Aanpassing Tamiya versnellingsbak

Discussie in 'Model truckers' gestart door appieh, 26 jan 2016.

  1. appieh

    appieh

    Lid geworden:
    8 dec 2005
    Berichten:
    137
    Locatie:
    Leidschendam
    image.jpeg image.jpeg Voor mijn vrachtwagen heb ik een afzet systeem gemaakt met spindelaandrijving.
    Na enkele testen bleek echter dat de 6volt vertragingsmotor voor de spindel aandrijving te ligt was. Een zwaardere motor kon ik niet kwijt in het chassis dus heb ik nu de aandrijving van uit de versnellingsbak laten komen.

    Deze tamiyabak rij ik eigenlijk alleen maar in zijn eerste versnelling omdat hij in de 2e en 3e versnelling veel te hard gaat. Daarom heb ik de eerste versnelling laten zitten en de bak nu zo aangepast zodat ik kan schakelen tussen twee assen die de bak uit komen. In de rust stand heb ik gewoon de eerste versnelling op de onderste uitgaande as om terijden. Schakel ik door dan stopt de aandrijving van de eerste versnelling en wordt alleen de bovenste uitgaande as aangedreven.

    Om dit te bereiken heb ik wel de bovenste as moeten delen en hier een extra lagerpunt tussen moeten zetten. De onderste as, tandwielen en schakelschijf heb ik ook aan moeten passen op de draaibank en alles voorzien van lagers om tot een soepele schakeling te komen. Nu schakelt hij echter heel soepel en heb ik een krachtige aandrijving voor de draadspindel van het afzet systeem.


    Groet Albert
     
    Laatst bewerkt: 27 jan 2016
    Koos82, Helicor, bvdh en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  2. Denniske

    Denniske

    Lid geworden:
    6 aug 2012
    Berichten:
    24
    Locatie:
    koningshooikt
    Prachtig opgelost !

    Grtjs Dennis
     
  3. bvdh

    bvdh

    Lid geworden:
    17 jan 2009
    Berichten:
    854
    Locatie:
    montfoort
    super wat een goed idee
     
  4. Cor

    Cor In Memoriam

    Lid geworden:
    30 apr 2009
    Berichten:
    4.164
    Locatie:
    Heemskerk
    Mooi bedacht :)
     
  5. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.623
    Locatie:
    Drenthe
    Tja, dit is nog eens nuttig gebruik maken van alle tandwielen in deze versnellingsbak, die normaal buiten gebruik blijven.

    Een paar observaties, die een voordeel of een nadeel kunnen zijn:
    Als de truck stilstaat, en hij moet ook stil blijven staan, bijvoorbeeld op een helling, dan gaat dat niet lukken, want je ontkoppelt de aandrijving als je naar de PTO omschakelt, en dan gaat de wagen dus rollen; maar aan de andere kant kan dit ook een voordeel zijn, als je bijvoorbeeld een afzetbak op de wagen trekt, dan is het juist mooi, dat hij achteruit kan rollen.
    Ook kan je de wagen in neutraal zetten (in de PTO, maar geen gas geven) dan kan hij in de bril van een afsleepwagen netjes weg rollen.
    Tenslotte vermoed ik dat Albert de kast nog niet om de bak heeft gehad toen de foto's gemaakt werden: met dat lager-tussenschot in deze vorm wil de bak niet dicht, maar moet rondom de bevestigingspunten nog wat bijgewerkt worden.
    Maar daar is Albert inmiddels vast wel achter :koud:
    De servo voor de bediening kan nu gewoon op een 2-standen schakelaar gezet worden, want er zijn maar 2 werkstanden voor de servo, en je houdt een proportioneel kanaal over, ook handig.
    Cor
     
    Laatst bewerkt: 2 feb 2016
  6. Blauwwinde

    Blauwwinde

    Lid geworden:
    30 aug 2012
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Achterhoek
    Ik vind het erg mooi gedaan en als ik dit eerder had gezien zeker uitgeprobeerd. nu heb ik aparte dure motortjes gebruikt, ook dat werkt goed maar dit was wel veel goedkoper geweest....... Scheelt een regelaar en geen 12Volt nodig. Complimenten voor het idee.
     
