Aanschaf graafmachine, waarop te letten?

Discussie in 'De Non-Modelbouwkroeg' gestart door drik, 18 dec 2016.

  1. drik

    drik

    Lid geworden:
    14 dec 2016
    Berichten:
    9
    Locatie:
    aljezur
    Dacht maak even een nieuw topic aan in de hoop goede tips te krijgen....
    Heb woensdag een account aangemaakt op bouwmachineforum maar account is nog steeds niet geactiveerd.

    Ik ga morgen kijken naar een Yanmar vio 70, 7,2 Ton en 10.000 uur op de teller.
    Is dit veel voor zo'n machine?
    Waar moet ik op letten?
    Alle tips welkom!

    Bvd
    Dirk
     
  2. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.968
    Locatie:
    Rosmalen
    Ik heb niet veel ervaring met werkmaterieel, maar wel ervaring machineschades.
    Een aantal keren heb ik meegemaakt dat een motor stuk liep door water.
    Sommige machines hebben commonrail. Daardoor wordt de brandstof in de tank na een dag draaien behoorlijk warm. Wanneer de machine na het werk b.v. met een halve tank gestald wordt dan kan er door temperatuur verschil condens ontstaan in de tank, met het gevolg dat de rail stuk loopt. na het werk aftanken voorkomt dit.
     
  3. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
     
  4. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Ik weet weinig tot niets van graafmachines (ik heb er enkel wel eens wat gehuurd).
    Maar hebben diesel aangedreven voertuigen niet allemaal een waterfilter/afscheider?
    [​IMG]
    Mijn Landrover heeft er af fabriek één, en ik heb er één, in serie, bijgeplaatst.
    Dat is enkel ter uitstel van service.
    Je kunt het (evt) verzamelde water gewoon aftappen, je hoeft niets te vervangen.

    Ik "tank" zelden eerder dan <25% van de tankinhoud.
    In mijn Landrover wordt de diesel ook continue rond gepompt, waardoor de temperatuur van de brandstof in de tank oploopt en aanwezig water bij stilstand kan condenseren.
    De "filters" worden regelmatig gecontroleerd, maar ik heb nog nooit water hoeven aftappen.

    Een waterafscheider in de brandstoftoevoer met regelmatige service zou toch voldoende moeten zijn.
     
    Laatst bewerkt: 18 dec 2016
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.937
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Da's niet helemaal hetzelfde als een common rail systeem.... daar kan de temperatuur écht flink oplopen.
    Ik heb aan boord, bij problemen met de brandstofkoeler temperaturen van tegen de 80 graden gezien, en dan begint het flink gevaarlijk te worden (brandstoftemperatuur boven het vlampunt)....

    Jouw diesel heeft hoogstwaarschijnlijk geen common rail, en dan blijft de temperatuursstijging beperkt tot een graad of 10 a 20 op zijn hoogst.

    Zo'n waterafscheider pikt het minieme beetje water op wat door de brandstof gemengd zit.
    Met wat Onno beschrijft, condensatie in de tank, zit de afscheider als je pech hebt, in één klap vol en lopen pomp en injectors schade op....
     
  6. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Ik zei in je vorige topic al , alle waarde naar z'n geld. Welke graafbakken zitten erbij , welke andere gereedschappen? Heeft er een hydraulische Hamer op gezeten. Is het een machine die je dag in dag uit wil gaan gebruiken , of zo af en toe voor een projectje.

    Een kennis van me , die werkt in een garage voor landbouwmachines en voor dagelijks gebruik worden machines die boven de 8000 uur zitten zo snel mogelijk verkocht omdat ze onbetrouwbaar worden en teveel kosten krijgen. En ik moet zeggen dat hij denk ik wel gelijk heeft , mijn graafmachine ( 7 Ton schaeff) heeft nu een 9000 uur en is niet 100% betrouwbaar . Het is afhankelijk van het weer of die er zin in heeft of niet :D. Dan breekt er weer eens een hydraulische slang , dan breek dat af dan heb ik ineens een van de joysticks in m'n handen . DE vorige eigenaar was er denk ik niet zo zuinig op . Maar dat maakt me niets uit , ik gebruik de mijne alleen maar voor projectjes in en rond m'n huis en de prijs van de graafmachine was daar dan ook naar.

    Cor
     
  7. drik

    drik

    Lid geworden:
    14 dec 2016
    Berichten:
    9
    Locatie:
    aljezur
    Ha Cor,

    Er heeft waarschijnlijk een hamer op gezeten, er zit 1 aftandse bak bij die nog moet aangepast worden om te passen.
    Toen ik daar kwam (na 160km) was de machine al warmgedraaid zodat ik geen koudestart heb kunnen meemaken....
    Incl btw net iets meer dan €20.000,-
    Ik kijk even verder.....

    Wel reageert zo'n machine (2002) erg secuur en soepel, blokje liep best mooi en ding was redelijk spelingloos.
    Maar met 3 bakken erbij en een (soort van) bermmaaier (ze noemen het hier een destrocador, kun je oa jonge boompjes mee maaien) wil ik toch proberen onder die 20.000 te blijven...

    Misschien een wat ouder model...

