aankoopadvies

Voor mijn dochter van 8 wil ik graag een RC buggy kopen.
Ze heeft een ervaring met speelgoed RC auto.

Eisen
buiten rijden
niet te snel
stevig
onderhoudsvriendelijk.

Ik twijfel tussen
Maverick ION XB 1:18 4x4 Truggy RTR
of
Absima 1/10 electro truggy AT1 4WD RTR

Ik denk omdat de 1:18 kleiner en minder massa heeft, ook minder snel stuk bij een crash gaat.
Weten jullie of er veel kwaliteitsverschil is tussen beide?
Andere tips ook prima 160 euro is wel echt max.
Ben zelf RC vlieger. Laders e.d. heb genoeg.

Voor mijn zoontje ga ik voor zijn 8ste verjaardag ook een rc truggy/buggy kopen. En in de winkel gaven ze me toch al de raad om een 1/10 te nemen dan,volgens hun kunnen die meer verdragen en minder vlug kapot,dan een 1/14 - 1/16 waar ik eerst ook in gedachte mee zat. Weet niet of het zo is,het is ook allemaal nieuw voor me. Anderzijds als je een 1/10 neemt kan je er zelf ook nog mee rijden ;-)
Hopelijk kan je hier wat mee...

Ik heb gisteren mijn zoontje een tamiya neo fighter gegeven. Hij vind het ook leuk en als hij het wat beter kan dan zou hij zelfs kunnen gaan meedoen met de tamiya cup

Ik zou nooit een 4x4 nemen als je niet veel onderhoud wilt doen: Veel complexere aandrijving waar nog meer aan stuk kan.

En idd. klopt het dat een schaal 1/10 robuuster is in de regel dan kleinere schalen zoals 1/16 en kleiner.
Tevens is het rijbeeld realistischer en in de regel ook beter te controleren (zonder stabiliteits electronica zoals AVC)

Verder zou ik zoeken naar dual rate op de trekker (snelheidsregeling) op de zender.
Hiermee kun je de maximale snelheid eenvoudig en traploos instellen. De meeste RTR combinaties hebben alleen dual rate op het stuur kanaal.

Sommige kits hebben deze instelling op de snelheidsregelaar van de auto zelf. Bij Traxxas kun je bijvoorbeeld maximaal 50% instellen met een knop op de ESC.

Ik heb - na de ellende die Nikko heet - mijn zoontje van 4 destijds op die manier leren rijden met een Arrma Fury.
Alweer drie jaar geleden, en de auto hebben we nog steeds. Erg robuust!

Dank voor jullie berichten en tips.
Denk dat absima prima is. Zag ook nog de ECX Roost erg mooi met de lampen en 1:18 wel. Iemand hiermee ervaring?

Ik zou nooit een 4x4 nemen als je niet veel onderhoud wilt doen: Veel complexere aandrijving waar nog meer aan stuk kan.

Ik noem een extra diff en wat aandrijf-assen nu niet echt complexer. Ook met de kracht op 4 wielen zal juist de slijtageslag per wiel meer beperkt worden.

En idd. klopt het dat een schaal 1/10 robuuster is in de regel dan kleinere schalen zoals 1/16 en kleiner.

Dat is totaal geen regel Genoeg 1:8 modellen die meer kunnen hebben dan een 1:10. De robustheid verschilt gewoon per merk/model.

Tevens is het rijbeeld realistischer en in de regel ook beter te controleren (zonder stabiliteits electronica zoals AVC)

Verder zou ik zoeken naar dual rate op de trekker (snelheidsregeling) op de zender.
Hiermee kun je de maximale snelheid eenvoudig en traploos instellen. De meeste RTR combinaties hebben alleen dual rate op het stuur kanaal.

Sommige kits hebben deze instelling op de snelheidsregelaar van de auto zelf. Bij Traxxas kun je bijvoorbeeld maximaal 50% instellen met een knop op de ESC.

Ik heb - na de ellende die Nikko heet - mijn zoontje van 4 destijds op die manier leren rijden met een Arrma Fury.
Alweer drie jaar geleden, en de auto hebben we nog steeds. Erg robuust!

Een dual rate is idd handig, vind ik zelf bij vliegen ook handig. Als het bij de auto op het gas zit ook handig voor de eerste periode.

Is tweewiel aangedreven niet lastiger te sturen ?
Ben wel mee eens dat de techniek eenvoudiger is maar vind wat sleutelen ook wel leuk maar moet ook niet te gek zijn zal dochtertje niet leuk vinden.

Ben wel mee eens dat de techniek eenvoudiger is maar vind wat sleutelen ook wel leuk maar moet ook niet te gek zijn zal dochtertje niet leuk vinden.

Is ook zo,als de snelheid opgedreven word,maar als je de snelheid aanpast zal je daar weinig van ondervinden,maar hoe hoger de snelheid en acceleratie,hoe moeilijker te besturen. Hetzelfde als bij 1/1 auto en spreek van ondervinding.

Differentieel meer of minder zal het dan ook niet doen denk ik dan hé.

2wd is mede door de smallere voorbanden en meer gewicht op de achterwielen ook makkelijk te rijden.

Oordeel zelf:

Hoezo? Omdat je wat tegenargumenten krijgt?.

Al jaren erger ik mij aan jou manier van reageren. Kijk deze reactie maar weer eens!

Geen weldenkend mens die hier nog zin heeft om iets op te zeggen.

Ik haak definitief af hier op het auto gedeelte. Hier kom ik niet meer.
Gelukkig zijn er hier op MBF nog genoeg andere takken van de prachtige hobby waar mensen wel goed, vriendelijk en met de juiste kennis van zaken reageren :P

Back