Aandrijving hulp gezocht

In het draadje:

http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=3640&postdays=0&postorder=asc&start=0

Staat de bouw van een electro kistje beschreven. Nu ben ik dat ding ook aan het bouwen. Ik ben echter erg onbekent met electro aandrijvingen :?: . Dus hier mijn vraag.
Wie kan mij helpen een geschikte aandrijving te zoeken. Ik wil eigenlijk eenvoudig beginnen met een remschoen motortje. Ik heb het volgende liggen:

-Accu 7x500AR
-Schulze regelaartje tot 30 A
-Speed 400 (uit een simprop doosje)

De ontwerper schrijft dat hij met 8 cellen 500AR een vertraging 3:1 en een speed 400 6v Graupner met een 10x4 prop goed gevlogen heeft. Tevens zegt hij dat er met 7 cellen een heel ander verhaal ontstaat en je opnieuw de vertraging en prop moet zoeken. Kan ik me voorstellen maar ik heb geen idee hoe :(

In eerste instantie wil ik wel investeren in een motor en vertraging. Maar voorlopig even niet in accu of regelaar. Dit wordt een tweede stap, en dan wil ik ook over op borstelloos. Maar daar weet ik nog helemaal niets vanaf :? .

Ik hoor graag veel voor en nadelen zoals gewicht trekkracht, vluchtduur enz. Als er handige tooltjes zijn om aandrijvingen tegen elkaar uit te zetten dan hoor ik dat graag. Ik ga mij er maar eens in verdiepen.

Alvast bedankt

Grz

Mark

Ik kan die simprop motoer even niet helemaal plaatsen. Ik denk dat het een 45 windingen motor is, dus overeen komend met een graupner speed 400 7.2 volt.

Als je in plaats van 8 cellen een een felle sp400 6V (35 windingen) 7 cellen en een sp400 7.2 gebruikt heb je niet een beetje minder, maar domweg de helft van het vermogen!

Dat is dus verschil tussen goed vliegen en helemaal niet.

7 cellen kan wel, maar dan met sp400 6V of beter een jamara 480 pro HS (en geen andere "deze kan je ook gebruiken" 480 laten aansmeren)

Vergeet niet dat je met die ene cel wel 15% energie laat liggen. Je zal dus korter vliegen.

sp400 6v met 1:2.33 vertraging (graupner of aeronaut) werk met dezelfde 10x4

sp400 6v met 1:3 vertraging heeft een grotere prop nodig. 11 x 4.7 APC slowfly prop bijvoorbeeld.

Met Jamara 480 pro HS i.p.v. de sp400 6V heb je flink meer vermogen, maar ook veel meer stroom. Ja kan de prop een stukje kleiner nemen.

Je kan ook bij www.aircraft-world.com kijken voor de 400 combinaties van GWS. Ga uit van 9-10A. Verschillende opties mogelijk.

Kijk en dat bedoel ik dus :)

Daar had ik dus geen flauw benul van. Wel dat het wat zou uitmaken maar niet hoeveel.
Waar haal je die spullen vandaan. Motor en vertraging bedoel ik dan.

Wat is eigenlijk zinvol wat accu betreft. Ik heb nu NiCd maar NiMh heeft met gelijk gewicht meer ampre. Dan zie ik dat Tadango vliegt met KAN cellen wat zijn dat dan? Iemand zin om dit even tegen elkaar uit te zetten. Of een linkje is ook oke.

Bedankt

Mark

7 cellen kan wel, maar dan met sp400 6V of beter een jamara 480 pro HS

Als ik met motocalc aan het rekenen sla en ik zet "jouw combinatie daar in. S400, 2.33:1 dan blijkt dat de s400 6v er beter uit komt dan de 480 pro. Jij schrijft andersom. Ik heb dan alleen naar de stuwdruk gekeken!

Hoe of wat bedoel jij dan??

Grz

Mark

@TITA
Dus als ik het goed begrijp is het voordeel van de KAN 950 (wat gewoon NiMh cellen zijn) dat je een langere vliegduur hebt.

Grz

Mark

Het grote voordeel van de 'KAN' cellen (is trouwens gewoon het merk) is dat ze een hogere stroom kunnen leveren en dat gedurende een langere tijd zonder dat de spanning inzakt, dus je beschikt langer over dezelfde spanning aan de klemmen. Vandaar de langere vliegtijd.
Kris

Back