Hey die Theo,
Ik haak graag even aan.
Ik ben de laatste tijd ook erg opzoek naar wat duidelijk informatie. Ik wil een airbrush voor het grotere werk en voor het kleinere werk.
Ik heb meerdere airbrush shops versleten en heb in mijn ogen een aardig beeld gevormd van de keuze.
Hier komt mijn opsomming.
:!: Goedkoop (duurkoop?):
Een revell spuitje van 20 euro. Die heb ik ook en gebruikte hem na zijn eerste maandjes al zonder single action bediening aangezien die meteen kapot ging. Ik weet niet waar hij nu is, en dat boeit me ook niet, als ik hem terug vindt verdwijnt hij toch in de afvalbak.
:arrow: Nu wil ik wat meer professioneel te werk gaan:
:!: Middel prijs:
Conrad verkoopt airbrushes van 50 euro. Het zijn leuke spuitjes en komen na enig nazoek werk uit Taiwan, en wel van:
http://www.sogolee.com/pg4.htm
Klik één maal op Next onderaan de pagina voor de Conrad spuitjes. Waar deze link naar verwijst zijn de spuitjes van "detectorshop.nl" (lees verder).
Op
www.conrad.nl
(even doorklikken, dan modelbouw ->.... lak ... airbrushes.)
kun je deze spuitjes vinden met wat meer informatie.
De spuiten zijn er in 3 variaties,
- een spuit met 0.3mm kop en naald met 7Ml vloeibeker. HP-101
Deze spuit is mooi te gebruiken voor de wat grotere oppervlakken.
- een spuit met 0.2mm kop en naald met 2Ml vloeibeker. AB-200
Erg leuk voor het detail werk en toch tot redelijk grote oppervlaktes ( indoor vleugeltje?)
- een spuit met 0.2mm kop en naald met 2Ml vloeibeker die speciaal geschikt is voor fijn gepigmenteerde verf. HP-200
Bij de winkel:
http://www.detectorshop.nl/airbrush/airbrushpistolen/index.html
Verkopen ze dezelfde spuiten, voor dezelfde prijs, maar na enig zoek werk kwam ik er achter dat ze van dezelfde fabriek komen als de spuiten van Conrad. En het zijn spuiten uit een voorgaande serie aan de spuiten van Conrad. Conrad heeft de nieuwe verzie op deze spuiten.
Naar mijn idee zijn het allemaal redelijke spuiten. Onderdelen zijn na te bestellen, hoe makkelijk weet ik niet, aangezien onderdelen van ver moeten komen. Ook lijkt mij het lichaam van de pistolen gegoten. Tevens lijken mij andere onderdelen ook uit gegoten materiaal te bestaan. Het ziet er gewoon net wat minder uit dan de 100 euro + spuiten.
:!: Hogere prijs:
- De Badger 150 zet ik hier maar even bij. Ik heb geen info over deze spuit opgevraagd, behalve wat ik hier heb gelezen. Volgensmij kosten ze tegen de 150 euro?
- Toen ik een airbrushshop mijn vragenvuur voorlegde kreeg ik een snel en eenduidig antwoord terug. HARDER & STEENBENK EVOLUTION!!!
De spuit kost 107 euro als je hem koopt als losse spuit met een 0.2mm naaldset en 2Ml vloeibeker. Je kunt hem ook los krijgen met een 0.3 of 0.4mm naaldset en 5Ml vloeibeker. Maar dit even onder voorbehoud!
De Evolution Two in One set is ook een erg mooie set. De set bestaat uit de professionele en zeer goede spuit (woorden van de airbrush shop verkoopster) met een 0.2mm naaldset en 2Ml vloeibeker inclusief een 0.4mm naaldset met 5Ml vloeibeker.
Deze spuit is geschikt voor het fijne detailwerk tot op nagel-airbrush werk. Tot op het spuiten van grote oppervlakken. De vrouw wist me te vertellen dat deze spuit een van de best verkochte spuiten is. De prijs van de Two in One set is 138 euro.
- Een tussenmaatje is een aanbieding van Airbrush Service Almere,
(
http://www.airbrush-services-almere.nl/shop6/shop6.html
Even op aanbiedingen klikken.)
het gaat hier om de FOCUS SOLO 2500. Het pistool is te vergelijken met een Evolution en is qua kwaliteit eveneens vergelijkbaar met de Harder & Steenbeck spuiten. De spuit wordt geleverd met een 0.2mm naaldset en 2Ml vloeibeker. Met deze spuit kun je nog wel redelijk grote oppervlakten mee spuiten. Voor reparaties e.d. in mijn ogen functioneel. Tevens is de spuit uit te bereiden met andere naaldsets. Ook onderdelen zijn goed leverbaar. (Als je er een 0.4mm naaldset bij koopt met 5Ml vloeibeker kost hij trouwens weer meer dan de EVO Two in One set.)
:arrow:
Nou, dit is wat mijn zoektocht heeft opgeleverd. Ik hoop dat ik er wat mensen mee van dienst kan zijn. (Dan heb ik het niet voor niets getypt :lol: .)
Groeten, en suc6 met je zoektocht!