Aanpassing zender

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Azurro, 1 sep 2017.

  1. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Als je een kruisknuppel gebruikt kan je alle functies blijven gebruiken, je verlengt gewoon je draden dus de zender ziet gewoon een normale knuppel.
    Twistfunctie zou je zelf moeten maken denk ik.

    Op zich is een knuppel door iemand met een 3D printer helemaal niet zo moeilijk te maken.
    Je kan dan ook gewoon de waarden van de potmeters overnemen zodat het meteen 1 op 1 werkt.

    GJ
     
  2. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.742
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
  3. Azurro

    Azurro

    Lid geworden:
    13 jun 2011
    Berichten:
    63
    Locatie:
    Westmalle Belgica
  4. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.742
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Welk RC systeem moet e.e.a. aan toegevoegd worden? Dat maakt namelijk ook nog wel wat uit.
     
  5. Azurro

    Azurro

    Lid geworden:
    13 jun 2011
    Berichten:
    63
    Locatie:
    Westmalle Belgica
    Hij werkt nu met FUTABA FASST 14 kanaals zender.
     
  6. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    waarom moeilijk doen als de oplossing al bestaat....... singlestick zender.jpg
    Alle hoofdfuncties zitten op de rechterstick..........
     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  7. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.867
    Locatie:
    Hulshout België
  8. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.287
    Locatie:
    Boskoop
    Interessant discussie op rcgroups, maar wel erg lang. Ik heb het een beetje gelezen, en er zijn me twee dingen opgevallen. Ten eerste, de draaiknop is één ding, maar het gaat om de hele ergonomie van de zender die aangepast moet zijn aan de specifieke éénhandige (éénarmige?) gebruiker. Een zenderpult mag een minimum voorwaarde lijken, maar zijn er misschien andere mogelijkheden voor de gebruiker om de zender vast te houden met of zonder prothese. En ten tweede, de stick van de donorzender moet geschikt zijn om de draden van de stuur-potmeter doorheen te voeren, en dat is lang niet altijd makkelijk. De operatie om een Taranis stick te modificeren zoals Aloft beschrijft in het linkje van Bruno vind ik persoonlijk al behoorlijk tricky, en misschien is het bij een Futaba wel helemaal niet mogelijk.
    En dan een persoonlijke mening: ik vind het koppelen van de gas-regeling aan de 3-as stick niet erg handig, zijn er misschien andere mogelijkheden voor de potentiële gebruiker? Hij heeft kennelijk al gevlogen met een prothese om de linker stick te bedienen, met weliswaar een bijna crash tot gevolg, maar behoort het alléén bedienen van het gas met die knuppel misschien wel tot de mogelijkheden (maar waarschijnlijk dan idd. in combinatie met een pult)?
    Wat overigens ook blijkt uit het rcgroups verhaal is dat het gebruik van een flightsim knuppel alléén maar te doen is als die op een solide ondergrond bevestigd is.

    Max.
     
  9. Martin7182

    Martin7182

    Lid geworden:
    23 sep 2009
    Berichten:
    1.238
    Locatie:
    Bussum
    Ik zou een knuppel op maat maken met b.v. de 3-assige Taranis gimbal en dan via een arduino bedraad of draadloos naar de zender. Gebruikersgemak moet optimaal zijn. Niets is vervelender dan je te storen aan een (zwaar) apparaat dat niet goed in de hand ligt. Zeker als je maar 1 hand hebt lijkt me. Misschien zou je iets kunnen maken wat klemt om je arm/pols. Gas kan ook via een slider die je b.v. met je pink bedient. Of gas via een voetpedaal. Verder zou ik niet aan een dikke kabel willen zitten, maar lekker draadloos of aan een simpel trainerpoort snoertje. Arduino is extra complexiteit, maar dat is een meeraderige dikke kabel met connectors ook. Het geheel aan elkaar solderen lijkt me zeker geen optie.

    Je kunt met een oplossing als deze met elke zender/toestel vliegen, ook die van anderen.

    Martin
     
  10. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.287
    Locatie:
    Boskoop
    Ik vond DIT nog met betrekking tot het onderwerp, en het leek me interessant genoeg om het te delen. Het is een andere aanpak m.b.t het toevoegen van meer analoge functies aan één knuppel.
     
  11. Azurro

    Azurro

    Lid geworden:
    13 jun 2011
    Berichten:
    63
    Locatie:
    Westmalle Belgica
    Eigenlijk toch ook nog zo slecht niet bekeken! Mocht iemand dit in een iets meer "afgewerkte" versie kunnen maken is dit zeker het overwegen waard.
     
  12. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1.045
    Als je dit als student zender gebruikt, en op een ander taranis een ontvanger met ppm erin in de module steekt, heb je geen trims nodig, en direct een tweede zender voor een begeleider.
     
  13. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.287
    Locatie:
    Boskoop
    Is dit misschien wat? https://www.conrad.nl/nl/scaleart-76000370-commander-3d-joystick-1537680.html
    Wel duur, maar volgens de omschrijving geschikt voor een Futaba F14, dus misschien ook wel voor andere Futaba zenders te gebruiken (zei hij optimistisch...). Maar hoe kom je daarachter? Geef om te beginnen eens door om welk typenummer zender het gaat. Dan kan ik (of iemand anders) eens informeren bij mijn clubgenoten.
     
