Aandrijving radar

Ik heb ook een wekkertje gekocht maar het werkt niet echt. Want het motortje draait rond met een elektromagneetje en als ik er meer volt op zet dan draait het hele uurwerk niet!! dus ga ik maar gewoon zo'n motortje bij de conrad halen. :lol:

Ik maakte voor de radar op de Happy Hunter jaren geleden gebruik van een motor uit een oude kleine cassetterecorder. Dit motortje draaide langzaam, maar volgens mij nog niet langzaam genoeg, waardoor ik de aandrijving indirect met snaarschijfjes aangepast heb. Een voordeel was: je hoorde de motor niet brommen.

Ton.

Ik heb mijn servo in een stukje schuim opgehangen. Dit voorkomt in ieder geval dat de kap gaat trillen en zo het geluid versterkt.

Groeten Halmar

Hoi,

Als ik 't goed heb dan wordt er volgens de robbe catalogus voor 't radar van de Happy Hunter een vertragings motortje gebruikt met een vertraging van 1:500, dit ter indicatie voor zo'n conrad motortje.

Voor de rest is 't natuurlijk zo dat 't voor je gevoel mooi moet draaien, niemand die gaat tellen hoeveel omwentelingen 't precies zijn.

Mijn vraag is 't volgende:
Als een schip meerdere radars heeft draaien deze dan met dezelfde snelheid??

Groeten Theo

ja, voor zover ik heb kunnen zien op de eenvoudige boot naar zweden wel, exact even snel, denk dat dit idd ligt aan de snelheid van de boot, die op 1 boot natuurlijk hetzelfde is :wink:

groeten,
monkey

Het aantal omwentelingen is niet altijd hetzelfde en zijn bijv. afhankelijk van type en fabrikant . Zo is er een rivier,haven en zeeradarsysteem en heb je Furuno en Decca als voorbeeld. En zo zullen er wel meer dingen zijn die het aantal omwentelingen beinvloeden.

Groeten, Ton

Volgens mij heeft het ook te maken met de bandbreedte van de radar.
Meest gangbaar in de scheepvaart zijn de 3cm en de 10cm radars.
3cm voor navigatie kort bij en de 10cm voor verderaf.
Doordat de 3cm voor korter bij is kan hij dus ook sneller draaien (de radar golven zijn eerder terug bij de scanner) Het levert dan ook een gedetaileerder beeld op.
Doordat de radargolven van de 10cm een langere weg tegaan hebben moet de scanner dus langzamer draaien, anders mist hij de ontvangst van de terug gekaatste radargolf.
De 10cm "kijkt" daarnaast weer beter door de regen heen.

Hang mij echter niet op aan het bovenstaande, het is al weer enige tijd geleden dat ik m'n radarwaarnemer diploma gehaald heb.

Even een reactie op de spanning van de motor voor de Radar

Men neme een motortje ui een servoo draait dus te hard geen noot even een regelbaar voedinkje en de motor aansluiten zoveel spanning geven als dat het naar wens draait
kijken wat de spanning is
En dan als volgtvan de plus accu een weerstand naar de plus motor en dan met een zener de spanning bepalen al tijd constand stroom en spanning ongelijk de accuspanning

De uitleg van Adam hierboven is correct, maar er zijn nog wat 'aanvullende' zaken die ik wil meegeven:

De snelheid waarmee een radar-antenne ronddraait is sterk afhankelijk van:
- Band (in Mhz/Khz) van de radar en de golflengte (8mm, 3cm etc.);
- Modulatie van de radar (Continuous Wave -met of zonder FM modulatie-, Pulse, Doppler etc.), 3D of 2D-radar;
- De afstand waarop de radar 'kijkt';
- De snelheid waarmee de electromagnetische straling van de antenne naar de electronica kan worden gestuurd (en terug) via zg. 'golfpijpen';
- De snelheid waarmee de electronica onder de radar de signalen van de 'electromagnetische straling' kan omzetten in een beeld voor de operator;
- En VOORAL de grootte van de antenne!!!! Hoezo? Enig idee hoeveel kracht er komt te staan op zo'n ronddraaiend ding bij windkracht tig???

