Aanpassing zender

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Azurro, 1 sep 2017.

  1. Azurro

    Azurro

    Lid geworden:
    13 jun 2011
    Berichten:
    63
    Locatie:
    Westmalle Belgica
    Hoi allen,
    Ik heb al gemerkt dat hier zeer handige techneuten actief zijn op het forum.
    Daarom zou ik graag de volgende uitdaging in de groep gooien.

    Een mede clublid heeft slechts 1 arm.
    Hij is er echter ondanks dit kleine probleempje wel in geslaagd om te leren r/c vliegen. Hij heeft trouwens vroeger ook 1 op 1 toestellen gevlogen.
    Om dit te kunnen bereiken heeft hij een zenderpult laten aanpassen en een prothese laten maken specifiek voor dit doel.
    Op deze manier heeft hij met vrucht de nodige brevetten behaald.
    Hij vliegt mode 2.

    Echter zal iedereen kunnen begrijpen dat het sturen vanuit de schouder nooit zo fijn kan gebeuren als met de vingertopjes.
    Dit heeft al eens tot een crash geleid met het nodige vertrouwensverlies tot gevolg.

    Nu was ik zelf aan het overpeinzen dat het voor hem veel makkelijker zou moeten zijn als hij zou kunnen vliegen met 1 stick.
    Een vliegsimulator voor echte vliegtuigen of computerspelletjes werken per slot van rekening toch ook zo!?
    Technisch gezien moet het volgens mij toch mogelijk zijn om een joystick aan te sluiten op de zender?
    Alleen ligt dit buiten mijn mogelijkheden.

    Wat denken jullie?
    Kan dit gemaakt worden?
    En zoja, wie wil het ook effectief maken?

    Groetjes,
    Christian
     
  2. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    [​IMG]
    Zoiets?

    Zou er zelf aandenken om deze aan een arduinoboardje te koppelen en die dan weer aan de zender, via de trainerplug.
    Zou zelfs nog draadloos kunnen.
    Er is vast wel iemand in de omgeving die zoiets weet te knutselen.
     
  3. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Laatst bewerkt: 1 sep 2017
  4. Azurro

    Azurro

    Lid geworden:
    13 jun 2011
    Berichten:
    63
    Locatie:
    Westmalle Belgica

    Zoiets ongeveer bedoel ik inderdaad.
    Mocht dit via de trainerpoort kunnen zou helemaal mooi zijn, dan moet de zender niet gedemonteerd worden.
    Liefst had ik ook nog de gasfunctie op de joystick gehad.
    Het gasgeven is op dit ogenblik een beetje een probleem in die zin dat hij geen "gevoel" heeft over hoeveel gas hij geeft en het gebeurd weleens dat hij ongemerkt het gas dicht heeft.
    Om dit te counteren werkt hij nu met een soundmodule die in zijn zenderpult zit ingebouwd maar helemaal perfect werkt dit nog niet.

    Het is trouwens de linkerarm die ontbreekt.
     
  5. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Bovenop de stick zit een klein zwart knopje wat in feite ook een (kleine) joystick is.
    Staat wel (net als een normale stick) geveerd in het midden.
    Met een arduino is ook dat simpel aan te passen. De boel inschakelen is "gas uit" en dan met klikjes naar voren/achteren meer/minder "gas" geven.
     
    Huey vindt dit leuk.
  6. Blauwwinde

    Blauwwinde

    Lid geworden:
    30 aug 2012
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Achterhoek
    In principe werkt een zender voor ieder kanaal met een potmeter van 5K (0-5v) waarbij de loper een spanning af geeft tussen de 0 tot 5 volt. met een microchip bv. een PIC 16Fxxx de stand van de joystick uitlezen en een paar digitale potmeters naar de zender moet dus kunnen.

    Zo stuur ik het signaal van mijn multiswitch ook naar de zenderingang (kanaal 8 in mijn geval).

    Storingen ten gevolge van instraling van de antenne blijft wel altijd wat lastig.
     
  7. Azurro

    Azurro

    Lid geworden:
    13 jun 2011
    Berichten:
    63
    Locatie:
    Westmalle Belgica
    [​IMG]
    Ik heb momenteel de SAITEK CYBORG EVO .
    Deze moet denk ik bruikbaar zijn, ailerons en hoogteroer op hoofdas, richtingsroer op "twist' en gas op zoals Vale ouwe zegt op dat kleine stickje oftewel op de "trigger". Deze zou dan idealiter vervangen moeten worden door een potmeter.
     
  8. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.273
    Locatie:
    Boskoop
  9. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Nou volledig...

    Geen trim mogelijkheid (kan wel, maar elke trimfunctie kost één aansluiting (pen op de arduino). en die zijn beperkt).

    Maar voor één model. Kan ook anders, maar wordt al wat lastigger (en kost minimaal twee aansluitingen). Aan de andere kant, als je niet kunt trimmen is een ander model toch niet meer van toepassing.

    Mixfuncties? Jahoor kan ook maar wordt vast geen succes.
     
  10. Blauwwinde

    Blauwwinde

    Lid geworden:
    30 aug 2012
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Achterhoek
    Alles kan als je een beweging aan een knuppelbeweging koppeld en de pic met een aantal digitale potmeters koppeld vis de spi poort dan kun je iedere richting als een knuppel zien en stuur je gewoon alle kanalen in de zender aan.
     
  11. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Waarom eigenlijk rommelen met een Arduino.
    Je moet er zoveel mogelijk rommel tussen willen.
    Ik denk meer aan de draden vanaf de potmeters in de zender te verlengen naar een knuppel die hij wel kan bedienen en daar dan de potmeters op te zetten.
    Eigenlijk heb je dan gewoon een verlengkabel naar een externe knuppel, en je houdt je trim waarschijnlijk ook nog.
    En geen spul ertussen wat kan falen.

    GJ
     
  12. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Omdat je dan klaar bent met één draadje met slechts twee aders. De ene voor het ppm signaal en de andere (gelijk als afscherming tegen storing) als gnd.
    Hoeft ook de zender niet open. Normaal heeft zo ongeveer iedere zender een trainer aansluiting.
    En als de stekkertjes overeenkomen (of als je verloopjes hebt) kun je gelijk met ieder toestel van andere leden vliegen.

    Jouw idee kan wel maar is veel meer werk.
    De zender moet open, alle sticks moeten ontkoppeld en naar buiten naar de joystick (minimaal zes aders). Zender moet opnieuw worden gecallibreerd (als de potmeters al overeenkomen). Is door de ingreep gelijk voor "normaal" gebruik onklaar.

    Ik zou het zelf niet zo doen.

    Geheel draadloos kan ook.
    FrSky hf-module aan het arduinoboardje, FrSky ontvanger (met ppm uitgang) achter op de zender en een plug in de trainerport van de zender.
     
    Laatst bewerkt: 1 sep 2017
  13. Blauwwinde

    Blauwwinde

    Lid geworden:
    30 aug 2012
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Achterhoek
    GJ zoiets dacht ik ook alleen wist ik niet dat een joystick met potmeters werkte die compatibel zijn vandaar een PIC er tussen met digitale potmeters om de zender weer netjes aan te sturen. In de PIC kun je een programma schrijven wat de vertaalslag doet.

    Via de trainer is inderdaad een oplossing die nog wat mooier is. Ik ging er inderdaad vanuit om de knuppels uit de zender te halen en de joystich er op te bouwen. Maar dat is inderdaad wel wat werk.
     
  14. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Nog ingewikkelder :D.

    Een Arduino is geen rommelen hoor.
    Er zit een Nano-versie in mijn 4,70m 8kg zwever met eigen fabrikaat KTW.
    Luikjes gaan automatisch open en dicht, net als het in-uitklappen van de mast, het positioneren en stoppen van de prop, zelfs het vermogen wordt geleidelijk opgevoerd tot de stand van de stick. En alle fasen worden gecontrolleerd.
    Na zo'n 25 vluchten noch steeds redelijk experimenteel. Na elke oplossing dient zich steeds weer een verbeterpuntje aan.
    Mechanisch, elektrisch al of niet in combinatie met de software. (ook een hobby). ;)
     
    Laatst bewerkt: 1 sep 2017
    00Steven vindt dit leuk.
  15. Azurro

    Azurro

    Lid geworden:
    13 jun 2011
    Berichten:
    63
    Locatie:
    Westmalle Belgica
    En is er ook iemand die dit ook daadwerkelijk kan/wil maken?
     
  16. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Heb er afglopen weekend even met Max over gesproken, hier mijn $ 0.02:
    Wat betreft die 'trigger', is dat nu een schakelaar dan? Zou me niets verbazen als daar nu niet ook al een pot in zou zitten.
    Ik heb bij mijn Arduino projectje de trims inderdaad met een weerstand aangekoppeld. De trimpot via 82k en de stickpot via 47k, zo heb ik een mooi trimbereik (maar dan moeten er natuurlijk wel trimpots in zitten).

    Een andere oplosing zou zijn, het binnenhalen van de 4 afzondelijke signalen met een Arduino, daar nog een trimdrukknopje (bovenop de stick?) aanknopen en bij bediening daarvan de functie die dan niet neutraal staat een stapje in die richting trimmen.
     
  17. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb altijd geleerd, zo min mogelijk electronica gebruiken dat stuk kan gaan.
    En ook al is Arduino geen rommelen, het is wel een factor die stuk kan gaan of beinvloed kan worden.
    Een losse kabel met passieve componenten is betrouwbaardere en idiotproof.
    Er zijn genoeg losse grote kruisknuppels te koop, dat kan je beter gebruiken dan een joystick.
    Sommige joysticks zijn niet proportioneel maar werken met switches.
    Een kruisknuppel werkt altijd met potmeters.

    Maar dat is mijn visie hoor, ik ben maar een simpel electronica-monteurtje.

    GJ
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  18. Azurro

    Azurro

    Lid geworden:
    13 jun 2011
    Berichten:
    63
    Locatie:
    Westmalle Belgica
    De trigger lijkt mij toch echt wel gewoon een schakelaar te zijn. Ik hoor hem toch klikken.
    De kruisknuppel optie van GJVO lijkt me inderdaad wel een optie, op voorwaarde dat deze ook een twist functie heeft voor de richting en er een potmeter voor de gas kan opgezet worden.

    Wat ik mij nu wel afvraag is of de expo, uitslag beperking en eventuele servo reverse nog kan gebruikt worden.
     
  19. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    Welk soort van rc vliegtuigen wil deze man besturen, want bvb bij eenvoudige rc zwevers heb je meer tijd en zijn gemakkelijker af te stellen / vliegen dan bvb full acro modellen.. bij een zwever kan bvb de gas ook gewoon op een aan/uit schakelaar..
     
  20. Azurro

    Azurro

    Lid geworden:
    13 jun 2011
    Berichten:
    63
    Locatie:
    Westmalle Belgica
    Het zijn vooral gewone vliegtuigen en (semi) schaalmodellen die hij vliegt.
     

Deel Deze Pagina