Aandrijving Hotliner

Ik heb een wat oudere hotliner en wil deze graag van een leuke aandrijving voorzien. Aangezien de meesten hier meer weten dan ik wil ik graag even mijn gedachten tegen jullie aan houden!
Hoe het model heet ben ik even kwijt, maar hij heeft nog het meeste weg van de Robbe Calibra voor de mensen die deze nog kennen. (GFK romp, +- 2 meter spanwijdte, RG15)
Het enige wat ik al heb en graag wil hergebruiken is een 10 cellen pakket (Sub-C). Dus hier wil ik de aandrijving een beetje op aanpassen. Motor en regelaar moet ik nog aanschaffen.
Ik zit te denken aan 2 opties.

Optie 1: Cheap
Deze heeft natuurlijk de voorkeur. Mijn gedachten gaan dan naar speed 700 direct. Maar Volgens mij stijgt dit niet al te best? Ik heb geen vergelijkings materiaal dus ik heb geen flauw idee. Vroeger werd deze aandrijving best vaak gebruikt als instapper bij deze modellen..

Optie 2: Expensive
Een borstelloze motor. Dit wordt dan mijn allereerste!
Ik zat dan te denken aan een kontronik omdat deze voor mij makkelijker te verkrijgen zijn.
Na een beetje rond snuffelen denk ik dat de Drive 501 of Drive 502 sets het meeste geschikt zijn. Maar welke van de 2 zou het beste zijn? In mijn ogen zou ik voor dit model de 502 kiezen, maar dan heb ik helemaal geen rekening gehouden met de herbruikbaarheid van de set..

(Drive 501 = Fun480-33/ 4,3:1 vertraging en Smile 45-6-12)
(Drive 502 = Fun500-27/ 5,2:1 vertraging en Smile 45-6-12)

Nu aan jullie, kraak me af en hopelijk komen er een paar interessante aandrijvingen voorbij! :P

Pascal, ik heb ook een ouder model van Robbe, wat ook als hotliner bestempled werd. Maar tussen de hotliners van toen en nu zit een wereld van verschil.
Ik had mijn softliner ( Robbe Sanyo Limit ) uitgevoerd met een borstelloze Simprop 40-28 (200+E) en een Graupner 50A regelaar ( 109E). Na een aantal vluchten is 1 van de oren van de vleugel geknakt. Vleugel is styropor bedekt met balsa. Als versteviging was er een triplex v-knikje (14 graden) gebruikt bij de knikken in de vleugel.
Bij de wat hogere krachten ( je vliegt er tenslotte al 2 weken lekker mee!) en landingen waarbij af en toe de vleugeltippen het lange gras raken, bleek dit toch niet sterk genoeg. Dus wordt vervangen door epoxy-steuntje.

Als je dus geen glas-vleugel hebt, kijk dan dus even hoe dit bij jouw vleugel zit, desnoods plaats je er een verstevigingsstrookje naast.

Borstelloos is heerlijk, binnen 10 seconden op 150 meter. Goed kan beter, maar niet met dit toestel ( Limit).

Succes met de zoekerij, ik kwam er zelf ook maar moeilijk uit.

Hans

Met 10 cellen de speed 700 BB 9.6V nemen #3307(zie modelbouwfaq)
Alleen zinvol als je nog een 40A regelaar hebt liggen, ander investeer je in "oude techniek"

Voor borsteloos zou ik zeggen 1200 rpm/v of minder met een motor die dan dus 400 watt aankan (dus 480-500 gewicht/maat. Zie modelbouw-faq)

Jouw kontroniks kunnen allebei.
Drive 501 = Fun480-33/ 4,3:1 vertraging
3300 rpm/V delen door 4.3 = 767 rpm/V

Drive 502 = Fun500-27/ 5,2:1 vertraging
2700 /5.2 = 519 rpm/V
Kunnen lekker grote props op.
Normaal zou je de lichtste nemen die voldoende vermogen levert. In het geval van de zware calibra maakt dat gewicht weer niet zoveel uit. Dan kijk je naar de andere toepassingen. Met de drive 502 kan je makkelijk meer cellen gebruiken voor een grotere zwever. Of bijvoorbeeld met 14x10 en 16 cellen als 7.5 cc vervanger op een warbird of 3D kist.

Zijn de jamara twisters al ergens gesignaleerd?
Voor hard genoeg, maar niet idioot:
Met 600 rpm/V voor de 29/60 kan je direct een grote prop. bijv. 15 x 10 met 10 cellen 35A.
Graupner 440 zit ook in die buurt.

Calibra is trouwens wel lekker stevig. Meeste gewicht is van het dikke abachi od de 1-delige vleugel.

ik heb de kontronik 500-27 met een 5.2 vertaging.
30 ampere
met een 13x7 prop
16 cellen
8500 toeren
Op een 4160 mm zwever.
ik kan hiermee makkelijk van de grond starten.
Een goede en betrouwbare motor met vele mogelijkheden

Eindelijk heb ik besloten om mezelf een Drive 502 set cadeau te doen.
En ik moet zeggen, het vliegt echt goed. In combinatie met een 16*10 prop stijgt hij onder een hoek van ~75 graden en dat bij een motorlooptijd van meer dan 3 minuten.

Het kost wel wat, maar dan heb je ook echt wat!
Aanrader. :)

Yes, indeed!

Heb de hotliner van Pascal gisteren zien vliegen.
Erg "HOT"

Het suizende lekker!!!!
Gaaf als het zo lekker vliegt.

Groetjes en tot vliegens,

Rob

PascalvO zei:
Eindelijk heb ik besloten om mezelf een Drive 502 set cadeau te doen.
En ik moet zeggen, het vliegt echt goed. In combinatie met een 16*10 prop stijgt hij onder een hoek van ~75 graden en dat bij een motorlooptijd van meer dan 3 minuten.
Het kost wel wat, maar dan heb je ook echt wat!
Aanrader. :)

Gaaf man, waar heb je de drive 502 gekocht/prijs?
3 minuten motorloop vind ik eerlijk gezegd wel errug weinig. Wat voor accu's heb je nu?

groeten, robert

Ik heb de set bij ww modelbau in Haaren hier net over de grens gekocht voor 260€.

Maar wat vind je niet lang? 8O
Ik gebruik maar 10 a 15 sec motor per stijgvlucht! En dan is hij behoorlijk klein :wink:
Ik gebruik Sanyo 2400'ers

Je rekent bij zwevers niet met minuten looptijd, maar met stijgvluchten tot bepaalde hoogte.

Laatst een aandrijving doorgerekend waarbij motorloop van 5 naar 3 minuten ging. Aantal stijgvluchten (naar 100m) van 5 naar 10!

Klopt, en dat is ook het eerst volgende waarmee ik ga experimenteren.

Alhoewel ik niet weet of het nog veel beter kan. 9 * naar ongeveer 200 meter leek me niet verkeerd! :)

Back