aandrijving u.s. Coast Guard

• Topicstarter Topicstarter steeg
  • Startdatum Startdatum
S

steeg

Guest
Hallo,
Even kort voorstellen. Ik ben al wat jaren voorzichtig bezig met het bouwen van modelbootjes (Robbe Katja en Neptun).
Altijd gebruik gemaakt van de standaard schroefassen e.d.die bij de bouwdozen geleverd werden. Daar ik met mijn nieuw aangeschafte model (U.S. Coast Guard van Billing Boats 73 cm, schaal 1:20) toch wat intensiever wil gaan varen
de volgende vragen:
- 6 of 12 volt
- welke motoren (waterkoeling)
- welke schroefassen (standaard / gelagerd)
- welke koppellingen

Het is uiteraard niet de bedoeling dat het een speedboot wordt maar hij
moet als reddingsboot wel wat sneller zijn dan mijn Neptun.

Alle advies is uiteraard welkom.
Wellicht iemand ervaring met dit model??

Gelagerde assen lijkt me zo ie zo een goed idee omdat ze soepeler loopen en zo het stroomverbuik en de efficientie van je schip verbeteren.

Aangezien je tussen 6 en 12 volt wil kiezen neem ik aan dat je voor loodaccu's gaat.
Nu zou ik daarvoor eerst eens kijken hoeveel gewicht de boot kan hebben door de motoren e.d. er in te leggen en er dan extra gewicht bij te leggen en dan kijken waneer de waterlijn onder water verdwijnt.

Dan zou ik eens gaan kijken wat de accu's wegen.
12 volts zwaarder of je moet kleine nemen maar dit zal dan je vaartijd zeker niet ten goede komen.
Dus ik dank dat een goede 6 volt en dus bijpassende motoren de beste keus is

motoren waterkoeling hangt af van het soort motor dat je neemt.
En aangezien je er geen speedboat van wilt maken dank ik niet dat het nodig is maar je weet nooit.

en voor koppelingen ban ik zeer te spreken over de koppelingen van gegalvaniseerd rubber, deze draaien soepeler en maken veel minder lawaai dan de plastic kruiskoppelingen

Hoi Steeg.

Wat ik zou doen is naar een modelbouwzaak gaan waar je de boot gekocht hebt of contact opnemen en daar de mensen om advies vragen. Zij weten vaak er heel wat vanaf.

Groetjes Justin

Heren, bedankt voor de reactie.

Ik heb nu gekozen voor 2 speed 400 motoren.
Dit in combinatie met gelagerde schroefassen en kleinere
schroeven dan degene die orgineel bijgeleverd waren.

Verder komt er inderdaad een 6V loodaccu in.
Het is nu alleen nog even kijken of mijn regelaar (Robbe Rokraft 100)
dit ook een leuk vindt.

Eerst maar eens verder bouwen.

Ik heb zelf al jaren de US Coast Guard van Billing Boats, daar heb ik 2 Johnsons 12 V motoren in zitten (bouwgrootte 500, type onbekend) die ik eerst liet varen op 8 V/2,5 A (loodaccu), maar inmiddels zijn deze akku's al stuk en gezien de hoge capacteiten die de NiMHaccu's inmiddels hebben vaar ik nu met 7 NiMH cel (3 Ah). Toerental van mijn motoren ligt zo rond de 12000 rpm, en de motoren zijn vrij zuinig. Voor een nog wat rustiger vaargedrag zijn 6 cel (7,2 V) ook goed geschikt gebleken. Maar ik heb graag wat extra power in mijn boten, is wel 's zeer handig gebleken!

In de tijd dat ik de CG bouwde waren namelijk alleen nog de Mabuchi 380 motor verkrijgbaar, de speed 400 (met metalen achterschild) was toen net verkrijgbaar bij Graupner (alleen 7,2 V uitvoering meende ik, de 6V kwam daarna). Maar daar leek het bij te blijven dus als dat niet goed zou varen dan zit je dus gelijk met een probleem omdat de de motorgaten van de 400 types anders zijn dan de 500/600 types. En als je dat weer moet veranderen kom je weer op andere motorspanten, koppelingen, assen die er iets anders in moeten, enz. Die gok wilde ik toen niet wagen, vandaar dat ik toen voor de zekerheid op de 500/540/550/600 types ben gegaan, daarin was/is genoeg keus. Als assen heb ik toen 2 navy direct assen van Robbe erin gezet. Tot nu toe totaal geen problemen mee gehad. Met 2 messing 4 blads 35 mm eronder heb ik een mooi en degelijk vaarbeeld.

Maar als ik nu weer een CG zou gaan bouwen komen er zeker 2 speed 400's in, dat is qua vaargedrag, snelheid en zuinigheid zeker net zo goed als wat ik nu heb. Ook andere boten met 2 speed 400's erin zie ik inmiddels toch goed varen, en vrij lang qua vaartijd. Tja, als je alles van tevoren zou weten...
Evt. kun je (later?) ook bijv. de verlengde 400's er nog 's inzetten, zoals Multiplex ze heeft (Permax 480/7,2 V) of Jamara (Pro 480 (HS) ). Niet te verwarren met de 480 types van Graupner, want die zijn een slag groter dan de 400 en trekken veel meer stroom! De Permax 480 en Pro 480 zijn motoren ala 400 maar dan met een verlengde motorhuis, en hebben iets andere technische motorgegevens. Het is maar een tip, een speed 400 zal het normaal ook zeer goed doen.

Als regelaar heb ik een Rokraft erin zitten (oud type, 20 A) en die voldoet goed met mijn uitvoering (500/600 motoren). De Rokraft 100 (huidige versie) moet zeker goed kunnen met 2 speed 400's. Met de 7,2 V type ben je trouwens nog iets zuiniger dan de speed 400/ 6 V. Waterkoeling kun je erop maken, maar is niet echt noodzakelijk. Maar het helpt wel natuurlijk, vooral als je de CG voornamelijk snel laat varen.
De bijgeleverde 3 mm assen heb ik al meteen vervangen door 4 mm, want op 3 mm is bijna niets verkrijgbaar op schroefgebied, nog altijd... Mijn assen zijn gewoon glijgelagerd en zien er na al die jaren nog altijd piekfijn uit! Van kogelgelagerde assen ben ik niet zo weg van bij schaalmodellen, qua voordeel en verschil in varen haal ik het er zeker niet uit als ik naar de prijsverschillen kijk. Datzelfde heb ik met de Mono-, Deca- of Hectoperm motoren en de normale standaard motoren. Maar goed, dat is weer een ander verhaal. Er zijn er ook die erbij zweren en die er andere ervaringen mee hebben. Zoveel keuzes, zoveel meningen!

Als koppeling kun je de rubberen types nemen zoals Roel zegt, ikzelf heb dus de Navy Direct assen er in zitten dus met een vaste aluminium koppeling met motorhuis maar dan wel met een 500 type motor.
Voor het perfect en snel uitlijnen en meteen een motorhuis erbij kun je evt. ook voor de 400 motorhuis met as gaan, die Graupner in het assortiment heeft. Daarbij komt nog de kruiskoppeling van Graupner (2/2,3 mm), maar let wel op dat de schroefas die hierin kan alleen met 2 mm binnenas is! Dan zou je weer een 4 mm eindstukje op je as moeten zetten (in de E-speedboatracerij wel verkrijgbaar), maar als je daar niet zo in zit en/of al die extra problemen niet wilt hebben (de buitenas moet natuurlijk ook lang genoeg zijn voor de CG!) kun je de motor ook uitlijnen op de gebruikelijke manier met 4 mm as, koppeling en motorspant en gebruik van een ampere meter. En misschien al met al ook wel de beste en makkelijkste manier voor je. De meesten doen het nog altijd zo, dus dat zegt al genoeg lijkt me!
Ik weet niet of Roel andere koppelingen bedoelt met gegalvaniseerd rubber (denk het eigenlijk niet), maar wat ik ook steeds meer zie, en zelf ook ben gaan doen, is om motoren die relatief weinig vermogen hebben/leveren voorzien van een rubberen koppelingsslang, zoals Robbe ze bijv. heeft voor het verbinden van max. 2,5 mm assen. Het werkt perfect, maken veel minder lawaai en zijn zuinig qua stroomverbruik, en kunnen nog wel enige afwijking van de as opvangen. Verbaasde me nogal over de robuustheid en geluid hiervan, voor kleine bootjes/motortjes echt idaal!
Bij ons op de vereniging vaart iemand met een Polar met ook 2 van die rubberen koppelingen en dat vaart, in vergelijking met de vorige koppelingen, echt met een stuk minder lawaai. Hij heeft ze er nu al zeker 3 jaar inzitten zonder problemen.

Maar al met al, met 2 speed 400's op een 6 V loodaccu zul je zeker geen slecht varende boot krijgen, daar ben ik zeker van!

Groeten
BJ

Back