Aanpassingen aan DeAgostini's HMS Victory

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door janzwart, 8 dec 2013.

  1. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Hillegom
    Wie heeft er ervaring met gieten met kunsthars?


    Voor mijn volgende project (HMS Victory vanaf scratch. 1:72. Ja weer een Engelse!!) heb ik 104 kanonnen nodig. Die wil ik fabriceren door te gieten met kunsthars. Ik heb 4 “originelen” van de set van DeAgostini's doorsnede. Van de modelbouwerswebshop heb ik kunsthars gekocht maar ik zoek nog naar de beste manier om mallen te maken.
    Het gaat dus om kanonnen van ± 4 cm lang en van 5 tot 8 mm dik.


    Wie heeft er tips?
    Jan Zwart.
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  2. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    Google eens siliconen mal maken. Dan vind je denk ik wel info (ik ben ook daarover aan het nadenken nl.)

    En er heeft ergens in een topic een link gestaan naar het zelf maken van een mal met siliconenkit en maizena. Ik weet alleen niet meer waar die stond
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  3. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  4. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Hillegom
    Ja die heb ik ook gezien. En ook geprobeerd. Dat gaat goed voor dingen met een vlakke achterkant. Dus 2-dimensionaal. Voor 3-dimensionale mallen is het te stug.
    Ik zag vanmiddag bij Pipoos een potje Latex emulsie. Ga dat eens proberen.
    Jan Zwart
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  5. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Hillegom
    Afsluiting Project HMS Victory.

    De afgelopen weken heb ik de Victory afgemaakt. In Duizel zaten alle zeilen erop en de meeste tuigage, maar nog niet vastgemaakt. Dat is nu wel gedaan en de laatste details zijn toegevoegd.
    Zie de foto's.
    [​IMG]
    Soldaten op de grote mars.

    [​IMG]
    Soldaten op het kampagnedek.

    [​IMG]
    Matrozen aan de touwen.

    [​IMG]
    Ankers opgehaald.

    [​IMG]
    Nagelbank van de grote mast.

    [​IMG]
    Matrozen in het want

    [​IMG]
    Boot in de davids, onder de seinvlaggen.

    [​IMG]
    Drukte rond de kanonnen.

    Ook heb ik in mijn kamer een vitrinekast gemaakt waar ze, samen met enkele andere modellen een waardige plaats heeft gevonden.
    [​IMG]

    Start nieuw project.

    Nu ga ik starten met de bouw van de DeAgostini doorsnede van de Victory. Hier ga ik geen uitgebreid verslag van bijhouden. Het verslag van Piet ga ik niet overtreffen, het is een leidraad.
    Ik zal, in dit topic, af en toe laten zien hoever ik ben, en uitgebreider verslag doen van de aanpassingen die ik toch van plan ben uit te voeren.
    Eén van die aanpassingen is verlichting. De uitdaging daarbij is het wegwerken van de bedrading. Dit zie ik als een oefening van het project dat hier parallel aan ga starten. Daarvan ga ik wél een verslag maken. Zie mijn nieuwe topic: “HMS Victory, binnenste buiten”.


    Jan Zwart.
     
    Laatst bewerkt: 26 feb 2024
    Herby63 vindt dit leuk.
  6. Germt

    Germt Guest

    Mijn felicitaties zijn wel op zijn plaats Jan!!
    Zonder meer een waar juweeltje
    Én een mooi stofvrij plaasje:cool:
     
  7. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    super!
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  8. PCPiet

    PCPiet

    Lid geworden:
    18 feb 2014
    Berichten:
    368
    Locatie:
    Doesburg
    Dat is zeker een mooi plekje voor de schepen. Top
     
  9. Spijkertje

    Spijkertje

    Lid geworden:
    9 jul 2013
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Eindhoven
    Eindelijk is ze dan af, de laatste details brengen haar nog meer tot leven.
    Een enorme inspanning met een passend resultaat, petje af :pim:
     
  10. robertnl100

    robertnl100

    Lid geworden:
    3 jan 2009
    Berichten:
    1.365
    Locatie:
    Twente
    Het is een heel mooi schip geworden Jan, ik heb het in Duizel ook al mogen bewonderen. Ze verdient een mooi plekje.:worship: :worship:
     
  11. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Had ik ook maar zo,n kast..... mooi werk Jan, vooral de vele figuurtjes geven het geheel een levendig beeld!
     
  12. Dick2

    Dick2

    Lid geworden:
    16 jun 2012
    Berichten:
    882
    Locatie:
    Hoevelaken
    Ik ben het helemaal met de vorige sprekers eens Jan.
    Hier kun je echt stil van worden.
     
  13. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.570
    Locatie:
    noord-holland
    heel mooi jan, en ook mooie kast.

    grt timberwolf
     
  14. furioza

    furioza

    Lid geworden:
    17 aug 2010
    Berichten:
    427
    Ziet er goed uit, complimenten hiervoor. En je hebt het mooi stof vrij staan.

