1 mter per seconde stijgen.

Dus je begrijpt dat mijn oogies voor dit verhaal er zo bijstaan: 8O 8O

Mijn F3J daalt onder de halve meter per seconde. Ik heb er nog niet alles uit kunnen halen wat er in zit. Ligt ook aan mijn onervarenheid met dit soort modellen. En met de houtbouw doosromp haal ik vast niet het onderste uit de kan. Maar met zo'n motorlooptijd en stijgvermogen is dat niet zo'n ramp.

Wat voor prop moet er op de Compact 440, met de 8 Konion cellen?

Iemand een idee of er 50mm spinners zijn, voor de benodigde klapprop?

12x6 prop schat ik (heb nog steeds niet alle cijfertjes van die compacts)
Op 4s2p konion dus. Probeer om verwarring te voorkomen alsjeblieft deze aanduiding aan te leren. Dit geeft de spanning en maximum stroom namelijk aan.

Spinners zijn meestal 42mm voor klapschroeven. De betere zijn van aluminium met een spankonus ingebouwd. Graupner heeft deze ook.

idee van mijn hofleverancier, die de compact 440 op voorraad heeft;

Wat ik weet is dat één van m'n klanten vliegt met een 13X8 APC E Prop met 16 cellen 2400, met een Topflite Mustang van 1,7mtr ( 4,5KG)
Dit is een redelijke Kunstvlucht combinatie, dus je moet niet gek kijken als je met zo'n set op 4 Konion in serie een 14 á 15 inch prop moet gebruiken.

Hij beaamde dat er nog weinig bekend is over deze motor.

iemand nog meer ideeen? Ik voel er namelijk weinig voor om een emmer vol props te kopen.

Met de koop van de 440 ben ik het wel eens. Later kan ik hem ook goed gebruiken in een iets grotere kist.

En ik zal de "moeilijk woord schakeling" uit mijn hoofd leren.

fourestoepie, geweldig

Ik heb zelf een soortgelijke zwever, romp van de `Milan`van SMG, vleugel eigenbouw 350 cm, profiel MH32 met welfkleppen, V-staart. Gewicht met 10 cellen 3300mAh is 2450 gram; als motor heb ik de Mega 22/20/3 met 3:1-vertraging en Graupner 14*9,5 prop, deze trekt het model in 30 seconden naar ca. 150-200 meter bij een stroom van 35A. De eerder genoemde vliegtijd van een uur zonder thermiek is inderdaad goed haalbaar!

O ja, de eerder genoemde Graupner Compact 440 vlieg ik ook... 10 cellen en een Rasa 15,5*10 prop bij 33 A in een ASK21 van Roedel, 320 cm spanwijdte, 3,2 kg. Vliegt vergelijkbaar met de Mega motor, maar wel veel stiller vanwege het ontbreken van de vertraging.

Heb ik net besloten LiPo's te kopen, lees ik in een ander draadje dat het wellicht alweer snel tot het verleden gaat horen....
Maar goed, de Konion cellen zijn al erg veilig heb ik begrepen.

Ik ieder geval ben ik driftig in de weer om de electroromp te bouwen.

Het wordt een veredelde doosconstructie. In de hoeken 5*5 grenen latten, bekleed met 3mm balsa. Onder en bovenzijde van de romp zijn als een "dakje" uitgevoerd. Als je deze schuurt gaat dat er een soort rond uitzien. Zo wordt de romp niet te hoekerig.

afb6827.jpg

Ik heb de mogelijkheid om bij mijn winkelier diverse propellors uit te komen proberen. Net zolang totdat ik de goede heb! Ik zal de meetgegevens tzt met jullie delen. Mijn vakantie is begonnen, en ik hoop begin volgende week deze testen gedaan te hebben!

afb6828.jpg

Enne, meneer Craaijenveld bedankt voor de gegevens betreffende Compact 440!! Ik zal een slag kleinere prop moeten hebben om tussen de 20-25 A uit te komen.

Goed bezig Berrie!
Even off-topic, maarre... hoe kom je bij het volgende..?

Berrie zei:
Heb ik net besloten LiPo's te kopen, lees ik in een ander draadje dat het wellicht alweer snel tot het verleden gaat horen....

Berrie zei:
Iemand een idee of er 50mm spinners zijn, voor de benodigde klapprop?

