Samenvatting!
Hoi Urban, Welkom!
Die Eco 8 die helifun jou adviseert is ook geen standaard Eco 8 meer. Die heeft al heel wat tunning er op zitten om goed te vliegen.
Er is al heel wat geschreven over beginners heli's.
:!:
Korte samenvatting:
Een grote heli is makkelijker te vliegen maar is over het algemeen dubbel zo duur. Wil je een grote heli vliegen is het heel verstandig om bij een club te gaan en hulp van een instructeur te krijgen tot je kan hoveren.
:arrow:
Als je met een grote heli wilt beginnen:
:?:
Wil je brandstof of elektra:
:arrow:
Voordelen brandstof:
- Lager in aanschafprijs
- Bijvullen en weer vliegen
- Veel power
:arrow:
Nadelen brandstof:
- Vies
- Veel onderhoud (meer trillingen en schoonmaken)
- Herrie (Op veel clubs geleden speciale vliegtijden om met brandstof te mogen vliegen)
- Brandstof is duur.
:arrow:
Voordelen elektra:
- Geen herrie (dus geen speciale vliegtijden)
- Schoon (ook voor het milieu)
- Weinig onderhoud
- Geen verbruik kosten. (behalve de energie die je gebruikt de accu te laden)
- Met lipo's zijn vliegtijden van 20 minuten prima te behalen.
:arrow:
Nadelen elektra:
- Duurder in aanschaf (Accu’s en laders zijn behoorlijk duur, daarnaast zijn E-heli’s over het algemeen ook duurder)
- Minder power dan brandstof
- Als de accu op is moet je laden. (of je moet een extra accu hebben om te vliegen)
:idea:
Goede brandstof beginners / gevorderde heli: Raptor 30 V2
:idea:
Goede elektra beginners / gevorderde heli: Logo 10
:idea:
Goede elektra beginners heli (FP, erg crashbestendig): LMH Corona 120
:arrow:
Als je met een micro heli wilt beginnen:
Deze zijn een stuk moeilijker te vliegen dan een grote, veel minder stabiel en reageren trager op stuurcommando’s.
Ze zijn echter heel erg crashbestendig en hebt geen instructeur nodig om te leren vliegen. Je kan gewoon (wel veel ruimte nodig!) binnen vliegen en op windstille dagen ook buiten.
Begin met een FP Fixed pitch heli deze zijn veel crashbestendiger. En crashbestendigheid is je grootste vriend in het leer stadium.
:?:
Fixed Pitch = bladen staan onder een vaste hoek je gaat omhoog door de rotor sneller te laten draaien.
- Crashbestendig
- Trage besturing
:?:
Collective Pitch = bladen draaien met vast toerental en je gaat omhoog door de bladen te kantelen.
- Complexer en hoger toerental dus een stuk minder crashbestendig
- Veel beter te besturen en 3D vliegen mogelijk (op z’n kop, loopings, rolls ed.)
:!: Het is verstandig een heli te kiezen die eventueel up te graden is naar CP “Collective pitch”:
-Hummingbird elite FP (aanrader!)
-Hornet FP
-Piccolo FP
:arrow:
Andere heli’s: Hummingbird 1+2, Feda, Carboon, Aerohawk kan je alleen upgraden naar CP na ernstige modificatie van het frame.
:idea: Als je de gedachte hebt hebt om toch met de tijd voor de CP te gaan koop dan een goede computerzender zoals de Futaba 7C of Hitec Eclipse7 (deze hebben een goede prijs / kwal verhouding) En een 6 kanaals ontvanger. Dan hoef je alleen nog een extra servo te kopen bij de overstap.
Je hebt namelijk een computer zender nodig om een CP heli te besturen.
Deze zender kan je ook gebruiken voor een grote heli.
:arrow: Wil je meer info hebben probeer er dan eerst te
zoeken. Er is al heel veel geschreven over beginner heli's
Groetjes Michel