Aandrijving Robbe SAR FL-8

Hallo,

Pak 'm beet 25 jaar geleden heb ik de Flugsicherheidsboot, SAR FL-8 gebouwd en ik moet zeggen die ziet er nog redelijk uit, is echter aan een opknapbeurt toe. De SAR FL-8 is een van oorsprong gelijkend schip aan de Wiesel, d.w.z. nagenoeg dezelfde romp. 112 cm x 20 cm. echter 2 motoren aandrijving (Decaperm met drieblad 50 mm kunststof werkschroeven)

De aandrijving die er in zit heb ik indertijd mee geexperimenteerd Decaperms via vertraging op 12 volt en meer van dat soort fratsen :) Gaf trouwens een redelijk vaarbeeld en toch nog 3 kwartier varen (met 2 x 6 V 7,5 Ah accu's). Met 2 accu's (6V 7,4 Ah) lag de boot veel te diep, met 1 accu was de waterlijn wel ok.

Met de huidige stand van de techniek wil ik eigenlijk de schroefassen vervangen voor gekogellagerde uitvoeringen. Een boegschroefje en wat meer geluidjes en lichtjes.

Waar ik eigenlijk op stuk loop is een goed advies omtrent de motoren en schroeven. De decaperm motoren met de overbrengingen wil ik eruit hebben (kan me herinneren dat hier een bende herrie vandaan kwam) en overstappen op directe aandrijving (meer ingegeven door de herrie trouwens). Indertijd ook speedschroeven 45mm geprobeerd ... je doet eens gek... dat ging ook als een wilde maar dat vaarbeeld sloeg helemaal nergens op :)

Bij directe koppeling van de motoren aan de schroeven branden de zekeringen van de (oude) vaartregelaars (Microprop Variomodul) er regelmatig uit. verhouding was dan ook compleet zoek.

Wat zou nou een optimale combinatie motor/schroef en toch nog voldoende vermogen om de boot ongeveer op de snelheid te brengen die deze voorheen had, echter ergens tussen de 6 en 12 volt. zodanig dat er een vlot vaarbeeld uit komt. Hoeft niet helemaal schaal te zijn.

Alvast bedankt,

Michiel

Probeer eens de Robbe 755/40's.
Goeie motoren voor een redelijk prijs. In combinatie met goede schroefaskokers en messing schroeven zal hij dit model op een goede snelheid kunnen voorstuwen.
Motoren draaien prima op 12V, verbruiken niet al te veel, kunnen rechtstreeks op de schroefas (dus minder herrie).
Ze kunnen zonder problemen 4-blad werkschroeven aan tot 50mm, dus dat zal voor jouw model weinig problemen geven.

Back