Aanschaf nieuwe electro wagen

Goeiemiddag modelbouwforum :D

De hobby lag bij mij al een paar jaartjes stil maar is weer gaan kriebelen.
Ik ben op dit moment een beetje in dubio over welke kant ik op ga offroad (Tamiya durga) of weer onroad(bijv een TT-01).
Maar ik zag dat er in de tijd dat ik er niet mee bezig geweest ben allemaal nieuwe technieken zijn.

De nieuwe brushless techniek. Wat in mijn geval een nieuwe regelaar + motor zou betekenen.
Is dit de moeite waard. En wat is het verschil met geborsteld qua prestaties.

LiPo accu's. Wat ik er al over gelezen heb betekend dit een enorme sprong vooruit qua energie afgifte en rijduur. Alleen moet je er iets bewuster mee omgaan dan NiCD of Mh vanwege het minimale voltage dat ze moeten behouden.
Alleen betekend dit nieuwe accu's + een andere lader.

Ik heb op dit moment een Tamiya TA-03R volledig gelagerd met een Tekin Rebel ESC en een Kyosho X-speed 16 turns motor.

Ik heb een regelaar + motor van LRP gezien 9,5T brushless. Is dit te doen in de bovengenoemde modellen en wat voor hop ups raden jullie aan?
 
Goedemiddag,

Brushless betekend zoals het al zegt borsteloos. dit houd in veel vermogen, weinig onderhoud. dus geen verdere kosten.

Lipo geeft ook meer vermogen, en moet inderdaad niet hellemaal leeg gereden worden want dit kan je een accu kosten.

Hop ups voor een tt 01. pfff. ligt er aan wat je er mee gaat doen:P
denk dat een carbon upperdeck altijd goed is. voor de tt 01 zijn zoveel hop up. ligt er dus echt aan wat je er mee gaat doen.

voor de durga ja zodra de dempers het begeven zou ik de trf dempers aanschaffen.

Hoop je hiermee een beetje geholpen te hebben.

Groet,
 
Brushless houd niet in veel vermogen. Je hebt er genoeg die ook weinig vermogen afgeven. Brushless houd in weinig onderhoud en een hoge efficiëntie. Hierdoor iets zuiniger als een vergelijkbare brushed motor of iets meer afgegeven vermogen (Afhankelijk wat je vergelijkt).

Lipo heeft uiteindelijk wel als resultaat dat je meer vermogen krijgt. Maar dat is niet schrikbarend meer als een NiMh setup. Lipo heeft een iets hoger spanning hierdoor krijgt je setup een hoger vermogen (Is maar een paar %). Het meeste wat je merkt is de lage interne weerstand van een Lipo. Hierdoor zakt de spanning veel minder in bij hogere stroom vragen en heb je ook een constantere afgifte en door de lage interne weerstand wordt je Lipo ook bijna niet warm.
 
Goedemiddag,

Brushless betekend zoals het al zegt borsteloos. dit houd in veel vermogen, weinig onderhoud. dus geen verdere kosten.

Lipo geeft ook meer vermogen, en moet inderdaad niet hellemaal leeg gereden worden want dit kan je een accu kosten.

Hop ups voor een tt 01. pfff. ligt er aan wat je er mee gaat doen:P
denk dat een carbon upperdeck altijd goed is. voor de tt 01 zijn zoveel hop up. ligt er dus echt aan wat je er mee gaat doen.

voor de durga ja zodra de dempers het begeven zou ik de trf dempers aanschaffen.

Hoop je hiermee een beetje geholpen te hebben.

Groet,


Ik hoef er op zich niet mee te gaan racen maar heb er ook weinig zin in dat bijv zo'n 9,5t motor te sterk is en de standaard tandwielen bijv in 3 dagen om zeep helpt.

Voor de durga had ik ook al zo'n slipperclutch gezien als advies inderdaad.


Brushless houd niet in veel vermogen. Je hebt er genoeg die ook weinig vermogen afgeven. Brushless houd in weinig onderhoud en een hoge efficiëntie. Hierdoor iets zuiniger als een vergelijkbare brushed motor of iets meer afgegeven vermogen (Afhankelijk wat je vergelijkt).

Lipo heeft uiteindelijk wel als resultaat dat je meer vermogen krijgt. Maar dat is niet schrikbarend meer als een NiMh setup. Lipo heeft een iets hoger spanning hierdoor krijgt je setup een hoger vermogen (Is maar een paar %). Het meeste wat je merkt is de lage interne weerstand van een Lipo. Hierdoor zakt de spanning veel minder in bij hogere stroom vragen en heb je ook een constantere afgifte en door de lage interne weerstand wordt je Lipo ook bijna niet warm.

Ja tenzij je er zo'n 11V cellen pakket op zet maakt het niet superveel uit qua snelheid dus.

Weten jullie overigens nog goede speciaalzaken omg Zuid-Holland.
Quartel is iig al bekend.

Bedankt.
 
Hallo Carno,

PK Racing in Dordrecht heeft wel eea. Hij is zeker niet goedkoop, maar is wel gespecialiseerd in RC cars.

Super bedankt. Is niet zo ver vanaf R'dam zal eens een keer langsrijden.

Keus is gevallen op off-road. Houd de TA-03 er wel bij als wegracertje.
 
Ik heb me pas geleden het kyosho tf-5 chassis gekocht met de dodge stratus body.
Vrij standaard auto met een redelijke topsnelheid.
Maar met allemaal tuning onderdelen is hij om te bouwen tot een wedstijd chassis.
Ben er zelf zeer tervreden over.
Het kost bij mijn dealer 249 euro.
Moeten dan alleen nog 8 aa batterijen bij voor de zender.
En de accu's.

groeten, wesley
 
Ja tenzij je er zo'n 11V cellen pakket op zet maakt het niet superveel uit qua snelheid dus.

Weten jullie overigens nog goede speciaalzaken omg Zuid-Holland.
Quartel is iig al bekend.

Bedankt.

Wat pasqual zecht over de lage interne weerstand heeft een best grote impact op het vermogen van de motor. niet zozeer in eindsnelheid (nominaal is een lipo pakketje maar 0.2v hoger, als je een 2s pakketje neemt) maar omdat de spanning niet zover inzakt onder belasing als een NiMh accu, is de acceleratie wel een stuk feller.

Er is echter helemaal niets mis met NiMh accu's, kun je ook arg goed mee (en ook snel) mee rijden. :)
 
Back
Top