Aanpassing electrozwever.

Hallo,

Ik ben van plan om de elektrozwever die in het oktobernummer van “Modell” staat te bouwen. Volledig houtbouw, spanwijdte: 2500 mm., lengte: 1195 mm. ,gewicht: +/-1050 gr.
motor: speed 400 +vertraging en ik dacht 6 cellen 1700mAh. Nimh.
Nu had ik het daarover met een collega en die vroeg me of het mogelijk was om het toestel met een speed 600 uit te rusten?
En hier heb ik een vraag over: het verschil in gewicht van de motor : speed 400 rond de 100 gram ; speed 600 rond de 220 gram = een 120 gram méér gewicht in de neus.
Volgens mij klopt dan het zwaartepunt niet meer zoals het aangegeven is op het plan.
Ook zal er waarschijnlijk een zwaarder accupakketje voor deze aandrijving worden gebruikt (daar heb ik zo niet direct het verschil in gewicht voorhanden) ,dit kan ongeveer op het zwaartepunt worden gelegd.
Hoe zou men dit kunnen aanpassen?
Gewicht in de staart vind ik geen optie .
Staartgedeelte langer maken : maar hoeveel langer?
Bestaat er eventueel een vuistregel voor: zoveel gram meer is zoveel cm.langer (ik zeg maar wat)?

Laat ik er nog bij vertellen dat aandrijving Speed 600 + vertraging + pakket Nimh cellen vaststaat, daar wordt niets aan veranderd ; geen brushless, lipo’ enz.

Mvg,

Paul

Kan je de neus niet korter maken?

Een langere staart veranderd het karakter van het vliegtuig en is lastig te voorspellen hoeveel dit uitmaakt.

Het is een kwestie van balans.

Omdat een sp600 dikker is dan een sp400 heb je waarschijnlijk toch meer ruimte nodig in een tapse neus.
Verder kan je het meest bereiken met accu verschuiven.

afb10746.gif

Als je wilt rekenen heb je te maken voor elk onderdeel met een massa en een afstand ten opzichte van een punt (bijv. zwaartepunt)

Stel:
- de afstand van zwaartepunt tot het midden van de sp400 is 30 cm.
- De oorspronkelijke accu weeg 20g en ligt in het zwaartepunt.

sp400: 80g op 30cm ==> 80x30 = 2400 gcm (*)
Accu: 200g op 0cm ==> 200x0 = 0
Totaal accu + motor = 2000gcm.

Nu een zware motor van 220g erin en een accu van 7 cellen = 400g. De motor gaat 4cm naar achteren. (Het midden van deze langere motor komt dan 5cm naar achteren vergeleken met het midden van de sp400):

motor: 220g x 25cm = 5500 gcm
Door accu naar achteren te schuiven (cm negatief) moet je weer op 2400gcm zien te komen.
Nodig: 5500 - accu moment = 2400
accu moment = 2400 - 5500 = - 3100 gcm
- 3100gcm / 400g = ca. 8cm naar achteren.

Dus:
Als je de motor 4 cm naar achterene verplaats (neus 4cm korter)
EN
De zware accu 8 cm naar achteren vergeleken met (het midden van) de vorige accu,
DAN
zou het zwaartepunt weer aardig uit moetene komen.

Omdat de motor in een lange neus zit en de accu vlak bij het zwaartepunt, zal het veel meer helpen om de motor naar achteren te verplaatsen dan de accu.

Vertraagde sp600? (is ook weer zwaarder). Mischien met een verlengde as mogelijk? Mechanisch wel erg lastig, maar de motor kan dan verder naar achteren.

(*) eigenlijk moet je met Ncm werken, maar laat dat maar even.

Back