  7. Koos82

    Koos82 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 dec 2007
    Berichten:
    687
    echt mooi gedaan! mijn complimenten, dit opent weer nieuwe perspectieven!

    groet,
    Koos
     
  8. appieh

    appieh

    Lid geworden:
    8 dec 2005
    Berichten:
    137
    Locatie:
    Leidschendam
    Scherp gezien Cor,.....

    De behuizing van de bak paste inderdaad niet direct, maar dat was snel opgelost door de vorm van het schot iets aan te passen. Nu sluit hij weer normaal en heb de bak terug gebouwd in de wagen. Ben nu alleen nog bezig met de cardan aandrijving naar de spindel opmaat te maken. Tevens wil ik ook weer met twee microswitches de eindstanden van de spindel begrenzen zodat de motor nooit vast kan lopen. Ik zal daar nog wel even een paar foto's van maken.

    Misschien nog wel een ander leuk punt was de uitdaging die ik bij de bouw van de truck moest oplossen. Het schaal verschil tussen Tamiya en Wedico/Robbe. Bij onze club rijdt namelijk 99% van de mensen met schaal 1:16. Ik had echter geen zin om er veel geld aan uit te gaan geven, ik maak het liever zelf. Dus heb ik de Cabine van een Bruder als basis genomen en daar zelf een chassis onder gebouwd met vier Tamiya assen waarvan twee aangedreven. De banden van Wedico maar de velgen zo aangepast dat ze verder over de Tamiya assen naar binnen vallen waardoor ze precies de wielbreedte van een Wedico truck hebben. Tevens ook de ophanging zelf gemaakt zodat de Tamiya assen goed op het smallere chassis aansluiten. De truck rijdt prima met deze configuratie.

    Zal er binnenkort even een paar foto's van posten voor een beter beeld.

    Groet Albert
     
  9. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.623
    Locatie:
    Drenthe
    Dat was meer een ervarings kwestie Albert...
    Trouwens, jij hebt toch ook wel 2 lagers op dat schotje zitten?
    Kon eigenlijk niet zien hoe je dat gedaan had; ik heb een schot van 10 mm dik, en daarin aan elke kant een kamer van 4 mm diep voor een kogellager.
    En van die spindel aandrijving, dat kan natuurlijk prima met eindschakelaars, maar er is dan wel een extra voorziening nodig om die schakelaar voor de rijstand van de laadbak weer te overbruggen als je met de truck gaat rijden.
    Ik had daarom een slipkoppeling in gedachten, die sterk genoeg is om de bak erop te trekken, maar de motor niet gaat blokkeren. Dan moet je het zelf goed in de gaten houden met je gas hendel.

    Ben benieuwd naar die Wedico velgen op een Tamiya as, hoewel ik dat zelf niet zal gaan maken....En Wedico velgen zijn eigenlijk helemaal niet zo mooi (vind ik....)
    Groet,
    Cor
     
  10. appieh

    appieh

    Lid geworden:
    8 dec 2005
    Berichten:
    137
    Locatie:
    Leidschendam
    je moet inderdaad wel twee kogellagers gebruiken in die ophanging. Ik heb hiervoor een bus gedraaid met halverwege een kraag aan de buitenkant. En twee kamers inwaarts voor de lagers. De kraag valt tegen het schot aan. Zelfde principe als de rest van de lager ophangingen in de aluminium voor en eindplaat van de bak, alleen die lager ophangbussen zijn standaard van kunststof.
    Er zit overigens ook een vrij stand in de bak zodat nooit de schakelvorken gelijktijdig ingeschakeld zijn. Je schakelt in principe wel altijd als je stilstaat maar voor de zekerheid is die vrijstand wel zo prettig.

    Gr Albert
     

Deel Deze Pagina