    Laatst bewerkt: 12 sep 2017
  14. Tronald Dump

    Tronald Dump

    Lid geworden:
    5 sep 2017
    Berichten:
    177
    Locatie:
    Reutum
    Een suggestie die ik nog helemaal mis in dit topic, is pedalen. Je kunt een functie als throttle ook op een voetpedaal zetten, of als hij 1:1 vliegervaring heeft, het rudder. Dat scheelt er alvast weer een op de zender zelf.
     
  15. Azurro

    Azurro

    Lid geworden:
    13 jun 2011
    Berichten:
    63
    Locatie:
    Westmalle Belgica
    Die optie hebben we ook overwogen .
    De man heeft ook 1op 1 ervaring, maar als je met pedalen gaat werken zit je vast in het uitsluitend voor je vliegen.
    Als je links of rechts van je wil vliegen kom je behoorlijk snel in de problemen.
     
  16. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Het draadje loopt al 2 weken.
    Er had allang een oplossing gebouwd kunnen zijn.
    Gewoon een andere kruisknuppel erop, of op een apart plaatje.
    Eventueel de potmeters omzetten naar de waarde die ze moeten zijn en gaan.
    Veel veiliger dan draadloos, Arduino of weet ik veel wat voor mooie oplossingen er ook zijn.
    Als je het echt op een electronica manier wil doen dan moet je met gyro's gaan werken, dan zet je die man een petje op en de kant waar hij opkijkt stuurt het vliegtuig naartoe.
    Eventueel zou je zelfs via de zenuwbanen een model kunnen sturen.
    Veilig?
    Nee.
    Maar het is wel een leuke uitdaging.

    GJ
     
  17. Azurro

    Azurro

    Lid geworden:
    13 jun 2011
    Berichten:
    63
    Locatie:
    Westmalle Belgica
    En dankzij deze opmerking durft er ook niemand nog iets te posten. Dank je wel daarvoor.
    Ben anders nog steeds op zoek naar iemand die het op zich kan en wil nemen om een werkende oplossing te bouwen.
    Zelf kan ik het niet spijtig genoeg.
     
  18. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Beste, ik lees net dit topic, volgens mij kan dit makkelijk, er zijn in de handel voor de taranis Horus gewoon draaisticks te koop, deze heb ik in een ander forumdeel in mijn zender gebruikt (werkschepen), de stick is groot genoeg om er eventueel een slider op vast te lijmen voor het gas(30mm), je hebt dan pitch en roll op de stick en rudder op de draaiknop, gas op de slider bovenop de draaikop, heb je een taranis zender is dit makkelijk in elkaar te zetten.
    en werkt bijna net zo als in een echt vliegtuig, ik woon wat ver (Belgie) maar ik denk dat er zeker modelbouwers in de buurt zitten die dit kunnen doen,
    Moet het nodig zijn wil ik hen gerust vertellen hoe. (adressen voor de spullen en hoe en wat te solderen, programmeren etc...)

    [​IMG]

    Vaak vind ik toch dat mensen het hier wat ver zoeken, haal ergens zo'n stick en een 10k slider wat oude telefoondraad en klaar is kees!
    Het is nog geen avond werk. (gimball's, giro's, geen wonder dat niemand meer aan rc doet met deze onzin).

    Ik hoop dat ik niemand heb boos gemaakt nu en dat er wat schot in de zaak komt (ik wil gerust de stick en slider voorbereiden als het niet anders kan...)
     
    Azurro en ron van sommeren vinden dit leuk.
  19. Azurro

    Azurro

    Lid geworden:
    13 jun 2011
    Berichten:
    63
    Locatie:
    Westmalle Belgica
    Het gaat ineens heel snel! Deze oplossing lijkt me heel werkbaar en via pb heb ik vandaag een andere oplossing voorgesteld gekregen die ook met een Taranis werkt en een aparte joystick gebruikt.
    Ik ga effe met Hans (dat is degene die we trachten te helpen) overleggen waar zijn voorkeur naar uitgaat.
    Bedankt alvast.
     
  20. Azurro

    Azurro

    Lid geworden:
    13 jun 2011
    Berichten:
    63
    Locatie:
    Westmalle Belgica
    Hoi, effe een update.
    We zijn gisteren bij Marten op bezoek geweest om een en ander concreet af te spreken.
    We gaan dus wel degelijk verder met een Taranis zender, de X9D. Hierop wordt de gimbal gemonteerd die Max Z in post 33 voorstelde.
    De handgreep zal vervangen worden door een 3D geprinte versie naar voorbeeld van een game joystick.
    De drukknop zal vervangen worden door een potmeter die bovenop zal gemonteerd worden en zodoende met de duim kan bediend worden hiermee zal het gas bediend worden.
    Extra functies zoals flaps gaan we niet gebruiken. Dit alles wordt in een nog aan te kopen of te maken pult geplaatst.
    Initieel zal Hans nog "aan de kabel" vliegen uit veiligheids oogpunt.
    Momenteel is het nog een beetje de vraag of we de Taranis als slave kunnen koppelen aan een Futaba zender, gisteren werkte dit nog niet feilloos.
    Hiervoor zal Marten bij Corrien te rade gaan.
    Mocht dit niet lukken zal er een tweede Taranis aangekocht worden.

    Wordt vervolgd...
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina