Aanhanger/Autoambulance

Discussie in 'Bouwverslagen - Auto's' gestart door Probie, 10 jan 2010.

  1. Probie

    Probie

    Lid geworden:
    23 sep 2009
    Berichten:
    114
    Het is al een tijdje koud, er ligt sneeuw buiten en het komt uit de lucht. Ik kan dus niet rijden. Dan maar een bezigheid verzinnen.
    Aangezien ik met twee auto's rij (Slash en E-maxx) en niet beide kan dragen met een controller en andere divers spul, dacht ik aan een autoambulance/aanhager.
    Totaal nutteloos, hoor ik al roepen. Maar toch.

    Ben gaan kijken op het net en zag wat leuke ideeën. Maar ik wil toch een eigen draai er aan geven met leuke details er bij en er aan.

    Had nog een oud auto'tje staan en heb eerst de wielen er af gesloopt; zo had ik een begin.

    Voor het prototype/mock up maak ik gebruik van bijna alles wat ik in de schuur/huis kan vinden; het is dan makkelijker om iets te veranderen. Dus voor het frame heb ik 15X15mm hout gebruikt, omdat het uiteindelijke model ook van 15X15X1mm rechthoekig stalen buis wordt gemaakt.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Voor het oprij gedeelte had ik nog wat hoekprofiel van aluminium liggen. Deze aan elkaar gemaakt met popnagels, want als het niet goed is, kan ik het makkelijk uit elkaar halen.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Ik heb een stuk plaataluminium gehaald bij Praxis waar profiel op zat voor het rij gedeelte. Dat kon ik laten knippen op maat, want als ik het zou zagen met een decoupeerzaag, zou ik het nooit echt recht krijgen.
    Het paste precies;

    [​IMG]

    Toen ik het met popnagels vast had gezet, staken de popnagels er wat ver uit aan de onderkant. Ik heb ze weer weggehaald, en in de onderkant de gaten opgeboord tot 5,5mm. Op deze manier zaten ze wat dieper en heb de restant met een vijl weg gehaald.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Ik kan het frame laten lassen op werk, dus moet even een tekening maken op schaal en dat laten afwerken.

    Wordt vervolgd!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  2. Bramus620

    Bramus620 Guest

  3. SCRT Pilot

    SCRT Pilot Guest

  4. Probie

    Probie

    Lid geworden:
    23 sep 2009
    Berichten:
    114
    Dank je, en welkom op het forum.

    Què "Haha"????
     
    Laatst bewerkt: 11 jan 2010
  5. SCRT Pilot

    SCRT Pilot Guest

    Gewoon, geinig om te zien, wordt ik vrolijk van.
    (niet om te spotten oid)
     
  6. Probie

    Probie

    Lid geworden:
    23 sep 2009
    Berichten:
    114
    Een kleine update;
    Een deel erbij gemaakt;
    [​IMG]

    En aangezien er misschien wat schokkerig gereden kan worden, een opvang voor de ergste schokken. Let wel, het is nog een prototype van hout, het metalen gedeelte komt nog.
    [​IMG]

    Ik had nog een beetje tijd over, en dacht dat er eigenlijk ook een gereedschapskist bij moest komen. Ik had nog wat dik karton over, dus dacht; "Waarom niet?" Dit is het voorlopig resultaat;
    [​IMG]
    [​IMG]

    Maar wat is nu een kist die je niet af kan sluiten? Dus er moest een slot op. Liefst een die open en dicht kan. Deze is ook van karton, eerst kijken of het werkt;
    [​IMG]

    Het werkte, dus dan maar even een proberen van zink (fijn spul om mee te werken);
    Dit zijn de onderdelen;
    [​IMG]

    En zo moest het werken;
    [​IMG]

    En in elkaar gezet;
    Slotje dicht;
    [​IMG]
    Slotje open;
    [​IMG]
    Ik ben niet echt tevreden er mee (het is niet vierkant), misschien moet ik wel een andere maken. Het probleem is dat het maar 10mm vierkant is en 3mm dik. Maar ja.

    Straks even de gereedschapskist maken. Zit te denken dat er een goed scharnier aan moet komen, maar ook de onderdelen van de afsluiting moeten werken.

    Update volgt.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  7. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    zo'n slotje van een reiskoffer is je te groot zeker? Werkt anders wel.
    Scharnieren van sigarenkistjes en zo doen het goed.
    Mooi alvast.
     
  8. Probie

    Probie

    Lid geworden:
    23 sep 2009
    Berichten:
    114
    Bedankt, maar ik probeer het allemaal een beetje op een schaal van 1/10 te houden, dus een reiskofferslotje is echt te groot.

    Update van de koffer komt.
     
  9. Mark-013

    Mark-013

    Lid geworden:
    10 jul 2007
    Berichten:
    306
    Locatie:
    Tilburg
    Goed bezig!!
     
  10. Probie

    Probie

    Lid geworden:
    23 sep 2009
    Berichten:
    114
    Zo, even bezig geweest met de gereedschapskoffer. Was niet echt makkelijk. Ik had het bijna af, en met het insolderen van de laatste zijkant, wordt alles een beetje te heet, en pleurt de hele kist uitelkaar. Beetje boos. Het begin zag er zo goed uit;
    [​IMG]

    [​IMG]

    Dus dan maar hoekjes buigen en er in solderen. Dat ging goed. Het geheel had ik binnen een paar uur in elkaar.
    Afmetingen van de kist; 100mm breed, 50mm hoog en 50mm diep.
    De randen van de deksel zijn gebogen en de hoekjes zijn dicht gesoldeerd.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Het slotscharnier kan open en dicht draaien, zoals het ook hoort.
    [​IMG]

    [​IMG]

    En met het slotje er op. Het past precies.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Moet nog een bakje maken voor de andere kant van de trailer; daar zal waarschijnlijk een jerrycan, een krik en andere attributen komen te liggen.
    Zo zal ik ook een brandblusser moeten fabriceren.
    Ik weet dat er hier en daar wel wat miniaturen te koop zijn, maar daar waar mogelijk wil ik zo veel mogelijk zelf zien te maken.

    Dus als er anderen zijn die tips, suggesties, ideeën etc hebben hoe je kleine dingen kan maken om het zo veel mogelijk gedetailleerd kan houden (en dan zit ik echt te denken aan een schaal van 1:10!!), GRAAG!! Ik sta open voor (rieële en uitvoerbare) suggesties.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
    willum vindt dit leuk.
  11. mark

    mark Guest

    Reservewiel?
     
  12. Probie

    Probie

    Lid geworden:
    23 sep 2009
    Berichten:
    114
    Goed idee, Mark, is het niet voor het feit dat ik maar 4 wielen op mijn oude auto had en dus geen gelijkwaardig reservewiel heb.
    Maar het is iid een leuk idee! :thumbsup:
     
  13. mark

    mark Guest

    Wat voor auto'tje heb je de wielen dan afgehaald?

    Mss dat iemand er nog eentje voor je heeft.
     
  14. Probie

    Probie

    Lid geworden:
    23 sep 2009
    Berichten:
    114
    Gesloopt van dit ding. Begaf het een paar jaar geleden. Maar wees gerust, hij heeft niet geleden, gewoon zachtjes ingeslapen.
    [​IMG]

    Moet nog wel een zwenkwiel (of hoe heet dat wiel aan de voorkant????) hebben. Het moet eigenlijk ook omhoog en naar beneden en kunnen draaien.

    Eerst maar eens kijken hoe ik de brandblusser maak, en of ik dat ding op maat kan krijgen. Het zou zo'n 12-15mm dik en 40mm hoog moeten worden.
    Kom ik ook wel uit.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  15. p v loon

    p v loon

    Lid geworden:
    21 mrt 2009
    Berichten:
    204
    mooi project! zielig autotje :p
     
  16. mark

    mark Guest

    Mischien een idee om je zwenkwiel omhoog en omlaag te laten gaan:
    Kijk eens naar het systeem van Bruder, niet het meest realistische, maar wel simpel en makkelijk.

    En anders klooien met draadeind.
     
  17. niels danenberg

    niels danenberg

    Lid geworden:
    21 mrt 2008
    Berichten:
    337
    Locatie:
    Hoogwoud
    mooi werk!

    Voor die brandblusser zou je misschien een dop van labello kunnen gebruiken. Heb het even opgemeten, deze zijn alleen wel rond de 17mm. Voordeel is wel dat ze een ronde bovenkant hebben, en ze zijn langer dan 40mm dus in te korten.
     
  18. NiTrO

    NiTrO

    Lid geworden:
    1 dec 2002
    Berichten:
    1.130
    Locatie:
    nevele
    heel mooi wat je daar zoal maakt!!

    keep up the good work!

    greetz
     
  19. SCRT Pilot

    SCRT Pilot Guest

  20. Probie

    Probie

    Lid geworden:
    23 sep 2009
    Berichten:
    114
    Ben ik al mee bezig! Het prototype werkt(?) Maar ben even gaan kijken op "Bruder" via google; werd doodgegooid met sites van hun. Misschien kan je een link doorsturen met specifieke gegevens?

    Labello ken ik niet (ik ben wel een beetje labiel om met dit project te beginnen). Dus hoe en wat is het??

    Dank U.

    Brilliant!! Heb ik nog niet aan gedacht :hammer:. Moet kunnen!
     

Deel Deze Pagina