aandrijving Piccco

de vakantie is begonnen, en ik ben bezig de Piccco te bouwen.
afb344.jpg

http://www.vth.de/shop/shopfiles/product.asp?TID=LN8TGON01GLO&PS=1&PID=10114

deze electrozwever wordt aangedreven door een spd280 6.0V en een 8×Sanyo 250 mAh NiCd pack.
die 250 mAh cellen wegen 11 gram p/s -» 88 grm
op de spd280 komt een 4,7×2,3 klapprop (zo'n CAM ding)

nou vroeg ik mij af of je ook 8 GP350's kan gebruiken, volgens mij wordt de stroom dan te hoog voor die cellen (met een spd280 6.0V) right?

een spd300 7.2V zou mschn uitkomst bieden.

wat zal ik nu doen?

8×GP350 + spd300 7.2V (moet er dan ook andere prop op?)
of
8×Sanyo250 + spd280 6.0V ?

of nog wat anders??

de GP cellen zijn lichter dan de Sanyo's maar een spd300 is weer zwaarder dan een spd280 :roll:

ook qua rendement etc. zal er wel een verschil zijn.

ik heb echt geeen idee, voordeel van die GP's is dat ik ze voor meer andere doeleinden zou kunnen gebruiken dan die Sanyo's :roll: (denk aan de Holiday280 :wink: )

iemand advies?

Ha, Joost.
Leuk kistje hoor. Ik denk dat de aandrijvings keuze afhangt van wat je er mee gaat doen. Als je hem als pure electrozwever gebruikt maakt de motorlooptijd (en dus ook akku capaciteit) niet veel uit. Hij blijft zwevend vast wel lang genoeg boven. Omdat het klimmen het efficienst (in meters/Joule) gaat met volgas en het geen hotliner is die in een paar tellen boven is, is de gemiddelde belasting dan gelijk aan de maximale belasting, en best wel hoog voor alle genoemde akku's. Voor deze toepassing is een vertraagde propeller veel beter. (Volgens mij zie ik op het plaatje een hele grote klapprop die alleen met een vertraging kan werken).

Als je hem als een soort "park flyer"gaat vliegen waar bij lange passages niet volgas gevlogen worden en alleen voor wat loopings e.d. er flink stroom word getrokken zijn de GP 350 zeer geschikt. De 300 7,2V is ondanks die 8gram meer te verkiezen boven de 280 6V. Het betere rendement van de 300 7,2V maakt dat meer dan goed.

Ultiem zou natuurlijk 2xKokam 1020 zijn, nog eens 20 gram lichter en 3 keer de capaciteit t.o.v. 8xGP350 en nog een paar Euro's goedkoper ook!
(Maar dan moet je wel een lader hebben die hiervoor geschikt is, of hier in willen/kunnen investeren.)

Dick zei:
Ik denk dat de aandrijvings keuze afhangt van wat je er mee gaat doen.
ik zou hem als electrozwever willen gebruiken.

Voor deze toepassing is een vertraagde propeller veel beter. (Volgens mij zie ik op het plaatje een hele grote klapprop die alleen met een vertraging kan werken).
hmmmm, in de handleiding en op de tekening staat toch echt een spd280 met een 4,7×2,3 klapprop. Dit gaat niet werken??? :roll:

Ultiem zou natuurlijk 2xKokam 1020 zijn, nog eens 20 gram lichter en 3 keer de capaciteit t.o.v. 8xGP350 en nog een paar Euro's goedkoper ook!
(Maar dan moet je wel een lader hebben die hiervoor geschikt is, of hier in willen/kunnen investeren.)
hmm, die aandrijf cellen moet ik sowieso nog kopen.
en die lader waar vorige week veel over gepost is (ongeveer €10), die is geschikt?

het enige voordeel aan die GP350's boven de Kokam's is dus dat je die GP's met mijn 'normale' NiCd-NiMH-PB lader kan laden. :roll:

