Aanjagermotor in sleepboot

Discussie in 'Bouwtips varende modellen' gestart door Roel van Essen, 17 jan 2015.

  1. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    je link klopt niet

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. Bluey

    Bluey

    Lid geworden:
    21 mei 2014
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Amersfoort
    inmiddels wel, ik had hem al aangepast maar je was me net voor ;-)
     
  3. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Er is over "mijn" rookgeneratoren al een draadje, met daarin links naar anderen:
    gloeiweerstand-voor-rookgenerator

    De bouw is heel simpel:
    aluminium elektronicakastje van Conrad (met bovensluiting dmv schroeven.
    2 bussen en pennen voor contact
    sneldraaiende computerventilator
    vermogensweerstand afhankelijk van voltage (kun je berekenen)

    1) Boor in het Canradkastje achtereenvolgens de gaten voor:
    * luchtinlaat en bevestigingsgaten ventilator (middels een zelfgemaakt sjabloontje)
    * Aansluiting contactbussen
    * uitlaat
    *snoertje voor ventilator

    * Plaats de bussen in de gaten en schroef ze vast.
    * Soldeer in het kastje, tussen de bussen, de vermogensweerstand (keramische mantel vooraf verwijderen)
    Omwikkel de weerstand met een paar lagen glasvezeldoek (losjes)
    Wikkel om dat glasvezeldoek een paar strengen nylon kabel (losjes) en laat de uiteinden op de bodem van het bakje bungelen
    * Schroef de ventilator op het kastje en voer de draad naar binnen toe
    * sluit de draad aan op de bussen (let op polariteit; sluit je 'm verkeerd om aan, draait de motor niet!)
    * Maak draad vast aan de comtactpennen en plaats die in de bussen
    * monteer een (messing??) pijpje op het gat van de rookafvoer
    * Op het pijpje voor de rookafvoer naar eigen smaak en keuze de pijp richting schoorsteen. Kan van messing, kunststof pijp of siliconenslang zijn; het geheel wordt niet heter dan handwarm.
    * Vullen met olie, gloeispiraal boven de vloeistof. Niet er in.

    Buiten het model proefdraaien:
    werkt de fan niet? polariteit omwisselen.
    Fan werkt wel, maar geen rook: te weinig olie - of teveel olie - of geen goed contact tussen bussen en weerstand

    Als je een rookgenerator wilt hebben die lang rookt: een hoog type bakje gebruiken, maar dan ook voorzien van slingerschotten. Anders klotst de rookvloeistof tijdens het varen steeds over je weerstand, waardoor deze sterk afkoelt en (even) geen rook genereert.

    wat een verhaal weer... Sorry heb nu even geen foto's...
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 nov 2015
  4. Bluey

    Bluey

    Lid geworden:
    21 mei 2014
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Amersfoort
    thx roel! ga ik zeker proberen als de hamburg klaar is
     
  5. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Roland en Roel, Kijk een beetje uit met dit soort constructies. Het lijkt veel op de branderpot met ontstekingsmechanisme van mijn bootkachel (Ardic Minimax). Die kon bij onvoldoende hitte (spanning) ook mooie rookwolken produceren. Wanneer de weerstand te heet wordt en gaat werken als een gloeispiraal heb je zo de boel in de fik. Wel spectaculair, maar dat kan niet de bedoeling zijn. Gebruik geen petroleum of gasolie bij gebrek aan beter. Die producten hebben een heel lage zelfontbrandingstemperatuur. Succes ermee verder. Groeten, Klaas
     
  6. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Klaas, dank voor je bezorgdheid. Ik denk wel ongeveer te weten wat ik doe;).
    Ben HVK, op de hoogte van vlampunt, brandpunt en ontstekingstemperatuur en dat soort zaken.
    Systeem heb ik uitgebreid getest. Tot en met een gasbrander boven de uitlaat aan toe. Het werkt ondertussen reeds twee jaar in mijn Titanic en in mijn Parrot zonder problemen.

    Natuurlijk ben je nog stommer van het paard van Onze Lieve Heer (en dat was een ezel!!) als je als rookvloeistof petroleum o.i.d. gebruikt.
    Overigens: de rook uit de schoorsteen zit qua concentratie onder de LEL. (Uitgetest met een soldeerbrander boven de schoorsteen: er komt een dun flakkerend vlammetje boven de schoorsteen zolang je de brander in de rook houdt. Haal je de brander weg, is het vlammetje ook meteen uit. Kruipt niet de schoorsteen in.)

    En STEL dat er fik in de rook generator uitbreekt:
    het eerste was er aan gaat is de draad richting vermogensweerstand en ventilator(=dus geen hittebron en geen geforceerde luchttoevoer meer).

    Overigens ook uitgetest wat er gebeurd als er in het (aluminium!!) bakje toch brand komt als de ventilator uit is:
    Rookvloeistof bewust in de hens gestoken met een lont er in:
    de brand dooft binnen twee seconden vanzelf door gebrek aan zuurstof.

    Ik ga natuurlijk geen model waar ik een jaar aan gewerkt heb, blootstellen aan een risico...:murder:
     
  7. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Roel, Bedankt voor je toelichting/aanvulling. Kan ieder zijn voordeel mee doen. Gr. Klaas.
     
  8. Boris100

    Boris100

    Lid geworden:
    17 mei 2012
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Nederland
    Rookvloeistof ? Dat is gewoon paraffine olie, zit ook ik rookgenerators.
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.782
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nu kan ik heel onnozel zijn.... maar het gaat toch ook over rookgenerators?

    En daar kun je verschillende vloeistoffen voor gebruiken, de ene is wat geschikter dan de andere, en de ene is wat minder slim om te gebruiken dan de andere....

    Groet, Bert
     
  10. Boris100

    Boris100

    Lid geworden:
    17 mei 2012
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Nederland
    Laatst bewerkt: 19 mrt 2015
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.782
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Op mijn e-sigaret staat dat dat water en glycol (welke glycol staat er niet bij) is....

    Volgens mij is parafine olie een soort lampolie (vrij dicht tegen het amerikaanse kerosine aan) en die zou ik niet graag in verdampte vorm in willen ademen.

    Maar ik kan me vergissen...

    EDIT: de enige verwijzing die ik vind naar specifiek paraffine olie, is dat het naast teer en creosoot-olie, een bijproduct was van het produceren van turfcokes.
    Daarnaast vind ik alleen maar verwijzingen met "paraffine" richting inderdaad kerosine,- en lampolie achtige stoffen.

    Ik denk dat je in de war bent met iets anders....

    Groet, Bert
     
  12. Boris100

    Boris100

    Lid geworden:
    17 mei 2012
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Nederland
    Wiki:

    <>
    Ten slotte komt het voor in medicijnen tegen hielkloven (uitdroging van de voet) en sommige huidcrèmes.</>
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.782
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja, maar dat zegt niks.... vaseline wil je ook niet eten, wordt voor hetzelfde gebruikt. En ik ken nog wel honderd andere middeltjes die je probleemloos op je huid kunt smeren voor het een of ander, maar die moet je ook beslist niet binnenkrijgen...

    Dat is niet hetzelfde als dat je het probleemloos in dampvorm kunt inhaleren....

    Paraffine lost niet op in water, dus als je het in dampvorm inhaleert bedekt het je longblaasjes met een laagje wax, en dan stik je.
    De meeste glycolen lossen volledig op in water en worden dus door het longvocht afgevoerd.

    Groet, Bert
     
  14. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Dat ben ik niet met je eens. In de DATASHEET staat duidelijk dat het brandbaar is en dat je het verwijderd moet houden van hitte bronnen.
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.782
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat is een tricky verhaal....

    Polyethyleenglycol zelf brand niet....

    Boven een bepaalde temperatuur valt het uit elkaar, en die componenten branden wel.... Vrij goed zelfs, ALS ze eenmaal branden. Maar de makkelijkst brandende component ontbrand pas bij 420 graden, en dat is een fors stuk hoger dan dieselolie, zelfs een tikkeltje hoger dan benzine.
    Merk namelijk op, dat er wel een smeltpunt, een vlampunt en een temperatuur van zelfontbranding is gegeven, maar GEEN kookpunt of traject. M.a.w: het ontbindt al vóór die tijd.

    Dus heel strikt genomen, is de stof zelf onbrandbaar, maar dat is natuurlijk lood om oud ijzer als je een vat van die rommel in je brandende schuurtje hebt staan.

    Voor gebruik in een rookgenerator zal het gerust veilig zijn, denk ik...

    Maar kom, we vervuilen Roel zijn draadje nu wel heel erg...

    Back on topic?

    Groet, Bert
     
  16. Bluey

    Bluey

    Lid geworden:
    21 mei 2014
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Amersfoort
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.782
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hoofdbestanddeel diëthyleenglycol....

    http://www.produktinfo.conrad.com/d...9999/590775-SI-01-de-NEBELFLUID_NORMAL_1L.pdf

    Behoorlijk link spul (bij orale opname) wat vroeger veel in cosmetica etc zat, en door chinese "medicijnproducenten" ook wel in medicijnen en tandpasta verwerkt wordt.
    Zijn heel wat mensen aan doodgegaan en heeft in Amerika eind jaren dertig tot extra wetgeving geleid...

    Conrad zegt dat het niet giftig is....

    Vroeger hadden we dat aan boord voor Phenol-reizen: dat veroorzaakt heftige brandwonden, die je dan onmiddellijk met MEG, DEG of PEG in zou moeten smeren.
    Maar dat mag niet meer, want het bleek niet echt veilig...

    Groet, Bert
     
  18. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    (Bert ik snap je regel :yes: )
    Hun eigen productblad zegt op mijn beeldscherm wel ietsje andere dingen. :confused::confused:


    4. Erste - Hilfe - Maßnahmen
    Allgemeine Hinweise: Bei normaler Verwendung keine akuten Gefahren zu erwarten.
    Nach Einatmen: Für Frischluft sorgen. Bei Beschwerden ärztlicher Behandlung
    zuführen.
    Nach Hautkontakt: Bei Berührung mit der Haut sofort abwaschen mit Wasser.
    Kontaminierte Kleidung wechseln.
    Nach Augenkontakt: Sofort vorsichtig und gründlich mit Augendusche oder mit Wasser
    spülen.
    Nach Verschlucken: Sofort Wasser nachtrinken. Bei Symptomen von Unwohlsein sofort
    Arzt aufsuchen.


    5. Maßnahmen zur Brandbekämpfung
    Geeignete Löschmittel: Das Produkt ist nicht brennbar.
    Umgebungsbrand mit Schaum, Löschpulver, Kohlendioxid
    oder Wassersprühstrahl löschen.
    Besondere Gefährdung durch den Stoff, seine Verbrennungsprodukte oder entstehende Gase:
    Keine besondere Gefährdung bekannt.
    Besondere Schutzausrüstung bei der Brandbekämpfung:
    Explosions- und Rauchgase grundsätzlich nicht einatmen.
    Umgebungsluftunabhängiges Atemschutzgerät verwenden.

    Lijkt me niet iets om op een zolderkamer te gaan zitten proberen in een rookgenerator.
     
  19. Bluey

    Bluey

    Lid geworden:
    21 mei 2014
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Amersfoort
    ..........maar het was toch ook de bedoeling om dit als rookvloeistof in een varend schip te gaan gebruiken en niet om het op een zolderkamer te gaan zitten inhaleren ?:confused:

    Het ging er in eerste instantie om dat je schip er niet van affikte. Deze rookvloeistof wordt ook tijdens concerten gebruikt en in discotheken. Ook wordt het gebruikt in stoomtreintjes die ik al jaren zonder blijvend letsel op mijn zolderkamer heb rijden
     
  20. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe

Deel Deze Pagina