Kijk even op www.aircraft-world.com en ook http://www.hoellein.com/websites_neu/home/home.html verkoopt het spinnersysteem. Beter kan niet!

succes, en voor de top in lipoland see www.tarabat.com
robert :)

Wat betreft einde LiPo tijdperk:http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=11460

Spinnerprobleem is al opgelost. Ik zat me suf te denken hoe ik nu een robuste motorschot bevestiging kon maken die zo strak mogelijk aan de spinner aansluit. En dat bij een klein diameter verschil tussen spinner en motor. Een motorschot in zacht balsa lijmen is niet zo sterk.

dat heb ik als volgt opgelost. Eerst een tonnetje gepikt van mijn dochtertje. Dit tonnetje had net een grotere diameter dan de motor. Hierom heen nat 1.5mm triplex gewikkeld en laten drogen. De overlap verlijmd met van die schuimlijm. In het triplex kokertje het 5mm dikke motorschot verlijmt. Dat is wel sterk. De grenen latten kunnen nu over een grote lengte, een 40mm, verlijmt worden met de triplex "motorbehuizing"
De 3mm dikke zachtbalsa rompbeplanking kan nu makkelijk over een groot oppervlak met de triplex motorbehuizing verlijmt worden. Het geheel is prima strokend te schuren met de spinner! Zo heb je, met wat omwegen een robuste motor bevestiging in een "low tech" romp!

De onderstaande foto is wat ongelukkig, maar geeft misschien een idee van hoe het zit:

afb6829.jpg

Het is nog lang niet klaar, zoals je ziet :wink:

De resultaten van vanmorgen:

12 cellen zijn er gebruikt.

Een vaste prop 13*8E trok 35A en toerde met 7400 omw/min in het rond.

Een klapprop Camfolding(koolstofbladen) 12*9 draaide 7600 omw en trok daarbij 32A.

Mijn keuze blijft voorlopig de 12*9 klapprop. Misschien dat het een 13*8 kan worden in de toekomst.

Eerst maar eens vliegen en dan de bijbehorende stijgsnelheid doorgeven!

afb11367.jpg

Vandaag was het eindelijk zover. De testvlucht kon plaats vinden.

Alles is heel gebleven. Nu de gegevens:

De motor is 240 seconden aangeschakeld geweest. Er is 1580mAh in de accu van 2800mAh gestopt NA het vliegen. Accu is samensgesteld uit Mamon LIPO's. 4s2p. Stijgvermogen 4 m/s. Accu na het vliegen "handwarm'" (Omgevingstemp circa 8 graden)

De romp/staart constructie is stevig zat gebleken. Wel merke je goed verschil tussen het vliegen met T-staart of V-staart met dezelfde vleugel. Met V-staart is het wel even wennen en anders sturen.

De looptijd op deze motorprop combinatie bedraagt dus zo'n 6 minuten (save) Of heb ik dat verkeerd?

Wellicht kan ik beter een 13*8 prop gebruiken?

afb11368.jpg

afb11369.jpg

Dag Berrie,

Ziet er erg goed uit, joh! Even een beetje :offtopic::

Ik ben net begonnen aan een F3J-achtige scratch bouw naar eigen ontwerp en ben derhalve erg benieuwd naar je resultaten. Als je eens de moeite wilt nemen weeg dan de romp eens en het stabilo. Ook de hoogte en breedtemaat van de romp (op zijn dikst) ben ik erg benieuwd naar. Tot slot of de romp naar je gevoel voloende stijf is......

Mijn kistje moet 3250 mm span worden en full house natuurlijk. Verder voorlopig een targetgewicht van 2000-2200 gram zonder ballast. Moet een beetje in F3B stijl naar beneden gehaald worden, maar of dat lukt?.......Helemaal houtbouw gebruikmaking van CF, GF en epoxy.

1.6Ah in 4 minuten betekend iets van 24A stroom.

6 minuten is normaal 10C (28A). Je zit hier onder, dus 6 minuten looptijd is aan de veilige kant.

4m/s stijgen is mooi. Totale hoogte dan >1400 meter. Kom je dus op dat uur zweven wat ik al eerder had bedacht. (Stroom iets hoger, maar capaciteit ook)

Harold, het was lekker rustig weer, dus maar eens de "duurproef" gevlogen.

Na de vorige testvlucht heb ik wel roerafdichtingstape over de volle spanwijdte van de zwever geplakt. De prestaties waren duidelijk beter dan zonder!!!!!!! Dit terzijde.

Met 2.2minuten motorlooptijd 27 minuten gevlogen!!! En echt niet alleen maar heel rustig wijde rondjes. Het meest verbaasde mij dat ik op sommige stukken boven een stoppelakker, zo'n 20 cm/sec kon stijgen!! En dat zonder zonnestraaltjes en met de opmerking op teletekst dat er een inversie boven het land lag.

Laat de zon en de instabile lucht maar komen! :proost:

Back