Modelbouw: keuzes maken

Joost,
N.a.v. je pb:
Ik denk dat ik niet veel kan toevoegen aan de wijsheden van Dick. Zelf vlieg ik het liefst (want geruisloos) en met zeer lange vliegtijden (Li-Ion 830 mAh) met de Speeds 280 en 300 7.2V en het onvolprezen Guntherpropje. Het kleine Graupner klappropje heb ik geprobeerd op de zwever maar deze presteerde minder.
Harm

afb360.jpg

Harm Botman zei:
en het onvolprezen Guntherpropje. Het kleine Graupner klappropje heb ik geprobeerd op de zwever maar deze presteerde minder.
geeft dat dan niet (te) veel weerstand? zo'n prop die niet inklapt... :roll:

Tuurlijk...
Je zwever zweeft helemaal niet meer... :P

Vooral als de prop blijft draaien.
een stilstaande prop geeft minder weerstand dan een draaiende.

jij handig toch? Maak eens een inklapbare gunther!!
Stukje alu u profiel... Wat gaatjes, wat boutjes...
Dat witte plastic ve gunther is makkelijk bewerkbaar.

En laat vooral de resultaten van het gunther klapprop experiment hier even zien!

is dat haalbaar denk je?

dan een stuk prop (het midden) weghalen om dezelfde diameter te houden? of juist niet :roll:

ideeën om de scharnierbuisjes (goed!) aan de bladen te krijgen?

Ja, met een sp280 is het zeker haalbaar; met een sp400 zou ik het niet eens durven te proberen.

Zelfde diameter proberen te houden.
(beetje domme vraag vind ik, zou de sp280 het "leuk" vinden om een nog grotere prop rond te moeten sjorren?!? :? )
Je kunt een flink stuk van het binnenstuk weghalen, het midden van je prop doet helemaal niets, laten we zeggen bijv de 1e 5 cm. niets.

Niks busjes, beide prophelften binnenkanten een beetje vierkant afschuiren en daar gewoon 2 mm gaatjes in, en daar een 2 mm boutje doorheen.

en veiligheidsbril op bij het proberen en niet met je gezicht langs de prop lijkt me hier een verstandig voornemen 8)

Joost,

Deze zomer heb ik dit toestel al gebouwd, voorzien van de door FMT opgegeven aandrijving dus Speed280 zonder vertraging met de kleine Graupner klap-prop. Theo Coenen (wie anders!) heeft hem voor mij ingevlogen met een 6-cellen pakketje Sanyo N-350AAC dat ik normaal gebruik bij mijn Slowmo. Dat ging eigenlijk best goed. Volgens de FMT-auteur Jonas Kessler heeft het gebruik van een dure aandrijfunit met vertraging nauwelijks voordelen.
In de FMT van oktober dit jaar staat een reactie van een lezer die een zelfgebouwde 1:2.7 vertraging in combinatie met een Permax 280BB 7.2V motor toegepast heeft. Als accus gebruikt hij 8x Sanyo Twicell en als prop een grotere 6x3 klapprop. Hij is zeer tevreden met deze aandrijving. De reactie van Jonas Kessler is dat deze 6x3 prop natuurlijk te groot is voor directe aandrijving. De toegepaste Sanyo Twicell cellen ziet hij echter ook als een goed alternatief voor gebruik bij de directe aandrijving. In vergelijking met de NiCd cellen is de afgegeven spanning iets lager waardoor iets minder snel geklommen kan worden maar de veel grotere capaciteit maakt dit ruimschoots goed. Als ik kijk hoe goed dit toestelletje al met een 6-cellen pakketje te vliegen was lijkt mij die Twicell inderdaad geen slecht alternatief.
FMT gaat echter uit van het gebruik als pure elektro-zwever waarbij de motor ook niet al te grote belastingen te verwerken moet krijgen. Er is immers ook geen koeling voorzien van de motor. Ik zou me kunnen voorstellen dat je dit moet veranderen als je echt van het voorgestelde concept af gaat wijken.

