Aanpassen snelwisselaar draaibankje (BE)

Discussie in 'CNC' gestart door XXL66, 27 okt 2014.

  1. XXL66

    XXL66

    Lid geworden:
    10 aug 2007
    Berichten:
    552
    Locatie:
    BE
    hallo,

    Ik heb (als leek) een klein metaal draaibankje gekocht Optiturn TU2004V met een aparte snelwisselaar. Deze wisselaar past helaas echter niet en moet een kleine aanpassing ondergaan. Kan iemand voor mij deze klus klaren ? Uiteraard tegen vergoeding.
    Vermoedelijk is dit onderdeel gemaakt van gehard staal en ik wil het risico niet lopen dat ik het verniel door mijn onkunde, bovendien past de bus niet in de kleinste spanklem die ik heb.

    Liefst iemand uit de buurt van drieprovinciƫnpunt lim/ant/vl-br

    pm me,

    thx!
     
  2. Paul Konings

    Paul Konings

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Achlum - Friesland
    Beste XXL,

    Als ik de foto goed bekijk zijn er veel overeenkomsten met de HBM 180 Vario, zo'n HBM heb ik.
    Destijds heb ik ook een snelwisselbeitelhouder gekocht en deze paste van geen kanten. Eerst heb ik een nieuwe bout moeten draaien waar de houder mee kon worden vastgezet, ten twee moest ik een vulplaat maken om de houder goed te kunnen ondersteunen. Na het uitlijnen heb ik door het gat in de hoek van de houder heel voorzichtig een 5,5 mm boor gebruikt om dit gat te vergroten, door de vulplaat heen en in het kruissupport, daarna alles opgeboord naar 6 mm. Nu kon ik een 6mm pen gebruiken om de houder altijd weer uitgelijnd te krijgen.

    Nu kan ik snel van beitel, incl. schuitje, wisselen en de beitel staat altijd goed op centerhoogte.

    Groet,
    Paul
     
  3. XXL66

    XXL66

    Lid geworden:
    10 aug 2007
    Berichten:
    552
    Locatie:
    BE
    bedankt voor de reactie Paul. Bij mij moet gewoon het gat van cylindrische houder uitgedraaid worden (18mmx6.2mm), dit is echter gehard staal.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  4. americanspinningwheels

    americanspinningwheels

    Lid geworden:
    26 okt 2013
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Vledder
    ik had je al een pm gedaan
     
  5. helimax

    helimax

    Lid geworden:
    30 okt 2010
    Berichten:
    428
    Locatie:
    The Netherlands
  6. Paul Konings

    Paul Konings

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Achlum - Friesland
    Snelwisselhouder

    Beste XXL,

    In principe kun je volstaan met een tweede pasbus die geheel in je houder past, deze bus vastzetten met loctite, zodat je houder aan beide zijden een pasbus heeft en daardoor centrisch blijft.
    Om de houder op hoogte te krijgen een stalen ring draaien die net even dikker is dan de borst van de vastzetbout, en de buitendiameter gelijk aan de buitendiameter van je houder. Hierdoor klem je met de moer van de vastzetbout het gehele pakket rotsvast op je kruissupport.

    Overigens heb ik een ander type snelwisselhouder maar (bijna) dezelfde oplossing. Zal zondag wat foto's maken en on-line zetten.

    Groet,
    Paul
     
  7. americanspinningwheels

    americanspinningwheels

    Lid geworden:
    26 okt 2013
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Vledder
    Paul, Als het op de manier doet zoals je omschrijft komt de multifix waarschijnlijk te hoog te zitten, en kan je geen beitel meer op hoogte stellen.
    Een kamertje draaien in de multifix is de juiste oplossing die de fabrikant ook beschrijft.
    Max, Ik betwijfel of de TS nog wel een andere beitelhouder heeft , hij geeft ook aan dat hij een leek is. dan vind ik het verstandig van de TS dat hij vraagt of iemand het voor hem wil doen. als eerste werkstukje zou ik het een leek niet aanraden, een multifix is best wel prijzig zelfs de chineese neppers
    Het is geen moeilijke klus maar je moet inderdaad een VHM beitel hebben.

    Remco
     
  8. helimax

    helimax

    Lid geworden:
    30 okt 2010
    Berichten:
    428
    Locatie:
    The Netherlands
    aanpassen

    Hallo XXL, Paul en Remco,
    Qua ervaring kan ik niet inschatten wat XXL "in huis heeft". Maar niets let hem om te experimenteren met een proefstukje staal om wat feeling te krijgen en te bepalen of hij het klusje kan klaren.
    Ad. Paul's advies: gevaar bestaat dat hij te hoog uitkomt, belangrijk is daarom te weten of XXL en Aa/A0 heeft of een A/A1 type. Maten zijn te vinden bij multifix.eu.
    Ad Remco's advies: inderdaad, is aan XXL natuurlijk wat te doen, de aanwezigheid van behulpzame MBF-collegae is gelukkig een voordeel voor XXL.
    Blijft dat de moederblok-cilinder met de "ribbels" direct op het support moet aanliggen, anders houd je van de herhaalnauwkerigheid niets meer over en kan je minder hoge beitels inspannen.
    Ik heb zelf wat Multifix-systemen, vind ze geweldig in het gebruik, en ze zijn waarschijnlijk voor iedere draaier een uitkomst/aanwinst.
     
  9. XXL66

    XXL66

    Lid geworden:
    10 aug 2007
    Berichten:
    552
    Locatie:
    BE
    Dank voor de reacties. Ik heb een pm gestuurd naar spinningwheels. Ik ben van huis uit houtbewerker en heb geen ervaring met draaien, vandaar. Als eerste werkstuk en dat op z'n kleine bankje lijkt me niet verstandig, die wisselaars zijn te duur om te verknoeien.
    De wisselaar hoger zetten gaat niet omdat de beitel dan veel te hoog komt, lijkt me beter dat de houders vol om de moederblok zitten.

    Het gat in de onderkant van het moederblok zou 18mm x6,2mm moeten worden (ik meet iets minder met de schuifmaat).

    Wel denk ik dat dit best in een spanklem moet om zeker niet te beschadigen, of zoals in de link van helimax een plaatje er rond vouwen.
     
  10. Sadisje

    Sadisje

    Lid geworden:
    6 okt 2014
    Berichten:
    51
    Locatie:
    Olen belgie
    Als je er een plaatje rond zet dan ga je slag hebben. En gaat je gat onevenwijdig zijn met je buitendiameter.
    Het beste is om zachte klauwen uit te draaien en dan het stuk op te spannen.
    Zo doe ik al mijn werkstukken op het werk.
     
  11. americanspinningwheels

    americanspinningwheels

    Lid geworden:
    26 okt 2013
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Vledder
    Spanbusje gemaakt en opgespannen en uitgeklokt in de vierklauw.
    Zachte bekken zijn leuk en zeker handig, maar word voor de hobby een kostbare zaak denk ik zo
     

Deel Deze Pagina