Hirobo is niet heel erg veel voorkomend, maar van de heli's waar ik weet van heb, hoor ik nul, niks, noppes, nada aan rare verhalen.
Ze worden gewoon niet zo heel erg veel verkocht volgens mij, en dat heeft vermoedelijk meer te maken met de wisselkoers van de Yen dan wat anders (dat was in elk geval voor mij de reden om in '97 de Hirobo's vaarwel te zeggen). Hoe dat nu is weet ik niet, heb ik me niet mee bezig gehouden.
De Lama is bij mijn weten gebaseerd op het Shuttle mechaniek, en dat heb ik destijds leren kennen als een degelijk en goed vliegend mechaniek.
De Shuttle heeft belt drive naar achteren, ik weet niet hoe dat bij de Lama zit, maar ik dacht een staart uit deels kunststof, deels aluminium, met een dunne rondstalen draad-as. Dat werkt op zich absoluut goed, maar kan iets minder goed met HH gyro's overweg (gaat wel, maar Rate mode met een analoge servo gaat beduidend beter). Dat effect wordt overigens met electro een stuk minder nadrukkelijk, omdat electromotoren een veel gelijkmatiger koppel produceren....
Wat de electro-ombouw betreft: daar kan alleen degene die het ding in handen heeft en grondig nakijkt, wat van zeggen, want ik kan vanaf hier geen uitspraken doen over hoe iemand anders een voor mij niet super bekende heli op zijn zolderkamertje met zelfgemaakte onderdelen verbouwd heeft....
Hooguit kun je kijken naar welke kV waarde en welke motor hij gebruikt heeft, en uitzoeken of het vermogen voldoende is (minimaal 150 W continue per kilo, liever iets meer) en of de kV waarde i.c.m batterijspanning en de overbrengingsverhouding het toelaat een rotortoerental van rond de 1500 aan te houden met minimaal 70% throttle.
Maar daarvoor zijn er anderen die daar veel meer verstand van hebben dan ik....
Groet, Bert