    Het is voor projectjes voor rond het huis en in de tuin (van ongeveer 15Ha) maaien (stukken kaalmaken ivm brandgevaar), vlakmaken, septictankje uitgraven af en toe vrienden helpen en dat soort dingetjes....

    Zoek toch een redelijk betrouwbaar ding zodat ook mijn vrouw er mee kan en wil werken...

    Zag nog een O&K RH 28 te koop staan, eigenaar zegt dat ie 7.5Ton is maar geloof hem niet, is volg mij zwaarder.
    Ook zonder papieren en toch nog €11.000,-
    (vertrouw het niet, heb een vrachtwagen en mag net geen 8Ton laden vandaar)

    En dan zag ik ook nog een pel job eb 68 met 2 bakken voor €10.000 (iemand tips, is dit wat?)
    Lijkt goed....
    Ga hier even mee verder (nadeel; 8uur rijden van hier.....)

    Nog steeds geen account geactiveerd op bouwmachineforum, kijkt er hier mss een moderator van dat forum mee???
    Of kan wellicht iemand anders mij hiermee helpen?

    Dirk
     
  8. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.968
    Locatie:
    Rosmalen
    Vriendjes helpen moet je wel mee oppassen.
    Zoek maar eens in Google op Wion.
     
  9. drik

    drik

    Lid geworden:
    14 dec 2016
    Berichten:
    9
    Locatie:
    aljezur
    Zal eens opzoeken hoe dat hier in Portugal geregeld is....
     
    onno10 vindt dit leuk.
  10. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Heb je al prijzen vergeleken op mobile.de?

    En ja , als de motor al warm gedraaid is , dan is dat niet zo'n goed teken.
    Maar geen speling , en toch een Hamer erop gehad , dat is dan weer goed.

    Als het alleen maar voor dat soort klusjes in rond en om het huis , dan maakt een eventuele speling niet zo veel uit ( vind ik dan).

    8 uur rijden voor een machine .... pfff , dat is een eind:confused: en als het dan toch niets is :(

    Die pel job , lijkt een beetje op wat ik heb. Een "fout" wat ik heb gemaakt is om een machine te nemen zonder snelwisselaar. Alhoewel ik nu bakken binnen een minuut of 10 kan wisselen blijf het toch een kut klusje. Voor de mijne heb ik 8000 in de tijd betaald
    http://www.modelbouwforum.nl/threads/hydroliek-vraagje-7-ton-graafmachine.188883/

    Succes ,
    Cor
     
    Laatst bewerkt: 21 dec 2016
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.937
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Inderdaad, direct weglopen.... Als de moachine ook aan een andere klant gedemonstreerd is geweest, OK, kun je de volgende ochtend terugkomen als eerste klant.
    Maar als je een afspraak had en je was de enige, en hij is toch warmgedraaid, dan 100% zeker dat men je probeert te foppen....
     
  12. drik

    drik

    Lid geworden:
    14 dec 2016
    Berichten:
    9
    Locatie:
    aljezur
    Machine staat (nog) niet te koop (bedoel dan de bezochte Yanmar), ben hier terecht gekomen via de plaatselijke dealer die dit bedrijf een nieuwe heeft verkocht... (is dus voor hun afgeschreven...)

    Heb al wel prijzen vergeleken, Dl is inderdaad iets billiger aber dazu komt nog de diesel (1 op 3), tol en tijd on hem op te halen.....
    (zie trouwens op mobile.de geen graafmachine)
    Afstanden en tijden zijn hier niet te vergelijken met Nl, hoe het in Oostenrijk is weet ik niet...
    (bv. dichtstbijzijnde Aldi, Lidl of Lpg-station is 30km)

    Cor, die link van jouw was de reden dat ik hier via google terecht ben gekomen :)
    (komt nog een hoop bij kijken, hydroliek... btw mooi werk!!!)

    Zoek ook in Spanje op de volgende site
    https://www.milanuncios.com
    Als iemand toevallig een andere site weet in Spanje; erg welkom.....

    Dirk
     
    Laatst bewerkt: 21 dec 2016
  13. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Op de website mobile.de op vrachtwagens klikken , dan heb je daaronder ook bouwmachines en graafmachines.

    Daar kan je ook als land Spanje ingeven denk ik om selectief daar te zoeken.

    Dank voor het compliment:D

    Oh, nu ik eraan denk, hou er wel rekening mee dat zulke machines regelmatig kapot gaan. Bij huren of een bedrijf inhuren heb je daar dan geen last van.

    Voordat ik mn eigen machines kocht zijn er veel graafmachines, vrachwagens en andere machines bij mij geweest. En zeker 20-30 % van de tijd waren machines onbruikbaar door defekten. En dat zijn dan nog redelijk nieuwere machines. Dus hou er rekening mee dat je zelf ook af en toe flink wat knutselen moet en je machine niet 100% van de tijd beschikbaar zal zijn.

    Cor
     
  14. drik

    drik

    Lid geworden:
    14 dec 2016
    Berichten:
    9
    Locatie:
    aljezur
    Snap dat alles kapot kan :)
    (en zo niet, krijg ik het wel kapot...)
    ben gelukkig zelf redelijk handig

    Eindelijk toegelaten op bouwmachineforum...

    Groet Dirk
     

Deel Deze Pagina