Aangegeven hoogte relingpaaltjes

Ik vraag me af of de hoogte die winkeliers opgeven bij hun messing relingpaaltjes de afstand is van uiteinde tot uiteinde. Of wordt er gemeten vanaf het deel dat boven het dek uitsteekt (dus minus het "bevestigingsdeel").

Arjan

Goei vraag, ik zou denken het stuk dat boven het dek uitsteekt. eigenlijk nog nooit nagemeten omdat het ook nooit exact is wat je moet hebben. Ze zijn altijd wel een mm te hoog of te laag. Vind het belangrijker of het 1, 2 of 3 dwars...( hoe noemt het nu ook weer :) heeft overeenkomstig met het origineel model.

Merci Marc. Er zitten twee verschillende formaten Graupner Relingstützen bij mijn vintage Graupner Elke kit maar er ontbreken er nogal wat. Vooral van de kortere variant met 1 gat die gemeten vanaf het dek 13 mm hoog zijn. De enige info die in de onderdelenlijst staat bij deze korte paaltjes is een oud bestelnummer 482 en de aanduiding "halbhoch". De hogere twee gaten paaltjes in mijn kit (bestelnummer 450/3) zijn gemeten vanaf het dek 26 mm dus dat van dat halfhoog lijkt wel te kloppen. Als ik hier op afga zou ik inderdaad concluderen dat je de afstand moet meten minus het bevestigingsdeel. Het bevestigingsdeel van de lange paaltjes is namelijk langer dan het bevestigingsdeel van de korte.

Mocht iemand toevallig nog een stel van die Graupner 13mm bestnr. 482 paaltjes hebben liggen dan neem ik die graag over.

Groet,

Arjan

Back