aanschaf Lama: waar op letten?

Ik ga me een 2de hands Alouette II "Lama" aanschaffen. Is origineel een .30-size (of was't .50....) heli maar omgebouwd naar elektro. (rotor 1,30m)

Zijn er specifieke zaken die ik zeker moet nakijken bij dit type model voor de aanschaf?

Er waren er meerdere, dus het is handig als je het merk van het model (dus niet het merk van het origineel waar het een model van is) vermeldt.

Grote kans dat het de Hirobo is, en dan is er volgens mij niet zo heel veel waar je op moet letten....

Lastig is dat hij omgebouwd is naar electro, en dan met je in elk geval wel even grondig nalopen of die ombouw goed gedaan is....

Groet, Bert

Het is inderdaad een Hirobo. Is dat een deftig merk voor schaalrompen? En mag ik een staart in metaal (alu?) verwachten of alles in plastic?

Speciale aandachtspunten dan bij het elektro gedeelte?

Hirobo is niet heel erg veel voorkomend, maar van de heli's waar ik weet van heb, hoor ik nul, niks, noppes, nada aan rare verhalen.

Ze worden gewoon niet zo heel erg veel verkocht volgens mij, en dat heeft vermoedelijk meer te maken met de wisselkoers van de Yen dan wat anders (dat was in elk geval voor mij de reden om in '97 de Hirobo's vaarwel te zeggen). Hoe dat nu is weet ik niet, heb ik me niet mee bezig gehouden.

De Lama is bij mijn weten gebaseerd op het Shuttle mechaniek, en dat heb ik destijds leren kennen als een degelijk en goed vliegend mechaniek.
De Shuttle heeft belt drive naar achteren, ik weet niet hoe dat bij de Lama zit, maar ik dacht een staart uit deels kunststof, deels aluminium, met een dunne rondstalen draad-as. Dat werkt op zich absoluut goed, maar kan iets minder goed met HH gyro's overweg (gaat wel, maar Rate mode met een analoge servo gaat beduidend beter). Dat effect wordt overigens met electro een stuk minder nadrukkelijk, omdat electromotoren een veel gelijkmatiger koppel produceren....

Wat de electro-ombouw betreft: daar kan alleen degene die het ding in handen heeft en grondig nakijkt, wat van zeggen, want ik kan vanaf hier geen uitspraken doen over hoe iemand anders een voor mij niet super bekende heli op zijn zolderkamertje met zelfgemaakte onderdelen verbouwd heeft....:rolleyes:

Hooguit kun je kijken naar welke kV waarde en welke motor hij gebruikt heeft, en uitzoeken of het vermogen voldoende is (minimaal 150 W continue per kilo, liever iets meer) en of de kV waarde i.c.m batterijspanning en de overbrengingsverhouding het toelaat een rotortoerental van rond de 1500 aan te houden met minimaal 70% throttle.

Maar daarvoor zijn er anderen die daar veel meer verstand van hebben dan ik....

Groet, Bert

Alleen kopen als hij goed vliegend is voorgevlogen, smoesjes niet accepteren: no fly, no buy.

Hoe zit het met reserve-onderdelen? Shuttle-model is minstens 20 jaar oud als ik me niet vergis. En wat doet kunsstof na al die tijd?

Ron, "gebaseerd op een shuttle" is niet hetzelfde als "gemaakt van een 20 jaar oude shuttle"... ;)

Bij mijn weten zijn zowel de Lama als de Shuttle nog gewoon leverbaar van Hirobo.... In elk geval heeft RC Heliparts ze nog gewoon op de lijst staan:

Hirobo 30 LAMA SA-315B (rood 0412-930) - RC Heliparts

Hirobo shuttle plus (0412-962) - RC Heliparts

Al zie ik dat die Shuttle momenteel niet voorradig is, en de lama de laatsten in de voorraad zijn.

Geen idee of dat ze nog weer terug komen, maar hoe dan ook, het hoeft geen model te zijn wat 20 jaar op de plank gestaan heeft.

@ nevermore: Wel iets om te controleren dan....

Groet, Bert

Als ik me niet vergis is de shuttle II nog gewoon leverbaar.

Heb zelf een tijdje met een Hirobo Lama gevlogen, met de brandstofmotor. Kan niet anders zeggen dat het een hele fijne, goedvliegende machine is. Staartaandrijving is via een as, vakwerk staartboom van kunststof.

Back