Aanpassen Hobby King 401B Gyro

Het is algemeen bekend dat de Hobby King 401B AVCS Digital Head Lock Gyro een aantal aanpassingen nodig heeft vooraleer je hem kan gebruiken.
Zo wordt de printplaat meestal in de behuizing geplakt met hotglue en worden de kabels ook vastgemaakt. Ook de soldeernaden moeten worden gecontroleerd.

Toen ik mijn 4 HK 401B gyro's openmaakte ontdekte ik nog iets raars bij alle vier.
De printplaten vormen een soort van U-vorm. Alleen staan de twee rechtopstaande printplaten enorm scheef op de basisprint.

Moeten de rechtopstaande printplaten niet in een rechte hoek op de basisprint staan om een correct werkende gyro te hebben?
Of is dit niet zo van belang?

Volgens mij moet idd de print waarop de gyro sensor gemonteerd zit zeker rechtop staan. Hij zal het doen als hij iets scheef staat, toch moet deze sensor goed langs je te corrigeren as liggen.

Vriendelijke groeten,
Aldert

En ook bij mij. Ik had gelezen dat het vaak voor komt dat de printplaat los zit in het huis. Zo ook bij mij, en constateerde tevens ook dat de beide vertikale printjes scheef waren gesoldeerd op de basis printplaat.
Ik vind ook dat mijn heli soms vreemd gedrag vertoont op de staart wat mogelijk door bovenstaande wordt veroorzaakt. Heeft iemand al eens een Futaba Gyro 401 geopend en gekeken hoe daar die printplaatjes zijn gepositioneerd? De HK401 is tenslotte een kopie hiervan.

De vraag is nu wie als eerste de plaatjes gaat rechtzetten en de uitkomsten/ervaringen in deze discussie gaat opnemen. Volgens mij heeft het geen zin dat iedereen nu de soldeerbout gaat pakken.

Ik houd dit draadje in de gaten!

Groet,

Han :ontopic:

Laatst bewerkt:
Hoeft niet.
De gyro hoeft maar een as te corrigeren. (D zogenaamde top-as)
Anders zou de gyro het ook niet doen als je een beetje schuin hangt. Of beter gezegd zelfs verticaal hangt.
Zou de gyro om meerdere assen moeten stabiliseren ja dan moeten de hoeken 90 graden zijn. En zelfs dan hoeft het volgens mij niet eens zolang hij zijn referentie met de grond maar heeft initieel.
Daarom kan je ook een tail gyro op zijn kop in het frame hangen.

Als dit fout is graag een tegenbericht.

Wat een onzin, dan kun je tog net zo goed de hele printplaat uit de behuizing halen?
Ze vertellen wel meer.

De gyro zal afhankelijk van de montage reageren op pitch, roll of yaw. Wanneer het printje schuin staat zal deze minder op de gewenste as reageren en een beetje op rotatie om een van de andere assen.

Denk niet dat je echt verschil zult merken, zo heel scheef staan ze meestal ook weer niet. Bij de drie die ik open gemaakt heb hoogstens 10/15 graden. Als het echt 45 graden is zul je het wel merken... :)

Ze staan niet een kleine beetje scheef maar echt heel scheef, de één al wat meer dan de ander.

Ik zal nog eens dieper googlen, misschien vind ik het antwoord ergens.

Volgens mij corrigeert de gyro minder efficiënt als de printplaat met sensor scheef staat op de basisprint.
Misschien kun je dat corrigeren door de gyro scheef te plaatsen zodat de hellingsgraad van de sensorprint terug normaal wordt. Het is maar een idee.

Nog even een reactie voor Molen en Klaassie: de printplaten moeten wel degelijk vast in de behuizing zitten, da's een feit.
Anders reageert je gyro heel raar, dat heb ik al overal gelezen.
De behuizing opvullen met "mousse" zou al voldoende moeten zijn. Dat heb ik dus gedaan.

Die behuizing zit er niet voor sier, volgens mij moet het juist loszitten erin, net als bij een echte 401?
Laat me de resultaten maar eens zien in een paar filmpjes wat er nou beter aan is.
Ik zelf heb hem nog niet opengehad, maar jullie maken me nu wel nieuwschierig.

Mijn HK401b vloog gewoon normaal, alleen 1 malig ging ie uit zichzelf een piro maken, wat met mijn GY520 niet voorkomt.
Wat is er mis met jullie HK401b dat ie open moet?
Turnigy heeft nu ook een MEMS gyro anders koop je die!