Paul, bedankt voor je reactie :)

ik ga ook (zeker in 1e instantie) voor de aanbevolen spd280 6.0 met 4,7×2,3 klapprop.

als accu wil ik 2 1024mAh Kokam cellen gaan gebruiken.

(moet alleen nog een +/- 5A regelaar met rem kopen :roll: )

@Niek, die klapGünther maak ik mschn als de piccco met zijn voorgeschreven cam prop vliegt. kijken wat het verschil is :)

Als je nog geen 280 hebt liggen zou ik altijd de speed 300 7,2V nemen. Het rendement is bij deze toepassing beduidend beter. (Iets minder stroom en iets meer toeren.) Door de te verwachten zeer lange motorlooptijd betekend het lagere rendement van de 280, dat er lange tijd meer verlieswarmte vrijkomt, waar het motortje op den duur niet tegen kan.

de bouw heeft soms weken stilgelegen, maar hij is nu hoegenaamd af!

afb969.jpg

met een 300-7.2 2s1p-1020-Lipo aandrijving kom ik op een gewicht van ±200 grm , dat is 40 gram onder de 'aangegeven' waarde. waardoor hij dus nog windgevoeliger is...

wachten op windstil weer dus (in zeeland... :? )

(zal ik het spinnertje schilderen?? :roll: )

Joost zei:
.... ±200 grm , dat is 40 gram onder de 'aangegeven' waarde......

Joost ziet er netjes uit...gewicht klopt....8x250Mah NiCAD versus 2xLiPo 1020 (~90gram -/- ~50gram = ~40gram lichter !!).....

Of dit voldoende toerental/vermogen geeft...dat micro-klappropje heeft veel toeren nodig...de looptijd is zeker overkill...20 stijgvluchtjes...:?:...maar je kan er altijd nog een KOKAMmetje bijplaatsen...dan heb je 30 stijgvluchtjes........:!:....kan je de hele dag in de lucht blijven zonder te landen (co-piloot meenemen...;-) )

Dirk zei:
maar je kan er altijd nog een KOKAMmetje bijplaatsen...dan heb je 30 stijgvluchtjes........:!:....kan je de hele dag in de lucht blijven zonder te landen (co-piloot meenemen...;-) )

Dat is gunstig ik zoek nog enkele kandidaten om een team te vormen om mee te doen aan een sunrise-sunset wedstrijd.

Dit onderwerp maar weer eens tot leven wekken.

Ik sta nu op het punt om ook de tekening te bestellen, ik ben dan ook zeer benieuwd naar de ervaringen met dit model.

Ik heb hem gebouwd en gevlogen. Vond het niet heel bijzonder, maar dat kan een kwestie van smaak zijn. Het modelletje is mooi licht en vliegt op zich ook prima, maar verveelde mij snel.

Wat ik lastig vond was de keuze van de propellor. Eerst gebruikte ik een Graupner 4,7x2,3. Deze was voor het zweven prima omdat hij natuurlijk mooi inklap (als klapprop. zijnde), maar het rendement van dit dingetje vond ik niet overtuigend. Daarna een Günther er op en zie daar, dat ging natuurlijk veel beter. Alleen klapt die weer niet in voor het zweven.

Er is ook een Speed400 versie van dit model. Wanneer ik zou moeten kiezen zou ik gaan voor de 400-versie. Volgens mij is die net iets meer zwever en kan hij fatsoenlijk gemotoriseerd worden met speed400 en Graupner 6x3 klapprop.

Succes.

ik vlieg hem met een spd300 7.2V motor, en het aanbevolen klappropje gevoed door een 2s1p 1020 Kokam pakket
Stijgen gaat snel zat :)

kistje is alleen heel erg windgevoelig

Back