Aanpassingen reglementen F5B 2012

GJVO

In Memoriam
Forum veteraan
Op dit moment is er een vergadering aan de gang in Lausanne waar de reglementen voor modelvliegen besproken worden.
Ik hou me even bij F5B.

Er waren verschillende voorstellen maar ik hou het bij de meest ingrijpende.
Dit alles nog onder een klein voorbehoud want ik heb het uit 2e hand.

Stromen boven 400 A wilden ze verbieden, dit is afgewezen.

Aantal lipo's in serie, dat was maximaal 6, wordt 10.
Dus je mag volgend seizoen met 10S vliegen.
Maximum gewicht van het pakket is mij nog niet bekend.

Je zou nu nog door de rakken heen mogen vliegen als je in de zweeftaak bent.
Volgend seizoen wordt je bestraft met 100 punten.

Tot zover een kleine update voor seizoen 2012.

GJ

HV Setups.
Lijkt logisch meer volts minder amps, alleen vergt weer flinke investeringen voor
de vliegers ( HV regelaars, motoren ).................
Dan zal de Nieuwe schultze wel max 10s worden..............

Gr Frank

Je hoeft geen nieuwe setup te kopen.
Wat je hebt is ook gewoon toegestaan.
Er zijn nog geen motoren voor 10S.
De nieuwe Schulze wordt 8S (zonder garantie 10S hoorde ik).
Hacker is ook met een nieuwe 10S regelaar bezig.
Motoren.. dat zal hard bouwen worden voor de fabrikanten.

Je kan wel kleinere capaciteit accu's gebruiken.
Totale prijs van de aandrijvingen zal ongeveer gelijk zijn, of je 4,6 of 10S gaat vliegen.

GJ

Waarom zouden dat inversteringen voor de vliegers zijn. Het is niet zo dat je huidige setup ineens waardeloos is geworden. Valt prima mee door te vliegen. De beperkende factor blijft nog steeds de energielimiet.

Johan,

Ik zeg ook niet dat de huidige setups niets meer waard zijn, maar het signaal is
wel naar de HV richting.
Gelukkig is er nog de energielimit zoals je zegd, anders komen er van die monsters setups
terwijl het er nu al brachiaal aan toe gaat.
GJ ,450 Amps onze kustenschreck:rolleyes:

Gr Frank

Yes, de 6S limiet is eindelijk verhoogd naar 10S !!! Mooi !!!

Dat betekend eigenlijk alleen maar een kosten gunstige oplossing voor nieuwe vliegers.

Waarom? Meer opties voor wat je kunt gebruiken. Dus als je ergens een 2000KV motor op de kop tikt kun je die lekker met 8S of zelfs 10S draaien. Ook zijn er meer HV regelaars op de markt dan laag voltage IDIOOT stroom regelaars.

Je kunt dan een CC P85HV kopen en die met 10S draaien en zonder enige modificatie tot 6KW. Gewoon, zo uit het doosje. Dan heb je nog een CC P110HV als je echt op zeker wilt spelen.

Of iedereen nu meteen over moet naar 10S ?! Dat is onzin.

Waarom? Ik heb reeds een Neu en een Hacker motor test gevlogen met 10S tot voorbij 6KW en volgens mijn metingen werden de HV motoren voor het zelfde vermogen warmer dan die in de traditionele setups. Ik vloog een Neu 1512/2.5D en een Hacker B50 13L op 10S in vergelijking tot een Neu 1512/1.5D en een B50 7L op 6S. Een warmere motor duid op een lager rendement. Of dat ook echt zo is moet ik nog een keer nameten met de snelheids sensor en Roy's Excel sheet.

Anyway, we hebben nog even tijd tot 2012 er is.

wat ik voorspel zijn >7KW set-ups met nieuwe serie vliegtuigen met dunnere en lange rompen. Wel leuk, maar ik vraag me af mijn 2 pletti's + 2 schulze's competatief blijven. Zodra je net aanlsuiting vindt wordt e.e.a. gewijzigd in F5B. 10S had van mij ook in 2014 ingevoerd mogen worden.

Ja hoor die pletti's en schulzes blijven prima competatief. Met een >7kW setup hou je niet heel veel motorloop over volgens mij. Langere dunnere rompen zie je nu al bij de GoOne7. Kun je helaas alleen niet kopen. RW4 is ook redelijk slank.
Ik verwacht dat er aan vermogens niet heel veel gaat wijzigen, je hebt alleen wat meer keuze nu hoe je dit in gaat vullen.

jjmouris: dat motoren met meer windingen toch warmer worden, komt wsl. door een vaste lakdikte van de draden; meer windingen meer lak. minder koper gewicht.

Het maakt niet uit of je nou vermogen uit 4S of 10S haalt.
Als het heel blijft is een 10S gelijk aan een 4S aandrijving.
Misschien dat je weerstand bij 10S iets lager is (Hogere spanning, lagere stromen).
7 kilowatt zal je niet snel zien.
De topvliegers zitten allemaal rond de 4500-5500 watt, dan heb je ongeveer 25 seconden motorloop voordat de limiter aanspreekt.
Voor de 10S vliegers zal het zoeken worden naar aandrijvingen terwijl voor 4-6S alles al bekend is.
Als je een goede aandrijving hebt dan zou ik die zeker niet wegdoen en overstappen op 8 of 10S hoewel je waarschijnlijk de motoren en regelaars nog voor goed geld kan verkopen.

GJ

... Misschien dat je weerstand bij 10S iets lager is (Hogere spanning, lagere stromen) ...
Wellicht overbodig: de weerstandsverliezen en de ijzerverliezen zullen zowel in de 10S motor als in de 3,4,5, ...S motor hetzelfde zijn.

E.e.a. gaat natuurlijk uit van zelfde kopervullingsgraad bij beide motoren, en gelijke spanning x Kv, anders zou de vergelijking weinig zin hebben.

Klopt, naar mijn mening heeft de meest ideale motor slechts 1 ontzettend dikke draad die net past tussen de slots van de stator.

Echter, ik denk dat je bij een bepaald punt komt waarbij het voordeel van minder windingen de moeite niet waard is. Immers heb je voor 1S Lipo en 1500A een ontzettend dikke regelaar en draden nodig (gewicht wat je ook in een langere motor kunt steken). Ook geeft het geen 16Ah Lipo cellen. ;)

Mijn prognose is dat 5S erg populair wordt / blijft.

Ook de motorlooptijd / het vermogen lijkt zeer stabiel zoals GJ al schreef. Dank aan de 1750W.min energie limiet.

Back