    Misschien een beetje raar om nu aan te geven, maar wanneer je naar de zeilen kijkt zie je dat het schip zowel voor de wind vaart als scherp in de wind oploevend. Dit kan niet met zo'n schip.

    Bij het volgende schip zou ik hier meer rekening mee houden. :p
     
  15. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Hillegom
    Rik,
    Ik kan helemaal niet zeilen. Ik weet wat voor de wind is en wat tegen de wind, en daar blijft het een beetje bij.
    Ik heb niet echt geprobeerd alles met elkaar consistent weer te geven. Er gebeurt van alles op het schip, wat in werkelijkheid nooit tegelijk zal voorkomen.
    Dus elk plekje op het schip geeft een activiteit weer die daar kan plaatsvinden, onafhankelijk van wat er elders op het schip gebeurt. Dat geldt ook voor de zeilen en de stand van de raas. Het fokkezeil is opgehesen. Kan je dingen beter zien op het dek. Of dat ook logisch is gezien de stand van de andere zeilen ? Ik weet het niet.
    En eerlijk gezegd maakt me dat niet uit. Ik heb hiermee laten zien wat er op zo'n schip kan gebeuren.
    En ik vind het leuk.
    Echte zeilers, zoals jij?, zullen zich hier misschien aan storen. Sorry dan.
    Maar een volgende keer zal ik er wellicht meer op letten.
    Bedankt voor de opmerking.
    Jan Zwart
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  16. furioza

    furioza

    Lid geworden:
    17 aug 2010
    Berichten:
    427
    Jan,
    Ik stoor mij er niet aan... Wat mijn bedoeling is, is jou een extra stukje mee te geven zodat het volgende schip weer beter is en je niveau omhoog gaat... :p
     
  17. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Hillegom
    Ja duidelijk.
    Kan je me aangeven welke zeilen, en de stand ervan dan in tegenspraak zijn met elkaar?
    Is dan meteen een kennisvraag als een zogenaamde zeildeskundige het model bekijkt.
    Wat is er onjuist aan? Kan je zijn zeilkennis testen.

    Jan Zwart.
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  18. furioza

    furioza

    Lid geworden:
    17 aug 2010
    Berichten:
    427
    Eigenlijk is het niet zo heel moeilijk.
    Wanneer een schip zeilt en de wind komt van af de achterkant zeg maar. Dan zullen alle zeilen haaks staan. Dit heet dan voor de wind zeilen. Er zullen dan geen zeilen in de lengte richting van het schip staan. Als voorbeeld de bazaan en kluivers staan bij jou dus in de lengte terwijl alle ra's haaks staan.

    Wanneer je wat scherper gaat zeilen, dus niet met de wind exact in de rug, dan zul je de ra's moeten draaien. Die komen zo'n beetje diagonaal te staan. En de bazaan kluivers komen dan half aangetrokken. Het schip zal dan schuin komen te liggen vanwege de wind.

    Nu heb je de kluivers aangetrokken. Dan doen ze helemaal niets, de ra's in de stand voor de wind. Wanneer dit het geval zou zijn, zouden er aan de ra's een aantal zeilen bij gezet worden. De ra's worden voorzien van een extra rondhout waar het zeil dan weer aan vast zit. De kluivers zullen er dan tussen uit gehaald worden en de bazaan krijgt een ander zeil die breder is.

    Hoop dat je het zo een beetje snapt omdat ik het een beetje met jip en janneke taal wilde uitleggen. Dit is de basis van het zeilen met 3 masten.
     
  19. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Ik heb ook weinig tot geen verstand van zeilen. Ik heb deze als voorbeeld gebruikt voor de Dolphyn. Daar op het ook de stand van de zeilen op aangepast.

    [​IMG]

    Wat ik wel een aardig gevolg vond is dat vanaf de ene kant gezien je voornamelijk tegen de zeilen aan kijkt en vanaf de andere kant gezien het dek goed te bekijken is. Daar spenderen we tenslotte ook een hoop aandacht aan.
     
  20. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Hillegom
    OK, Dat snap ik. (Net als Jip). Maar nu de stagzeilen vóór en achter de grote mast.
    Bij wind (ongeveer) recht van achteren hebben die geen zin. Nu komt de wind dwars, dan worden de raas in een hoek van 45 gr gezet. Ook dan houden de razeilen een groot deel van de stagzeilen uit de wind. Die stagzeilen hebben dan dus ook weinig zin. Of redeneert men dan dat elk beetje zeil (dus windkracht) is meegenomen ?

    Het model moet je dus niet zien als een "zeil demonstratie", maar meer als waar men wat voor soort zeil kon voeren.

    Jan Zwart
     
    Herby63 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina