Aangegeven waarde lipo

Hallo Allemaal,

Een lipo mag, pakweg 75-80% van zijn capaciteit ontladen worden, ik ging er dus vanuit dat een 2200 mah lipo zo`n 1700 mah mag leveren.
Echter iets wat ik onlangs las, bracht mij aan het twijfelen, is nou de aangegeven 2200 mah het vermogen wat je mag gebruiken, of moet je daar die +/- 25% vanaf halen zodat je op die 1700 mah bruikbaar vermogen komt.
Bedankt voor info.

Als er op de accu 2200 mAh staat dan is dat 't vermogen dat in de accu opgeslagen kan worden. Je mag daar dan 80% van gebruiken.

Meten hoeveel je verbruikt per min (5 min vliegen en dan laden) en dan een timer instellen zodat je weet wannneer je op de 80% zit.

De aangegeven waarde is voor wat ik heb gemeten ongeveer gelijk aan het totale afgegeven vermogen bij een belasting van 3C tot 6C met een afslagspanning van 3V/cel.

Dus als je een 3S1P 2200mAh LiPo hebt, dan kun je die ontladen met bijvoorbeeld 10A. De ontlader slaat dan af bij 9V (3x3V) en de afgegeven capaciteit geeft dan nagenoeg 2200mAh aan. Ik heb dit met diverse accus's van 2S 350mAh tot 5S 4000mAh getest en keer op keer blijkt dit te kloppen. Voorwaarde is dat je kwalitatief goede cellen hebt. Goedkope chinese cellen leveren (soms) aanmerkelijk minder dan bijvoorbeel Kokam of, zoals ik heb, Graupner cellen.

De uiteindelijke capaciteit is dus nog wel meer dan op de accu staat, maar je bevindt je dan wel in het risisco-gebied van de LiPo's. :?

@ sleurhutje, hmm dat verklaart waarom ik (in balance mode) soms ver over de 2100, bijna 2200 mah kan laden... terwijl mijn lipo nog steeds prima is?
Het is dus voor mijn gevoel een soort schemergebied.

ho let op hier worden 2 dingen met elkaar verward

Wat je in een accu propt geeft verre van aan wat de capaciteit van de accu is. Hou hier rekening met dat er warmte verlies optreed bij het laden, weerstands verlies etc etc.

Er kan tot wel 400mA en meer in warmte opgestookt worden bij het laden. Wat er uit een accu komt (ontladen) is vele malen belangrijker, en zegt meer over de capaciteit van de accu.

Echter punt 3 is of dat de interne weerstand en spanning ook stabiel blijven, maar dit komt pas bij de hele dure laders aan pas.

@ sleurhutje, hmm dat verklaart waarom ik (in balance mode) soms ver over de 2100, bijna 2200 mah kan laden... terwijl mijn lipo nog steeds prima is?
Het is dus voor mijn gevoel een soort schemergebied.
Nee, wat Cheeta zegt. Het gaat om wat je eruit kunt trekken tijdens het ontladen. Bij het laden speelt inderdaad de interne weerstand, met als gevolg warmteontwikkeling, een grote rol. En ook de temperatuur van de cellen kan tot gevolg hebben dat er meer of minder geladen wordt (ook dat heeft met de interne weerstand te maken).

Dus alleen met ontladen kun je redelijk de capaciteit bepalen. Maar zelfs dan is het nog indicatief. Ik meet altijd bij kamertemperatuur (20/21°C) en meet met een Graupner Ultra Duo Plus 50 (max. 10A ontladen).

Maar als wat je erin stopt zo onnauwkeurig is, dan is ook uitrekenen hoeveel je in bv 5 minuten vliegen verbruikt (want dan kijk je hoeveel er daarna ingaat) erg onnauwkeurig, dus een timer ook?

Maar als wat je erin stopt zo onnauwkeurig is, dan is ook uitrekenen hoeveel je in bv 5 minuten vliegen verbruikt (want dan kijk je hoeveel er daarna ingaat) erg onnauwkeurig, dus een timer ook?

Zo'n LiPo spanningsindicator op je skids plakken is een handig hulpmiddel. Geeft de spanning per cel aan (onbalans) en de totale spanning. Als die totale spanning of spanning van een specifieke cel onder de 3V komt, dan wordt het tijd om te stoppen. ;)

Het opladen van een lipo geeft wel degelijk een goede indicatie van wat er ook echt uitgehaald is. Een NiCd of NiMh cell laadt inderdaad met grote verliezen maar een Lipo komt erg dicht in te buurt. Als ik mijn lader laat cyclen komen de waardes heeel dicht bij elkaar in de buurt. Als je met grote stromen en lipo ontlaadt (normaal vliegen) dan wordt het verschil groter maar nog steeds geldt dat wat erin gaat niet meer mag zijn dan 80%.

De spanning van de lipo na 't ontladen (vliegen) is 't belangrijkste en die kun je meten. Nu blijkt dat als je de lipo niet meer dan 75 a 80% ontlaad dat je dus goed zit met de spanning.

Maar om dus op een timer te kunnen vliegen moet je dus de accuspanning meten na bv 5 minuten vliegen en niet kijken hoeveel er in gaat. Deze spanning zou je dan moeten meten in belaste toestand en mag niet lager zijn dan 3 V. Is de spanning na 5 minuten nog veel hoger dan vlieg je de volgende keer 1 minuutje meer.

Een knappe regelaar die je motorvermogen tempert op het moment dat je accu onder de ingestelde spanning komt bij belasting (die van mij staat op 2,9V/cel) is ideaal. Ineens lukt het niet meer om vertikaal te stijgen maar crashen als gevolg van uitvallen van de motor heb je dan niet. Je kunt tot half gas nog rustig de landing inzetten en veilig landen.

Met een heli is dat wat lastiger maar je kunt het zo instellen dat je toerental iets zakt en je merkt dan dat je toch redelijk vlotjes moet landen. Dat kun je dan toch nog gecontroleerd doen.

Verder is het zo dat als je een leeg-rakende LiPo flink belast de spanning altijd lager wordt. Op dat moment wordt het tijd om de accu te wisselen. Dan is de accu zeker nog niet leeg maar de aangegeven capaciteit is wel verbruikt. Dus in dat opzicht klopt die 75-80% ontlading wel. ;)

Ben 't helemaal eens met sleurhutje alleen moet je uitkijken als je erg rustig vliegt. De accu zal dan minder belast zijn waardoor dus ook de spanningsval minder is. Je vliegt dan de accu wat verder leeg.

Ben 't helemaal eens met sleurhutje alleen moet je uitkijken als je erg rustig vliegt. De accu zal dan minder belast zijn waardoor dus ook de spanningsval minder is. Je vliegt dan de accu wat verder leeg.
Hehe, bij mij krijgt die accu de kans niet rustig leeg te gaan. ;) :rolling: :D

TrueC = TC

http://www.truec.org/tc-tested.html
Willkommen bei TrueC, der neue Standard zur Bemessung der Belastbarkeit von Lithium Polymer Akkus. Diese Internetseite entstand aus einer einfachen Notwendigkeit: Die C-Angaben auf vielen Lipo Akkus haben sich sehr zu unserem eigenen Ärger als reines Wunschdenken der Hersteller entpuppt.

Back