Aandrijving voor hotliner / advies welkom

Ik weet niet precies wat een hotliner is, maar volgens mij ben ik er een aan het bouwen.
De bedoeling was ervaring op te doen met het bouwen in vezelversterkte kunststoffen en tegelijk een leuk speel-kistje te hebben.
Model is nog niet af, maar ik zal proberen een paar foto's te plaatsen (nooit gedaan**).
Eigenlijk hou ik meer van zweefvliegtuigen, maar soms vind ik het te vele werk om een lier uit te zetten. Ik zie de motor dus meer als een manier om hoogte te winnen, niet om steeds mee rond te vliegen. Eigenljik wil ik ook geen motor horen, alleen de lucht om de kist horen fluiten als hij door de lucht snijdt. Maar, toegegeven, als ik dan een filmpje zie van een raketenwurm of een dergelijk beest, dan is dat toch ook wel heel indrukwekkend.
Maar zo extreem zal het niet worden.
Afgelopen zaterdag de aandrijving gekocht bij Coenraad in Tilburg. Ik had al wat opgeschreven maar dat bleek niet handig verkrijgbaar en Rob wees me op een aantal goede alternatieven. Uiteindelijk thuis gekomen met een set die, als ik alles nog eens naast elkaar zet, misschien niet helemaal 'logisch' is. Rob raadde me aan de zaak nog eens voor te leggen aan vriend/medewerker Michiel, die het één en ander van elektro-aandrijvingen weet.
De e-mails die volgden heb ik als opeenvolgende 'posts' weergegeven, omdat het misschien voor anderen ook interessant is en iemand misschien nog een goede aanvulling heeft.

Groeten,

Ron
**edit: foto plaatsen lukt niet. Ik zie geen knop 'Bijlage uploaden' onderaan m'n venster. Wel een tekst dat ik géén bijlage mag uploaden. M'n vriendenstatus is ook verdwenen, dat zal wel net helpen...

Laatst bewerkt:
Mail van Ron aan Michiel en Rob

Hallo Michiel,

Ik heb zaterdag de aandrijving voor m'n hotlinertje gekocht bij Rob, maar ben toch nog niet helemaal zeker of ik nu een goede keuze heb gemaakt.
Gewicht van het model wordt ca. 1250g.
Spanwijdte is 1600mm, vleugelbelasting ca. 55g/dm2. Profiel is vrij snel, maar niet extreem (10,5% dikte).
Bedoeld vliegbedrijf is: snel en kort klimmen (vol gas), motor uit, duikvlucht, snel glijden, scherpe bochten, beetje acro, laag & hard. Niet thermieken. Geen prophangen. Niet langdurig op de motor vliegen (misschien wel op half-gas). Wel hellingzweven bij veel wind.
Ik verwacht de motor elke 2 minuten 5 à 10s vol te belasten.
Vliegsnelheid 15 tot 50 m/s.

Motor: Robbe Roxxy 3536BL (1250rpm/V) Robbe zegt 38W continu, site Coenraad zegt 45A. Massa 106g.
Prop Aeronaut 10x8"of 11x7"
Accu: 3s LiPo, mogelijkheden:
Align 2100mAh, cont 20C(42A), burst 25C(53A), 145g (nu gekocht, 50,-)
Align 2500mAh, cont 20C(50A), burst 25C(63A), 195g
EVO25 2100mAh, cont 25C(54A), burst 50C(108A), 176g (55,-)
EVOlite 2100mAh, cont 18C(38A), burst 28c(59A), 143g (46,-)

Regelaar:
Hype BEC 60Acont, 80A burst, 65g, 70x31x14mm (nu gekocht, 50,-)
Roxxy 845-6 , 45A continue, burst?, 29g??, 26x25x10mm?? (50,-)

Ik heb vet gedrukt wat ik nu heb gekocht.
Nu ik de documentatie van de Hype heb gelezen krijg ik het gevoel dat deze setup niet in balans is.
Ik heb een vrij zware regelaar (burst 80A) en een vrij lichte accu (burst 53A) en motor (burst 55-65A?).
Ook zie ik nu dat, afgaande op de info van de coenraad-site, de EVO25-accu's veel beter zijn dan de aligns wat betreft burst-power per kg.
De echte massa en afmetingen van de roxxy regelaar 845-6 zijn onbekend. Ik vertrouw de gegevens van de Robbe-site niet. Een papiertje bij een robbe-regelaar van Rob gaf een massa op van 49gram ipv 29gram voor de 845-6. Ik heb Robbe om correcte data gevraagd, maar nog niets ontvangen.

Ik zie twee mogelijkheden:
1) power
BL3536 Motor, piekbelasten max. 10 secondenzover als de temperatuur toelaat, uitproberen
Hype regelaar
ECO25-2100mAh accu
Massa=106+65+176=347gram

2) licht
BL3536 motor
Roxxy 845-6 regelaar
EVOlite 2100mAh accu
Massa=106+29?+143=278gram.

Verschil tussen 1) en 2):
1) heeft iets meer power dan 2), de motor is beperkend, regelaar en accu zijn overbemeten.
2) is 69gram lichter dan 1), MITS de Robbe regelaar 29gram weegt.

De power van de Hype en de EVO25 zou ik pas echt benutten met een zwaardere motor, maar dat is gelijk een stap van 106g naar 176g, dat wordt me toch wat te zwaar denk ik.

Nou, een heel verhaal al met al.
Ik hoop dat je tijd hebt er even over na te denken.
We zouden dit ook via het forum kunnen doen, bedenk ik me nu. Is misschien ook leuk voor anderen.
Awel, graag je reactie.

Groeten,

Ron

Mail van Ron aan Rob en Michiel

Hallo Rob,

Bedankt voor het meedenken.
Die 3650-04 van Robbe weegt 225g, vs 109g voor de buitenloper 3536-06 die ik nu heb.
De internet-pagina van Robbe geeft andere info dan het pdf-datasheet dat je er kunt downloaden.
De motor mag 48A continu hebben en 57A voor 60s (vs. 33 en 38A/60s voor de buitenloper).
Geadviseerde prop is 6x6" (niet 14x7 zoals op de webpagina), vs. 10x8"voor de buitenloper.
Stuwvermogen (Schub) is dan ca. 1100g (en niet 3900g zoals op de webpagina), vs. 1200g voor de buitenloper (!).
Propspoedxtoerental is dan 80 m/s= 290km/h, 2x zo hoog als bij de buitenloper met prop 10x8".
Ik mik(te) op 40m/s als boven-snelheid, dus 80m/s propsnelheid lijkt me dan wel ongeveer goed.

Met wat ik nu gebouwd heb en de buitenloper met 2100mAh Align-accu en Hype regelaar, kom ik op 1150g vlieg-gewicht en een vleugelbelasting van 49g/dm2.
Als ik de binnenloper en 3200mAh accu inbouw wordt het 1400g en 60g/dm2.
Een F5B model als de Raketenwurm vliegt met 75g/dm2, maar daar zit dan ook een heel heftige motor en NiCad pakket in. Volgens mij trekken die rustig 300A of zo. Moet ik misschien niet mee vergelijken?
M'n F3B zwever vliegt in speed-trim (1kg ballast) met 50g/dm2.

Ik denk dat ik met die binnenloper en heel snel motorvliegtuig krijg, dat met motor-uit vrij snel beneden is (maar misschien nog wel een goede glij-hoek heeft?)
Met de buitenloper heb ik een heel steil klimmend model (iets meer stuwvermogen dan de binnenloper) dat iets beter zweeft. Maar niet goed genoeg om mee te thermieken. Misschien dat ik in duikvlucht wel hard kan gaan, maar waarschijnlij niet beter dan met die 250g extra aan boord. Glijhoek blijft gelijk, alleen snelheid is lager.

Ik vond die binnenloper eigenlijk idioot zwaar, maar het levert wel iets op: een heel snelle kist.
Misschien heb je wel gelijk en heb ik met de buitenloper straks toch een vrij tam kistje, weliswaar steil klimmend, maar niet echt snel. Beetje overpowerde Sioux, zeg maar. Dat is niet de bedoeling.
Maar 60g/dm? Pfff. Ik moet er ff aan wennen.

Die mensen in Nieuwkerk die die setup-gebruikten, in wat voor model was dat? Vergelijkbaar? En heb je het zien vliegen?

Groeten,

Ron

PS: vinden jullie het goed als ik dit op het Forum zet, lijkt me ook wel interessant voor anderen.

Mail van Michiel aan Rob en Ron

Hoi Ron( en Rob),

Allereerst leuk dat je hotliner al bijna klaar is. Altijd leuk om zelf iets te bouwen!
De 1250gram die je aangeeft is waarschijnlijk het vliegklare gewicht?
Dan is namelijk de motor een prima keus. Je kan dan rond de 400Watt vermogen uitkomen, en kan dan recht omhoog. Voorwaarde is wel dat je de motor niet minuten achter elkaar op "vol-gas" laat draaien, maar dat is voor jou zo te lezen niet de bedoeling.
De regelaar die je hebt meegekregen is prima. Echter zal je de bij 45A zeker moeten ophouden. Een regelaar die meer stroom kan verwerken is geen enkel probleem. Dan kan je die evt. ook nog gebruiken voor een ander model. Het gewicht kan hooguit een probleem zijn, maar het is een klein verschil.
De accu die je hebt is wat aan de kleine kant. De capaciteit is wat laag. Hoeft geen probleem te zijn, maar een hogere capaciteit betekent langere vliegtijd. Grootste voordeel is dat een zwaardere accu meer stroom kan leveren. En heeft ook aan langere levensduur.
Je zou dus kunnen overwegen om een zwaardere accu te kiezen die meer stroom kan leveren. Rond de 2500mAh 20C bijvoorbeeld.

Over de specificaties van de robbe-motoren: Een borstelloze motor kan ongeveer 3Watt per gram leveren continue. In dit geval is dus ongeveer 318Watt. Kortstondig kan je daar boven gaan zitten. Dat is geen enkel probleem als je de temperatuur controleerd. Boven de 45A zou ik echter niet gaan.

Zo'n hotliner vergelijken met een rakettenwurm is zeer waarschijnlijk een niet eerlijk vergelijk. Ik ken de hotliner die jij hebt natuurlijk niet. Maar de rakettenwurm is een wedstrijdkist, waarin echt een absurde aandrijving wordt gedaan. De stromen zijn inderdaad tegen de 300A aan. Echter motor, regelaar en accu kunnen ongeveer maar de helft aan... Over levensduur van de accu wil je het dan niet hebben. En dat zijn dan dure pakketen van 30C continue. Ook half-gas kan niet gevlogen worden, want dan fikken de regelaars door...
Het kan echter wel, alleen moet je goed weten waar je mee bezig bent. Door de hoge vleugelbelasting heb je ook veel ruimte nodig om te landen. De minimale vliegsnelheid ligt nog erg hoog. Allemaal niet erg praktisch voor de lol dus.(en al helemaal niet goedkoop.)

Nog even over jou setup. Ik zou met een buitenloper gaan vliegen. Een binnenloper draait meestal een kleinere prop, zodat je weinig trekkracht hebt. Je hebt juist veel trekkracht nodig. Bij het aanduiken van grote hoogte(met motor uit!) zal je je juist snel vliegen.
Ik zou de motor die je nu hebt houden. Regelaar kan je evt wisselen met een kleinere, maar mocht je nog een keer een zwaardere motor willen uitproberen, dan heb je ook weer een andere regelaar nodig. Dus mocht deze in de romp passen dan zou ik deze houden.
De accu kan wel iets zwaarder, rond de 2500-3000mAh 20C zou ik kiezen.
Het gevaar van een grote accu is wel dat je heel lang blijft vliegen, waardoor de motor maar warmer blijft worden.
Alvast veel plezier bij het vliegen toegewenst.

groeten,
Michiel

ps. Je nieuwe mail kwam terwijl ik deze aan het typen was, dus het is een beetje rommelig geworden.
ps2. Ik vind het prima om het op het forum te zien. Echter krijg je waarschijnlijk wel veel setups geadviseerd, en zie je misschien door de bomen het bos niet meer.

Hoi Ron,
Bij bovenstaande eigenlijk weinig toe te voegen.
Ik heb even de foto's voor je verkleind en geüpload:
33948c981f28db13.jpg

33948c981f2bf41e.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb besloten te kiezen voor licht.
Ik houd de buitenloper en de align-accu, en ruil de regelaar om voor een lichtere roxxy BL845-6 . Motor, accu en regelaar zijn dan mooi in balans.
Nu ruimte en gewicht opofferen omdat ik dan in de toekomst misschien die dikke Hype kan gebruiken vind ik geen goede afweging. Ik heb nu deze toepassing en voor deze moet het kloppen.
Rob, ik bel je nog even voor de regelaar.
Bedankt voor het meedenken.

Back