Aanjagermotor in sleepboot

Discussie in 'Bouwtips varende modellen' gestart door Roel van Essen, 17 jan 2015.

  1. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    12.736
    Locatie:
    Betuwe
    Even de stookplaat schoonbranden... :rolling:
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. k-k

    k-k

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    4.383
    Locatie:
    Oostvoorne
    Roel, Met de aanjager van de schroef is niets mis. Power zat! Enig idee waarom er bij volle kracht maar zo'n flauw pluimpje rook uit de schoorsteen komt? Het is net of de aanjager van van de rookpot voor volle kracht niet veel puf heeft. Of zijn de rookkanalen te lang zodat de boel condenseert? Maar je zult niet opgeven denk ik eer een een flinke pluim wordt geproduceerd. Succes verder met deze krachtpatser. Gr. Klaas.
     
  3. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    12.736
    Locatie:
    Betuwe
    Hoi Klaas

    Bij de ene rookgenerator heb ik waarschijnlijk een te zwak fannetje erop gezet.
    Ben nog bezig om een en andere te perfectioneren.
    Verder voer het model op deze foto op volle kracht tegen de wind in...
     
  4. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.567
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Kijk niet raar, als de wind langs het model drukverschillen creeert die de fannetjes tegenwerken. Probeer eens de windkokers functioneel te krijgen om dat op te heffen, die fannetjes kunnen niet heel veel drukverschil overwinnen namelijk....

    Groet, Bert
     
  5. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    12.736
    Locatie:
    Betuwe
    Kortom:
    de inlaatkokers op het opbouw werkend maken?
    Een beetje overdruk in de romp maken?
     
  6. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.567
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Yup.... of in elk geval, voorkomen dat er negatieve druk is: je schoorsteen heft nu eenmaal geen "natuurlijke trek", en die damp oogt alsof het zwaarder is als lucht (stijgt niet verder als het de pijp uit is).

    Kun je ook mechanisch doen: extra fannetje wat naar binnen blaast.

    Maar gewoon werkende windkokers zou al voldoende moeten zijn... De lucht die je met de rook naar buiten blaast, moet toch ergens vandaan komen....

    Groet, Bert
     
  7. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    18.653
    Locatie:
    H&NF
    dit soort dingen

    [​IMG]
    (het is "de" opbouw, maar dat geheel terzijde)
     
  8. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.817
    Locatie:
    Flevoland
    Het ratelen als je vol gas geeft (of beter, 70%) is dat van de motor? Net of er iets gaat resoneren dan.

    Vaart verder zeer netjes.
     
    Laatst bewerkt: 14 apr 2015
  9. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    12.736
    Locatie:
    Betuwe
    De damp is inderdaad zwaarder dan lucht. En de onderzijde van de schoorsteen is dicht; alleen de twee openingen er in waar de pijpen vanaf de rookgeneratoren in komen... Dus als ik daar een opening in maak, en er een verbinding met een luchthapper op zet, zou de rook wat enthousiaster naar buiten moeten komen... (denkdenkdenk...)
    Klopt wel, want de onderzijde van de schoorstenen van R.M.S. Titanic zijn ook open...
    Gaan we proberen!

    ;)

    Klopt... tijdelijke afdekking van het voordek klappert.
     
  10. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.567
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Denk het niet.... want dan is het nog steeds het fannetje wat tegen een mogelijke onderdruk in, een damp die zwaarder is dan lucht, omhoog moet brengen.... De kans is groot dat de rook dan ook uit die luchthapper terug komt....

    Wat je eventueel kunt doen, is een fannetje onderin de schoorsteen plaatsen wat domweg lucht naar boven jaagt, en de uitgangen van de rookgenerator daar net boven in de schoorsteen uit laten komen....
    Dan heb je wat dunnere rook, maar wat meer snelheid er in, en ik denk (weet bijna wel zeker) dat dat veel realistischer over gaat komen....

    Want alleen als je kolen stookt heb je een dike walm uit de pijp die direct naar beneden zakt, in alle andere gevallen heb je een lichtblauwe tot witte dunne rook die met enige snelheid naar boven uitgestoten wordt...

    Groet, Bert
     
  11. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    18.653
    Locatie:
    H&NF
    :confused:
    Wij zetten de stoommachine van de geforceerde lucht gewoon langzaam, met oliestook.(dockyard boot)
    Moet je kijken hoe dat dan walmt.

    Alleen voor de foto dus nooit zo lang, moest zelf pijpen blazen en het koelwater was dan ook meteen stukken minder.
     
  12. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.567
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oh, oliestook met te weinig lucht walmt ook hoor....