Overigens is het effect van 'zelf bewegen' van de radar, of de boot waar deze op staat, van effect naderend-naar-nul. De radar-signalen verplaatsen zich immers met de lichtsnelheid, en een snelheid van 40 knoopjes PER UUR (snel schip) t.o.v. 300.000 hele kilometers PER SECONDE is echt niet meetbaar!!!

Een paar voorbeelden van snelheden:

Rondzoekradar (Continuous Wave/FM, doppler) van het oude HAWK geleide wapensysteem: 18-26 rpm. Snelheid radar Goalkeeper/Flycatcher: 30 - 35 rpm (en dit is een 3cm en 8MM radar in 1 antenne!!!);
Hele grote jongens die vanaf hier tot achter Berlijn kijken(lange afstand puls radars b.v.) : 8rpm.

Het feit dat een 'beeld' op de radar-scope 'stilstaat' - zonder de welbekende draaiende streep' heeft in feite niets te maken met de snelheid waarmee een radar ronddraait. Het is slechts een virtuele weergave van de informatie van de radar, een zg. 'synthetisch plaatje'. Dat je de informatie blijft zien is gewoon in de electronicat ingeprogrammeerd, m.a.w. de electronica bepaald gewoon dat een bepaalde 'radarbliep' net zo lang blijft staan als het duurt totdat de 'sweep' weer langskomt. Vergelijk het maar met een tv/computermonitor. De electronica kan ook al bepalen op basis van de informatie die de radar-antenne ontvangt, hoe een 'contact' zich in het drie-dimensionale beweegt; zelfs als de 'sweep' nog niet langsgekomen is kan dit brein al de volgende verwachte lokatie van het 'contact' aangeven.
Dat dit laatste mogelijk is met de ontwikkeling van snelle computers is ook eigenlijk de aanleiding geweest voor de ontwikkeling van de 'Faced-array' (stilstaande) radars van b.v. het Patriot-systeem. De antennes van deze systemen bestaan eigenlijk uit een veelvoud van antennes die in opdracht van de computer om de beurt/willekeurig een signaal uitzenden. Het ding 'staat dus stil', maar de antenne draait virtueel gezien wel degelijk.

Bird away....

Jos

ik ben wat laat misschien waarschijnlijk heb je de radar er al op zitten.

toch nog een kleine uitleg over het toerental.

een echte radar die alle binnevaart schepen hebben (standard) draait 24 toeren per minuut.
zoals ik las hadden jullie het over de stena discovery dat die radar zo snel draait dat je zou denken dat ie daar zo hard van vaart.
dit komt omdat dit schip erg snel kan varen en daarom draait de radar ook zo snel zodat het beeld zo snel mogelijk ververst word als het ware en kunnen ze eerder obstakels zien en eventueel ontwijken.

ik heb de radar al, zeg maar lang op mijn boot zitten. ik weet niet prcies wat het huidige toerental nu is maar het ziet er in ieder geval goed uit.
voor een volgende boot wet ik er nu haast teveel van maar dat is niet erg, en er zijn vast nog veel meer mensen die er veel aan hebben.

groeten Halmar

toneburst zei:
Rondzoekradar (Continuous Wave/FM, doppler) van het oude HAWK geleide wapensysteem: 18-26 rpm. Snelheid radar Goalkeeper/Flycatcher: 30 - 35 rpm (en dit is een 3cm en 8MM radar in 1 antenne!!!);
Hele grote jongens die vanaf hier tot achter Berlijn kijken(lange afstand puls radars b.v.) : 8rpm.

ik denk dat dat een beetje langzaam is. lange afstandsradar is ongeveer 8 rpm. voor wat voor een radar wil je hem gebruiken?

Groeten Halmar

Back