Ik laat m gewoon zoals ie is. Misschien gaat de boel loszitten tijdens het openmaken :p. Nou zal dat niet het geval zijn, maar ik zag wel laatst iemand bij de reviews die zei dat zijn exemplaar geen loszit problemen meer had, terwijl de aankopen daarvoor dat wel hadden. Ik laat hem dus dicht en zie wel.

ze noemen het wel een GY401 kloon maar intern lijkt hij er niet op.

Dit is de GY401
http://www.n2zdb.com/hpilotrc/FutGY401.jpg

Dit is de HK401b
Mystery Gyro G401B (HK401B) modifications Sergio Salvi

Het is wel degelijk belangrijk dat de sensor meet as parallel ligt aan de te meten as. Wanneer dit niet zo is zal de gyro een beweging om de andere assen op kunnen vatten als een beweging van de staart.
Het binnenwerk mag absoluut niet loszitten. De trillingen kunnen driften van de staart veroorzaken en in het slechtste geval houdt de hele gyro op met werken.

Bij een giro maakt het eigenlijk niet uit hoe scheef de binnenkant zit!!! als het maar goed vast zit!!!
Dit omdat een giro eigenlijk een centrufugaal iets is ! (middelpuntvliegendekracht)
Met andere woorden!! al is het nu electronis gemaakt geeft het niks hoe scheef het staat!!
Het gaat er om dat als er een verschil ontstaat door de giro bv te kantelen of iets hij dat corrigeerd naar het oude punt!!!(een soort uit balans komen!!)
Dus vastzetten mocht het los zitten en vliegen ;-)

gr Andre

Ik heb net mn 1e oplage HK401b opengeschroeft ( die met grijze voorkant ).
Wat ik denk wat de sensor is ( dat zilveren ding uit Japan ) zit wel recht,
aan de andere kant, waar wat kleine prut opzit, zit scheef.
Verder doen de kussentjes aan de bodemplaat goed hun werk.

Bij een giro maakt het eigenlijk niet uit hoe scheef de binnenkant zit!!! als het maar goed vast zit!!!
Dit omdat een giro eigenlijk een centrufugaal iets is ! (middelpuntvliegendekracht)
Met andere woorden!! al is het nu electronis gemaakt geeft het niks hoe scheef het staat!!
Het gaat er om dat als er een verschil ontstaat door de giro bv te kantelen of iets hij dat corrigeerd naar het oude punt!!!(een soort uit balans komen!!)

Dit is absoluut niet waar. De gyro meet rotatie om een bepaalde as. Als de as dus extreem scheef staat (monteer de gyro maar op de zijkant van de heli) dan reageert deze niet goed op yaw veranderingen.

Uit de datasheet van een gyro gebruikt in de Microbeast
Orientation errors of the gyroscope mounted to the printed circuit board can cause cross-axis sensitivity in which one gyro responds to rotation about another axis, for example, the Z-axis gyroscope responding to rotation about the X or Y axes. The orientation mounting errors are illustrated in the figure below.

Mijn HK401b vloog gewoon normaal, alleen 1 malig ging ie uit zichzelf een piro maken, wat met mijn GY520 niet voorkomt.
Wat is er mis met jullie HK401b dat ie open moet?
Turnigy heeft nu ook een MEMS gyro anders koop je die!
Zie het commentaar op hobbyking:
Saurabh (99%)
thumbs-up.jpg
thumbs-down.jpg
140 thumbs up! Ensure you do the fix for this gyro. This is a pretty decent gyro at this price... HK Rocks. Reply to this..
2 replies. Read
Certified Buyer
5_crown_blue.jpg

salvix (79%)
thumbs-up.jpg
thumbs-down.jpg
66 thumbs up! IMPORTANT 2-minute fix for this gyro: Mystery Gyro G401B (HK401B) modifications Sergio Salvi ("bit.ly" slash "hk401fix") Reply to this..
5 replies. Read

Zoals streetbiker1977 ook zegt, het is toch al lang bekend? tenminste als je het commentaar/reviews ff doorneemt, soms toch nuttig ;) nofi
Ik had eerst ook problemen met de 401b want ik kreeg de tail-wag niet weg. Na het vastlijmen van de elektronica en opvullen van de ruimte werkt de gyro goed.
Intussen de turnigy gyro (GR302-AD) besteld omdat ik verwacht dat ie qua formaat beter op m'n 450 sport past. "Temperature compensation circuit" Lijkt me een voordeel als het werkt. Ik ben benieuwd.

gr Andre

Probeer maar eens: monteer de behuizing van de gyro zelf scheef (zelfde effect als printplaat in de behuizing scheef). Vooral flink scheef dan, 45 tot 90 graden... gebeuren er hele rare dingen! ;)

Als je hem scheef zet door te roteren om de as waar de gyro op werkt maakt het uiteraard niet uit.

Back