Aanpassingen Smit Lloyd 55

Jaap Smith

Vriend van modelbouwforum.nl
Beste modelbouwers,

Op het moment ben ik bezig een model van de Smit Lloyd 55 in de schaal 1:33 te bouwen, naar een tekening van de NVM. De tekening die ik bezit toont het schip zoals hij is afgeleverd, maar op foto's is te zien dat hij later is aangepast. Zo is er een hekrol geplaatst en tevens een winch, ik denk voor ankerbehandeling. Nu zou ik hem graag willen bouwen nadat hij is aangepast. Daarom ben ik opzoek naar tekeningen na de aanpassingen, heb zelf al geprobeerd het van de foto's af na te maken maar dat is bijna niet te doen.
Misschien dat één van jullie mij hier aan kan helpen.

Vriendelijke groet,

Jaap Smith

Laatst bewerkt:
Volgens mij is ze pas aangepast nadat ze uit dienst is gegaan bij Smit-LLoyd
Ben bang dat je weinig foto's hiervan zult vinden...

Dat vermoeden had ik al, heb op dit moment maar twee foto's gevonden zoals ze is afgeleverd. Maar het gaat er mij vooral om een tekening van de aanpassingen, foto's vind ik hier wel van maar het is heel moeilijk om het hiervan te bouwen.
Vooral om dat je de maten van de verschillende objecten moet schatten, en dat is bijna niet te doen.

Hallo Jaap, ik ben net nieuw op het MBF en een beetje aan het inlezen van artikelen wat ik interessant of waar ik een klik mee hebt, zo ook die van u.
gezien de post okt 2017 en dus al een tijdje geleden neem ik aan dat de bouw al is afgerond, maar kan het toch niet laten om een reactie te plaatsen,
van de 3 schepen 55-56-57 is de 55 uitgerust met een lange beting en ik meen zonder hekrol om werk te doen als PSV, platformen te bevoorraden,
de 56 en 57 hebben een aflopende beting en hekrol om ook rig-moves en anchor-handeling te doen, daar zitten de verschillen voor zover ik nog kan herinneren.
En 1 van de schepen, dacht de 56 heeft ooit eens brand in de MK gehad, maar goede detailfoto`s zie je op shipspotting.com .
Zal nu wel mosterd na de maaltijd zijn, maar een kleine aanvulling.

Groet, Aron.

Hallo Jaap, ik ben net nieuw op het MBF en een beetje aan het inlezen van artikelen wat ik interessant of waar ik een klik mee hebt, zo ook die van u.
gezien de post okt 2017 en dus al een tijdje geleden neem ik aan dat de bouw al is afgerond, maar kan het toch niet laten om een reactie te plaatsen,
van de 3 schepen 55-56-57 is de 55 uitgerust met een lange beting en ik meen zonder hekrol om werk te doen als PSV, platformen te bevoorraden,
de 56 en 57 hebben een aflopende beting en hekrol om ook rig-moves en anchor-handeling te doen, daar zitten de verschillen voor zover ik nog kan herinneren.
En 1 van de schepen, dacht de 56 heeft ooit eens brand in de MK gehad, maar goede detailfoto`s zie je op shipspotting.com .
Zal nu wel mosterd na de maaltijd zijn, maar een kleine aanvulling.

Groet, Aron.

Hallo Aron,

De post is van dec 2020, en ben er nog steeds mee bezig. Heb mede door ook deze reactie besloten om hem te bouwen zoals hij op de tekening staat. Dus zonder hekrol, vind het wel wat hebben. En je ziet er bijna nooit één zonder de hekrol en winch.

Vriendelijke groet,

Jaap Smith

Hallo Jaap, ik zie het.... zat naar je aanmelding te kijken i.p.v. onder het bericht, maar goed... ik weet niet welke winch je bedoeld, maar wss de tuckerwinch die je gebruikt om de materialen tegen de zij of naar achter te verplaatsen, omdat je geen kraan hebt om de boel te rangschikken en ook om vast te zetten zodat niet over dek gaat dweilen met een beetje zeegang.
Heb zelf op de SL 32 gevaren vanuit IJmuiden voor Wintershall en de 55 voer dacht ik voor de NAM samen met de 56.
Op de SL 31 gevaren vanuit Den Helder voor Elf-Petroland samen met de 57, en later kwam de 56 erbij...
Alles bij elkaar begin jaren `90, waren toen nog redelijk nieuwe schepen.

Groet, Aron.

Hallo Jaap, ik zie het.... zat naar je aanmelding te kijken i.p.v. onder het bericht, maar goed... ik weet niet welke winch je bedoeld, maar wss de tuckerwinch die je gebruikt om de materialen tegen de zij of naar achter te verplaatsen, omdat je geen kraan hebt om de boel te rangschikken en ook om vast te zetten zodat niet over dek gaat dweilen met een beetje zeegang.
Heb zelf op de SL 32 gevaren vanuit IJmuiden voor Wintershall en de 55 voer dacht ik voor de NAM samen met de 56.
Op de SL 31 gevaren vanuit Den Helder voor Elf-Petroland samen met de 57, en later kwam de 56 erbij...
Alles bij elkaar begin jaren `90, waren toen nog redelijk nieuwe schepen.

Groet, Aron.
Hallo Aron,

Helaas heb ik zelf nooit gevaren, maar wel op een scheepswerf gewerkt. De SL 55 is in 1987 bij IJsselwerf B.V. te Capelle aan de IJssel, Met bouwnummer 417, mijn zwager heeft daar gewerkt, maar ik weet niet of hij daar toen al werkte.

Wat betreft de winch, die heeft hij gekregen nadat hij ook een hekrol had gehad. Daar heb ik foto's genoeg van maar helaas maar een paar zoals hij oorspronkelijk is gebouwd. Hoop er nog steeds op dat ik hier ook foto's van bekom.

Het is trouwens een aardig model geworden, de lengte is 170 cm en de breedte bedraagt 39.6 cm, het voordeel is dat je heel veel ruimte heb om je elektronica in te bouwen.

Vriendelijke groet,

Jaap Smith

Back