    Jaar of 7, 8 terug een in elkaar gedraaide blower gehad, en de dike vette zwarte rook die er dan uit de pijp komt is ook niet misselijk, maar het valt letterlijk vanuit de pijp met een keurig pisboogje zo terug naar het wateroppervlak....

    Groet, Bert
     
  13. arthur 1

    arthur 1

    Lid geworden:
    25 jun 2010
    Berichten:
    79
    Locatie:
    temse belgie
    Roel .
    moet je deze aanjager nog ontstoren ? zo ja met wat .

    groetjes

    Arthur
     
  14. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    12.736
    Locatie:
    Betuwe
    Arthus: als je de motor van het schip bedoeld: nee, heb ik niet extra ontstoord.
    De reden? Dit is een héééééleboel-polige motor, die vonken minder op de koolborstels dan een doorsnee Speed 400 die er hard aan moet trekken.
    Bovendien vaar ik op 2,4 gHz, en die frequentie is sowieso wat minder kritisch op storing dan 27 of 40 mHz.

    Als je de fannetjes in de rookgeneratoren bedoeld: Nee, die ook niet. Dat zijn feite borstelloze motoren.
     
  15. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    12.736
    Locatie:
    Betuwe
    Met een paar "forumloze" dagen had ik iets meer tijd voor de modelbouw.
    Aan de hand van Bert z'n tips wat zaken veranderd.

    Beide blowers staan nu continue aan, als ik ze met een schakelaartje onderdeks tenminste aan zet.
    Een extra fan onder de schoorsteen gemonteerd.
    Deze fan wordt geschakeld door een servo, die met een v-snoertje mee loopt met de regelaar.
    Geen gas = rook komt lui en langzaam uit de pijp.
    Gas vooruit of achteruit = fan onder de schoorsteen schakelt aan, en de rook wordt nu "opgejaagd". Gaat met meer kracht "de pijp uit."

    Omdat de blowers op 14,4V draaien, en de fan onder de schoorsteen dus ook (staat op hetzelfde circuit) ging de rook me eerst véél te snel en te dun uit de schoorsteen.
    De onderzijde van de schoorsteen met een plaatje ABS wat dicht gemaakt, zodat niet de volle kracht van de fan de rook verdunt en er uit jaagt.
    Nu zie je wel het verschil, maar de rook blijft zichtbaar.

    Tevens een van de blowers voorzien van een nieuwe lont; de oude was "op".
    Nee, nog geen foto's; morgen wellicht.
     
  16. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.567
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Kun je de fan onder de schoorsteen niet parallel aan de motor schakelen? Gelijkrichter er tussen zodat hij altijd dezelfde kant uit loopt, maar verder proportioneel met het gas mee lopend?

    Dan krijg je "een puist" rook als je een keer de telegraaf door het dek heen duwt, en loopt de rook verder mooi gelijk met de snelheid: meer gas, meer rook....

    Groet, Bert
     
  17. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    12.736
    Locatie:
    Betuwe
    Moet jij je geen zorgen maken over het wel en wee van zojuist getrouwde dochterlief, :music: in plaats van over technische zaken te kwekken?

    Maar goed, dank voor de tip, eerst eens kijken hoe dit er uit gaat zien.
     
  18. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.567
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ach.... de trouwerij begon zo'n beetje 04:30 NL tijd (09:30 hier) en was tegen half drie lokaal (plm 09:30 's ochtends NL) al weer klaar....

    Aangezien de Mahjib ongeveer 500 meter lopen is (en gezien geen alcohol, KON er ook nog gelopen worden ;) ), was 10:16 reeds een prima tijd om effe te forummen, het stel was nog bezig zichzelf en de kadootjes uit de verpakking te pellen: het kapsel van de gelukkige bruid was dusdanig gecompliceerd dat alleen dat een beetje ontwarren ongeveer anderhalf uur kostte, maar dat was gelukkig bij de installatiekosten inbegrepen...

    En aangezien het meeste van het gebabbel hier me nog volledig ontgaat (gaat wel steeds beter, maar ben er nog lang niet), waren die drie minuten om effe een oplossing voor jou te verzinnen en in te kloppen, niet echt een problem....

    Groet, Bert
     
  19. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    12.736
    Locatie:
    Betuwe
    Terima kasih toean. Saya ingin kebahagiaan dan kesejahteraan cucu Anda.
     
  20. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.567
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Terima kasih kembali,

    ketika Anda memiliki mereka, saya berharap yang sama

    Maar ik geef zonder meer toe, dat google translate vaak mijn grootste vriend is hier.... Dat en mijn Van Dale pocket woordenboekje...

    Groet, Bert
     

Deel Deze Pagina