Aankoop hyro-plane rompje voor mn 3.5cc motor

• Topicstarter Topicstarter cobraspeed
  • Startdatum Startdatum
C

cobraspeed

Guest
Hey

k heb al n tijdje het plan om een 3.5cc motortje (luchtgekoelde protech Sx 21 8p Pull Start ) in een bootje in te bouwen. K heb dit rompje op het oog en vroeg me af of het geschikt was:

normal_marktplaats_013.jpg

normal_marktplaats_012.jpg

normal_marktplaats_008.jpg

normal_marktplaats_003.jpg

normal_1.jpg

K vind die uitholling achteraan nogal raar , heeft die een bepaalde functie bij dit soort boten??

Hebben jullie verder nog advies???

Sander

Geen enkele lucht gekoelde motor is geschikt voor een bootje.

@ big boat wat je zegt is niet helemaal waar een luchtgekoelde moter kan wel in een boot zolang deze maar niet is afgeschermt en er gewoon lucht langs de moter kan komen en wat heel verstandig is wat je kunt een grotere koelkop voor de motor kopen zodat hij beter koelt ok

greetz formi

idd een lucht gekoelde motor kan makelijk gebuit worden... vroeger vaarde men rond met gd2's die waren ook lucht gekoeld.

het gaat er om dat ie koeling krijgt . dus de koelkop boven het dek laten uitsteken of de boot open houden.

je kan er eventueel ook nog een koelspitaal om de koelkop wikelen.

greetz jaimy

De specificaties van een bootmotor zijn heel anders dan van een vliegtuig of auto.
Een automotor draait telkens heel kort hoge toeren, een vliegtuigmotor draait heel lang hoge toeren en een bootmotor zit daar ongeveer tussenin.
Omdat een automotor telkens maar zeer kort hoge toeren maakt wordt deze veel minder heet dan wanneer je de zelfde motor voor langere tijd hoge toeren laat maken.
Daarbij heeft een automotor een tandwiel overbrenging waardoor de motor minder zwaar belast (lees warmer) wordt.
Een vliegtuigmotor wordt zowiezo beter gekoeld door de prop, maar ook door de grotere hoeveelheid (koude) brandstof die door het carter en de cilinder gaat, omdat de motor haast altijd volle toeren draait.
Een vliegtuigmotor zal ook zeer slecht lopen in een boot of auto als je telkens in toerental wisselt, daar is de carburateur weer niet op gemaakt.
Maar iedereen heeft mijn zege om langs de waterkant telkens zijn bootje uit de vijver te vissen omdat hij voor de zoveelste keer is afgeslagen.

Die zit erin omdat dit soort bootjes met hydro-props varen.
Een hydro-prop moet lucht slaan anders haalt hij zijn toeren niet.
Aangezien de boot redelijk vlak is zou een schroefas te diep onder de boot komen te liggen en kan de prop nooit lucht slaan.

dus strut heel hoog tegen de boot zetten ? (k kan de flexas dus via de holte uit de romp laten komen of toch beter ervoor ? K heb namelijk wel al electro gevaren met een hydroplane maar daar kwam die as net onder de spiegel achteraan uit. Hoe zit dat hier dan.... Direct ook maaral even polsen naar een propje... suggesties ?

Sander

Het lijkt mij dat dit bootje is gemaakt voor een starre as, dus komt ergens uit de holte uit de boot.
Ik heb geen idee hoe groot het bootje is, maar je zal een propje van zo'n 35 a 40mm moeten hebben.

exacte afmetingen laat ik weten van zodra ik hem heb, hij is nu op de post...

een starre as op een benzinemotortje? K heb er geen ervaring mee, met nitro-bootjes , maar geeft dat de trillingen niet te veel door???

Alvast bedankt voor je advies BigBoat

Sander

Vroeger hadden we geen flex-assen en toen vaarden die bootje ook.

8) 8) 8) 8) 8) 8) 8)
de goeie ouwe tijd....

bedankt voor de tips . Er zullen waarschijnlijk wel meer vragen volgen als k aan de bouw begin.... tot dan

Sander

Hey

de romp is toegekomen en de bouw is begonnen... k heb ook even op xtremercboats gepolst een daar krijg ik het advies om een flexas te nemen... nu weet ik het eigenlijk niet meer. K zou in elk geval een setje , met roer , as en strut ineen , nemen .

En ivm het brandstoftankje , zet ik dat helemaal vooraan of beter op het zwaartepunt?

Sander

Back